کد خبر: 15631 - تاریخ: یکشنبه، 30 دسامبر 2012 - 23:51

انقلاب اسلامی؛ اعتماد به نفس ملی و فرهنگ عمومی(1)

خوبان خبر: ملت ما به برکت انقلاب اسلامی فضیلت و برتری یافته و گردنه های زیادی را با قدرت پیموده و به یک خودباوری و اعتماد ملی رسیده است

« و لقد آتینا داوود و سلیمان علما و قالا الحمد لله الذی فضلنا علی کثیر من عباده المومنین.»

“همانا ما به داوود و سلیمان مقام دانش را عطا کردیم و به شکرانه ی آن گفتند: ستایش خدای را که ما را بر بسیاری از بندگان با ایمانش ، فضیلت و برتری عطا فرمود.”

آری ملت ما به برکت انقلاب اسلامی فضیلت و برتری یافته و گردنه های زیادی را با قدرت پیموده و به یک خودباوری و اعتماد ملی رسیده است. اعتماد به نفس ملی از هویت ملی مستحکم نشات می گیرد. و مرز ما را از دیگران روشن می نماید. انقلاب ایران موج بیداری امت مسلمان جهان و منطقه را تشدید کرد و به خاطر ویژگی ضد استکباری و ضد استعماری و ماهیت اسلامی که در انقلاب ایران وجود دارد افزایش یافته است.  باید به این نکته توجه داشت که  میزان علاقه، اطمینان و غروری که ما نسبت به کشور خود داریم باعث می شود که اعتماد به نفس ملی به وجود آید.

مهم ترین مولفه های هویت ملی ایران؛

1- جغرافیا و سرزمینی که فلات ایران با مناطق کوهستانی که در آن قرار دارد.

2- زبان فارسی به تعبیر مقام معظم رهبری، یک میراث عظیم و باشکوه و بسیار ارزشمند و مایه ی سربلندی و از گنجینه های عظیم مواریث فرهنگی و در واقع همه چیز ماست و رمز هویت ملی است.

3- دین اسلام : جمعیت نود و هشت درصدی مسلمانان ایرانی موید این ادعا است که اسلام یکی از ارکان هویت ملی ما ایرانیان است.

و اما در مورد فرهنگ و فرهنگ عمومی :

فرهنگ همان مجموعه ادراکات انسانی است که به توافق جمعی رسیده باشد و انقلاب اسلامی موجب شده که فرهنگ عمومی مردم ایران تغییر کند.

1- فرهنگ بنیادی: ریشه ی اصلی فرهنگ است. و سمت و سوی کلیه عناصر فرهنگی را مشخص می کند.

2- فرهنگ تخصصی: زمینه ی اجرای فرهنگ بنیادی را تبیین و روشن می کند.

3- فرهنگ عمومی: بخش عملیاتی و اجرای نظام فرهنگی می باشد.

در مقوله برخورد فرهنگ ها لایه ی رویین در تبادل اولیه قرار می گیرد. فرهنگ عمومی و لایه زیرین در مراحل بعدی ، یعنی اولین لایه فرهنگ که در امر تقابل فرهنگی تحت تاثیر قرار می گیرد فرهنگ عمومی است .  در دوران پهلوی برای تغییردر فرهنگ ملی ما از تقابل استفاده نشد و با مکر و برنامه ریزی استحاله فرهنگی را اجرا کردند و تغییر در نظام آموزش ابتدایی ، متوسطه و دانشگاه انقلاب اسلامی از لایه فرهنگ عمومی با فرهنگ غرب به مقابله پرداخت و مردم ایران با شیوه ی زندگی اسلامی در مقابل شیوه ی زندگی غربی موضع گیری نمودند.در نتیجه چهار اقدام بزرگ ملت ایران در سه دهه ی اخیر در اثبات اعتماد به نفس ملی به وجود آمد:

1- برپایی یک انقلاب بزرگ اسلامی و فرهنگی

2- مقاومت هشت ساله در جنگ تحمیلی با توجه به حمایت سی کشور از رژیم بعث که ملت آزمون خوبی از نظر احیای روحیه اعتماد به نفس ملی از خود به نمایش گذاشت. ( دفاع مقدس سبک یک )

3- موفقیت بزرگ در زمینه ی علم و دست یابی به دانش هسته ای

4- مبارزه با جنگ نرم ( دفاع مقدس سبک دو ) و احیاء امنیت نرم و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران.

ادامه دارد…

انتهای پیام/86

 


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads