کد خبر: 156347 - تاریخ: چهارشنبه، 13 دسامبر 2017 - 09:05

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت :

60 درصد از مبتلایان به ایدز از بیماری خود اطلاع ندارند/افزایش آمار مبتلایان جنسی

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: 60 درصد از مبتلایان به ایدز از بیماری خود اطلاع ندارند.

به گزارش خوبان، پروین افسر کازرونی، رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در گفت و گو با جام جم انلاین بیان کرد: طبق آخرین آمار، تا پایان شهریورماه 96 تعداد مبتلایان به ایدز در کشور حدود 36 هزار 5711 نفر است که 83 درصد را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. موارد جدید تشخیص داده شده درصد انتقال از طریق جنسی بیشتر از ترزیقی گزارش شده، همچنین موارد مبتلای تشخیص داده شده در زنان نیز رو به افزایش است.

وی در ادامه افزود: البته موارد جدید شناسایی شده در سال های اخیر، زنان به 33 درصد و مردان به 67 درصد رسیده است. راه احتمالی انتقال در 32.7 درصد موارد اعتیاد تزریقی، 47.9 درصد روابط جنسی، 2 درصد از مادر به کودک و در 17.4 درصد راه احتمالی ابتلا مشخص نشده است.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت در رابطه با آمار فوت شدگان گفت: بر اساس آمار موجود از کل موارد شناخته شده تعداد ۹۷۶۴ نفر فوت به ثبت رسیده اند. اما براساس تخمین های زده شده بالای 66 هزار بیمار در کشور موجود هستند که بسیاری از این آمار از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گفته وی، وزارت بهداشت متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۰، ۹۰ درصد موارد مبتلایان به ایدز را شناسایی شده و تحت درمان و دریافت دارو قرار گیرند.

افسر کازرونی متذکر شد: ایران در رابطه با درمان و پیشگیری ایدز، در وضعیت ساختارمند و مناسبی قرار دارد، چرا که یک برنامه بلند مدت برای کنترل ایدز در نظر دارد که در این برنامه حدود 23 ارگان و وزارتخانه (وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، بهزیستی و…)دست اندرکارش هستند.

وی در خصوص وضعیت و کنترل ایدز در زندان ها به جام جم انلاین گفت: یکی از بهترین مراکز برای کنترل ایدز کشور سازمان زندان هاست، برنامه های تشخیص و درمان به اضافه برنامه های کاهش آسیب ها و آموزش و پیشگیری در کلینیک های متادون در زندان ها بطور منسجم پیش می روند. لازم به ذکر است گفته شود، روند ابتلا در زندان ها به شدت کاهش داشته است.

رئیس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر یکی از مهم ترین مشکلات این است که اَنگ نسبت به این بیماری بسیار زیاد است و اکثر افراد می پندارند این بیماری یک بیماری کشنده ست در صورتی که ایدز یک بیماری عفونی مزمن بوده که با درمان قابل کنترلست، اما مهم این جاست که سریع تشخیص داده شود و بیمار تحت مراقبت و درمان قرار بگیرد. افرادی ایدز دارند معمولا افرادی هستند که در جامعه به حاشیه کشیده می شوند ، طبق آمار ها ۶۰درصد مبتلایان به ایدز هنوز از وضعیت خود آگاهی ندارند و علت اصلی آن انگ و تبعیض در این بیماری ست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: داروی بیماران را دولت تهیه می کند و اصلا بحث پوشش بیمه در این جا مطرح نیست، چرا که اکثر داروها خارجی هستند، داروها توسط دولت تهیه و بصورت رایگان در مراکز مشاوره بیماری های رفتاری در اختیار بیماران گذاشته می شود. همچنین آزمایش هایی که در مراکز ما انجام میگیرد تماما بصورت رایگان است.

انتهای پیام/44689


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads