کد خبر: 156265 - تاریخ: سه‌شنبه، 12 دسامبر 2017 - 08:30

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس :

افزایش 20 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری دولت جای نگرانی دارد/ پیشنهاد برداشت 5.8 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی خلاف است

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به پیشنهاد دولت از حذف 31 میلیون نفر ایرانی از هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه 97 اشاره کرد و گفت: پیشنهاد برداشت 5.8 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی خلاف و افزایش 20 هزار میلیارد تومانی بودجه جاری دولت جای نگرانی دارد.

به گزارش خوبان، مهرداد بائوچ لاهوتی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنگرود با اشاره به لایحه بودجه 1195 میلیارد تومانی دولت به مجلس اظهار کرد: بودجه و منابع عمومی دولت 368 هزار میلیارد تومان است که 274 هزار میلیارد تومان آن جاری و حدود 60 هزار تومان نیز عمرانی است.

وی با اشاره به منابع درآمدی دولت در بودجه، افزود: دولت دو منبع بزرگ منابع درآمدی را در بودجه تعریف کرده که یکی از آن‌ها نفت با پیش‌بینی 22 میلیون و 400 هزار بشکه و دیگری قیمت ارز با 3500 تومان است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی همچنین به منابع درآمدی دولت از محل مالیات اشاره کرد و گفت: مالیات در سال گذشته 106 هزار میلیارد تومان بود که امسال آن عدد به 128 هزار میلیارد تومان افزایش پیداکرده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیش‌بینی درآمد 347 هزار میلیارد تومانی دولت در لایحه بودجه 97 خاطرنشان کرد: دولت در پیش‌بینی درآمدها کمی غیرواقعی عمل کرده و پیش‌بینی ما این است که دولت نهایت تا 310 هزار میلیارد تومان بیشتر نمی‌تواند درآمد داشته باشد.

لاهوتی افزود: دولت، بودجه و منابع عمومی را بر اساس یک منطق درستی بسته و در آن از افراط پرهیز شده است.

وی همچنین به کاهش بودجه عمرانی در لایحه بودجه 97 اشاره کرد و گفت: بودجه عمرانی در سال گذشته 71 هزار میلیارد تومان بوده که در سال جاری به 60 هزار میلیارد تومان کاهش‌یافته است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به افزایش بودجه جاری کشور در لایحه بودجه 97، مطرح کرد: بودجه جاری کشور در سال گذشته 257 هزار میلیارد تومان بود که این رقم در لایحه بودجه امسال 20 هزار میلیارد تومان افزایش‌یافته و جای نگرانی دارد.

نماینده مردم لنگرود در خانه ملت همچنین هدفمندی یارانه‌ها را از نکات برجسته لایحه بودجه 97 دانست و گفت: هرساله 48 هزار میلیارد تومان برای هدفمندی یارانه‌ها در قانون بودجه داشتیم که دولت با اختصاص اعتبار 35 هزار میلیارد تومانی آن را تأمین می‌کرده و مابقی را از محل‌های دیگر تأمین و به مردم پرداخت می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: در لایحه بودجه سال 97، دولت برای هدفمندی یارانه‌ها 37 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده و 11 هزار میلیارد تومان نیز از کل بودجه هدفمندی کاسته است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در تشریح حذف میلیون‌ها نفر ایرانی در لایحه پیش‌بینی‌شده دولت به مجلس بیان کرد: در لایحه ارائه‌شده، دولت پیش‌بینی کرده که جمعیت 76 میلیون نفری یارانه بگیر فعلی را به 45میلیون نفر برساند و حدود 31 میلیون نفر از جمعیت یارانه بگیران را کاهش دهد.

لاهوتی در ادامه افزود: از 37 هزار میلیارد تومان بودجه هدفمندی مقررشده 23 هزار میلیارد تومان به مردم پرداخت شود، 7 هزار میلیارد تومان برای تقویت افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صرف شود، 3 هزار و 700 میلیون تومان به بخش درمان اختصاص یابد و 3 هزار و 300 میلیون تومان نیز یارانه گندم و نان اختصاص پیدا کند.

وی همچنین به دست‌درازی بیش‌ازحد دولت در منابع صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: با توجه به واریز 32 درصدی صندوق توسعه ملی، دولت در لایحه بودجه 97، برداشت 5 میلیارد و 800 میلیون تومانی را پیشنهاد کرده که یک نوع خلاف هست گرچه هرساله نهایت حدود 2 میلیارد تومان مجلس به دولت اجازه برداشت داده است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ریز مصرف دولت از پیشنهاد برداشت 5.8 میلیارد تومانی صندوق توسعه ملی گفت: در لایحه بودجه 97 از محل مصرف برداشت صندوق توسعه ملی، 2 میلیارد دلار برای پسماند، 100 میلیون دلار برای بازسازی فرسوده، 100 میلیارد دلار برای صداوسیما، 1.3 میلیارد دلار برای دفاع، 300 میلیون دلار برای آب آشامیدنی، 300 میلیون دلار برای آبیاری تحت‌فشار و حدود 1.5 میلیارد دلار هم برای معوقات بازنشستگان پیشنهادشده است.

لاهوتی با تاکید بر اینکه مجلس باید از سهم هزینه‌های جاری دولت کم و به سهم هزینه‌های عمرانی اضافه کند، گفت: آنچه در لایحه بودجه 97 مشاهده می‌شود به‌جز برداشت از صندوق توسعه ملی به نظر می‌رسد دولت بودجه‌بندی را با رعایت احتیاط بسته است.

وی بابیان اینکه بودجه سال 97 در مقایسه با سال گذشته منطقی‌تر است، گفت: بعید می‌دانم مجلس با پیشنهاد برداشت 5.8 میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی موافقت کند و یقیناً برداشت از صندوق کم خواهد شد.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads