کد خبر: 157411 - تاریخ: سه‌شنبه، 26 دسامبر 2017 - 08:08

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس:

رشد “زیر نیم درصدی” پژوهش در کشور نگران‌کننده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه وضعیت کنونی فعالیت‌های پژوهشی در کشور بسیار ناچیز و اندک است گفت: تحقیق و پژوهش در کشور مغفول مانده و با رشد اندک و ناچیز “نیم درصدی” مواجه است.

به گزارش خوبان، اسدالله عباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: با توجه به برنامه‌ها و افق‌های تعیین شده برای رشد فعالیت‌های پژوهشی در کشور، تاکنون نتوانسته‌ایم عملکرد خوبی در این زمینه داشته باشیم و رشد کمتر از نیم درصد در این حوزه بسیار نگران کننده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تحقیق و پژوهش مقدمه انجام هرکاری و زیربنای توسعه و رشد یک جامعه است بنابراین برای تصمیم‌گیری مطلوب، نخست باید تصمیم‌سازی‌ها در حوزه تحقیق و پژوهش به‌خوبی انجام شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با تاکید بر ضرورت توجه به پژوهش در تمام سازمان‌ها ابراز داشت: تمام دستگاه‌ها، ادارات و نهادها در کشور باید برای رسیدن به اهداف خود با برنامه‌ریزی اصولی، فعالیت در حوزه پژوهش را بر دیگر امور خود مقدم دانسته و در این مسیر حرکت کنند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خاطرنشان کرد: از دلایل مهمی که بسیاری از امور در کشور به بن بست می‌رسند و از فعالیت‌های تولیدی نتیجه مطلوبی به‌دست نمی‌آید این است که به ضرورت پژوهش و تحقیق در آن مجموعه قبل از فعالیت‌های تولیدی بهای مناسب داده نمی‌شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس افزود: در برنامه پنجم توسعه قرار بود هر ساله نیم درصد در بخش فعالیت‌های پژوهشی در کشور رشد داشته باشیم اما با آغاز برنامه ششم توسعه نه تنها به آن نقطه نرسیدیم بلکه به‌شدت عقب مانده و شاهد هیچ‌گونه تحرکی نیز در این زمینه نیستیم.

وی به بررسی لایحه بودجه 97 در این زمینه پرداخت و گفت: با نگاه دقیق به منابع و مصارف موجود در لایحه بودجه 97 دولت، می‌بینیم که نه تنها رشدی در زمینه تخصیص بودجه مناسب در حوزه پژوهش ایجاد نشده بلکه وضعیت آن از سال 95 نیز وخیم‌تر شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عنوان کرد: برای رسیدن به آن شتاب علمی مطلوب در کشور و منطقه، همچنین تحقق اهدافی که در افق سند چشم انداز 1404 پیش بینی شده است باید با تغییر رویه‌ها توجه ویژه‌تری به سهم این حوزه حیاتی و علمی در کشور انجام گیرد.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر ضرورت ورود پژوهش به بخش‌های مختلف تولیدی بیان داشت: سهم بسیار زیادی از مسائل و مشکلاتی که در حوزه های کشاورزی و صنعتی با آن مواجه هستیم در حوزه تحقیقات پژوهشی بوده و این مهم‌ترین دلیل عدم توفیق مطلوب در این بخش‌ها است.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس خاطرنشان کرد: کاهش ردیف‌های بودجه در نظر گرفته شده و کم توجهی به آن از جمله دلایل مهمی است که موجب شده نتوانیم به آن نقطه مطلوب در بخش پژوهش دست یابیم هرچند که با واکاوی شرایط کنونی بودجه، امیدی چندانی به آینده هم نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: اینکه در همه جا گفته می‌شود آموزش و پرورش مشکل بدهی دارد زیاد صحیح نیست بلکه در حقیقت آنچه که در حال حاضر مشکل آموزش و پرورش در کشور بوده و به نوعی با آن دست به گریبان است بحث مدیریتی است.

عباسی با ابراز نگرانی از وضعیت حال آموزش و پرورش بیان داشت: آموزش و پرورش یکسری بدهی انباشته از دوره های قبل دارد که معتقدم تا تسویه نشود و بر اساس برنامه‌هایی که از قبل پیش بینی شده بودجه مورد نظر را تنظیم نکنند هیچ‌گونه امیدی برای آینده آموزش و پرورش قابل تصور نیست.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس افزود: اعتبار در نظر گرفته شده برای آموزش و پرورش در بودجه 97 مطلوب نیست همچنین طرح استانی کردن آن حکایت از این دارد که اهمیتی به این بخش حیاتی کشور داده نشده و هیچ گونه برنامه‌ای برای آینده آن تدوین نشده است.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads