کد خبر: 15652 - تاریخ: دوشنبه، 31 دسامبر 2012 - 12:08

اردوغان:غرب بايد نظرآقای خامنه‌اي رابپذيرد

خوبان خبر: نخست وزير تركيه، غرب را مانع توافق بر سر برنامه هسته اي ايران و عامل تعليق «توافق سه جانبه تهران» معرفي كرد.

به گزارش خوبان به نقل از کیهان، رجب طيب اردوغان در گفت وگو با شبكه سي ان ان با اين پرسش مواجه شد كه «تركيه تا چندي پيش تلاش كرد تا نقش يك پل و ميانجي بين ايران و غرب را ايفا كند و اكنون بر سر برنامه هسته اي بحران بوجود آمده است. آيا اسرائيل بر سر برنامه هسته اي ايران، به ايران و يا تأسيسات هسته اي آن حمله خواهد كرد؟»اردوغان در پاسخ گفت: «بگذاريد در اظهاراتم صريح باشم، تاكنون هيچ نشانه اي مبني بر توانايي نظامي هسته اي ايران و اينكه چه مدت زمان تا مسلح شدن به سلاح اتمي و نظامي شدن برنامه هسته اي باقي است، وجود ندارد.»

وي به گفت وگوي خود با رهبري ايران اشاره كرد و گفت آيت الله خامنه اي ساخت سلاح اتمي را برخلاف باورهاي دين اسلام كه منجر به كشته شدن هزاران نفر مي گردد، مي داند.امانپور با قطع اظهارات اردوغان از وي پرسيد كه آيا به اين گفته باور دارد؟ نخست وزير تركيه با صراحت گفت: آنچه كه ايران مي گويد لازم است كه باور داشت.

اردوغان سپس با گله از غرب گفت: پيشتر تركيه و برزيل بر سر برنامه هسته اي ايران نقش ميانجي را ايفا كردند كه با تنظيم چارچوبي در ارتباط با غني سازي موفق به امضاي پروتكلي ابتكاري شدند. در مورد امضاي اين پروتكل و موفقيت به دست آمده، با سازمان ملل و دوستان غربي خود صحبت كرديم اما اين ابتكار عمل مورد ملاحظه و حمايت قرار نگرفت.

وي گفت چنانچه پروتكل تهران مورد توجه و ملاحظه قرار مي گرفت آنگاه تمام روند غني سازي تحت كنترل بود و ايران با تلاش خستگي ناپذير به اين ميزان از توانايي هسته اي دست نمي يافت.

امانپور پرسيد در نهايت چه خواهد شد؟ اردوغان گفت: «آنچنانكه در مورد حمله اسرائيل به ايران سؤال كرديد، من باور ندارم كه اسرائيل به ايران حمله كند. اين امر فاجعه بار است و چهره منطقه را عوض مي كند. اين امر براي اسرائيل مصيبت بار خواهد بود. اما با وجود لفاظي هاي تند چنين چيزي رخ نخواهد داد. منطقه نيازمند صلح و ثبات و پيشرفت است.

انتهای پیام/ 57

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads