کد خبر: 156141 - تاریخ: یکشنبه، 10 دسامبر 2017 - 10:07

رئیس جمهور درصحن علنی مجلس؛

وعده های انتخاباتی را در لایحه بودجه ۹۷ پیگیری کرده‌ایم / بودجه ۹۷ در بخش استانی ۱۰۰ درصد عملیاتی است

روحانی گفت: به محضر ملت ایران و نمایندگان مجلس عرض می کنم که تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ۹۶، چارچوب های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال ۹۷ به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است.

به گزارش  خوبان به نقل از خانه ملت، حسن روحانی در تشریح خصوصیات لایحه بودجه ۹۷ گفت: امیدواریم در اواخر دی ماه شاهد بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی باشیم و تا آغاز دهه فجر دوازدهم بهمن، لایحه صورت قانونی در اختیار دولت به قرار بگیرد.

رییس جمهورهمچنین تصریح کرد : لایحه بودجه امسال کاملا متفاوت با بودجه های سال های گذشته است. در واقع در این لایحه بودجه به خوبی روشن شده که بودجه تنها یک لیست درآمدی و هزینه ای نبوده بلکه برشی از برنامه ۴ ساله دولت است.

وی ادامه داد : به محضر ملت ایران و نمایندگان مجلس عرض می کنم که تمام وعده های اصلی دولت دوازدهم در انتخابات اردیبهشت ۹۶، چارچوب های اصلی آن در این لایحه تبلور دارد و بودجه سال ۹۷ به معنای آغاز اجرای برنامه های دولت دوازدهم است و تمام وعده های اصلی که دولت به مردم در انتخابات داده و هر آنچه مورد مطالبه مردم در ایام انتخابات بود، که مردم از ما اشتغال، رشد اقتصادی، رفع فقر و کاهش نابرابری ها و تحرک در طرح های اصلی و مهم و حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور بود، در این لایحه قابل مشاهده است.

روحانی همچنین تصریح کرد : تبصره های ۱۴، ۱۸ و ۱۹ لایحه بودجه امسال  تحولی بزرگ در بودجه نویسی است و دولت روند جدیدی را آغاز کرده که در سال های بعد ادامه می دهد.

پایه اصلی بودجه ۹۷ شفافیت و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد ۳ ماهه آنها است

رییس دولت یازدهم تاکید کرد : پایه اصلی بودجه امسال شفافیت و پرداخت اعتبار به دستگاه ها بر مبنای عملکرد ۳ ماهه آنها است. آنچه در گذشته انجام می گرفت این بود که دستگاهی می گفت سال گذشته هزار تومان گرفتم و ۹۹۰ تومان خرج کردم و برای سال آینده حداقل ۱۰ درصد اضافه یعنی ۱۱۰۰ تومان می خواهم و کسی که هزار تومان بودجه داشت و با صرفه جویی ۸۰۰ تومان خرج کرد در سال آینده به مراتب کمتر دریافت می کرد.

وی ادامه داد : از این رو برای هزینه کردن رقابتی به ویژه در ماه های آخر سال صورت می گرفت که هزینه کنند تا بودجه بیشتر بگیرند.

بودجه نویسی بدون شفافیت در هزینه ها درگیر دور باطل است

روحانی در ادامه گفت : در بودجه نویسی در ادوار گذشته  تسلسلی به وجود آمده بود، مسیری انتخاب شده بود که به نفع کشور نبود و شفافیت در آن نبود و  دستگاه ها تشویق به اجرا نمی شدند و نمی دانستیم یک خدمت به چه میزان برای دولت هزینه دارد. اگر بنا است بیماری معالجه شود،‌ عمل جراحی صورت گیرد، دانشجویی تربیت شود، دانش آموزی به مدرسه برود، چه هزینه ای دارد.

وی افزود : دانش آموز را با قیمت گران تر در مدرسه سطح پایین تر می گذاشتیم و هزینه زیادی آن هم از جیب مردم می کردیم اما به چه قیمتی!؟ دولت باید بتواند با بخش خصوصی رقابت کرده و یا واگذاری صورت دهد.

۳۴ درصد بودجه ۹۷ عملیاتی است / بودجه ۹۷ در بخش استانی ۱۰۰ درصد عملیاتی است

ما بر مبنای عملکرد بودجه ریزی می کنیم و هدف و نتیجه داشته باشد و مبنای آن نباید هزینه سال گذشته باشد تمام بودجه های سال گذشته ما بر مبنای سال گذشته است که در بودجه امسال برنامه ریزی بر مبنای عملکرد آغاز شده است. حدود ۳۴ درصد بودجه ای که تقدیم شما می شود بودجه عملیاتی بوده که باید این روند ادامه پیدا کند تا همه بودجه های ما عملیاتی شود.

وی ادامه داد : طبق این بودجه در بخش استانی ۱۰۰ درصد بودجه عملیاتی خواهد بود. از سوی دیگر تمرکززدایی را داریم که بودجه به گونه ای تنظیم می شود که همه اعتبارات و هزینه ها در اختیار تهران است و ۳ درصد اعتبارات هزینه ای و با مقدار کمی بودجه عمرانی به استان داده می شود که برای سال آینده به جای ۴ درصد،‌۲۴ درصد بودجه در بخش هزینه ای در اختیار استان ها و ۳۰ درصد در حوزه عمرانی در اختیار آنها قرار می گیرد.

مسئولیت سنگین سازمان برنامه و بودجه در بودجه ۹۷

روحانی تصریح کرد : باید بگذاریم استان ها بدانند چه مقدار هزینه و درآمد دارند و خودشان مدیریت کنند، نمایندگان مجلس در هر استانی راحت تر بتوانند به کار استان و استاندار و مسئولان استان نظارت کنند و ما بر مبنای عملکردهای ۳ ماهه نظارت کرده و بودجه در اختیار آنها بگذاریم. سازمان بودجه طبق بودجه امسال مسئولیت سنگینی بر دوش داشته و باید نظارت کند.

اگر روند بودجه ریزی تغییر نمی‌کرد دولت بعدی امکان اداره کشور را نداشت

روحانی در ادامه با بیان اینکه در طول سال ها ردیف هایی گذاشته شده که معلوم نیست از کجا درآمد داشته و در کجا هزینه می شود، عنوان کرد: ردیف ها در بودجه امسال تعیین تکلیف شده است لذا ما باید بر ردیف ها نظارت کنیم که پول کجا می رود و چگونه مصرف می شود و اگر قرار باشد روند سال های گذشته ادامه پیدا کند، دولت بعدی نمی تواند کشور را اداره کند و در بن بستی قرار می گیریم از این رو در بودجه امسال برای تمام چالش های کشور برنامه داریم و در ۴ سال آینده ادامه می دهیم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش برای ثبات اقتصادی داشتیم و می خواستیم قطار روی ریل قرار بگیرد که هم اکنون روی ریل است، اظهار داشت: اکنون سرعت و دقت لازم می خواهیم تا به اهداف خود برسیم چنانچه در سال های گذشته از آغاز نگران رشد منفی در کشور بودیم و تلاش داشتیم اقتصاد قابل رشد باشد، تورم قابل کنترل باشد،‌ صندوق های بازنشستگی عملکرد درست داشته باشد، بودجه ریزی شفاف و با نظارت باشد، در اشتغال مثبت عمل کرده و در فقر قدم مهمی برداریم.

لایحه بودجه ۹۷ بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت نوشته شد

وی ادامه داد: اگر بخواهیم بودجه امسال را در یک جمله خلاصه کنیم،‌ بودجه سال ۹۷ بودجه ای بر مبنای اشتغال فراگیر، رفع فقر و ایجاد عدالت است چنانچه در گذشته شرایط ما به گونه ای بود که دولت می بایست مسیر اقتصاد را در جهت رشد و توسعه قرار می داد که در دولت یازدهم رشد مثبت داشتیم جز سال ۹۲ که نیمه سال آمده بودیم و رشد منفی سال قبل آن که حدود ۷ درصد بود و آن را در پایان سال ۹۲ به ۲ درصد رساندیم و در باقی سال ها رشد مثبت داشتیم که در سال ۹۵ به رشد دو رقمی رسیدیم.

رئیس قوه مجریه همچنین تصریح کرد: آنچه در فصل اول امسال در مقایسه با فصل اول سال گذشته در رشد اقتصادی اعلام می شود، بدون نفت ۷ و با نفت ۶.۵ درصد است که قدم خوبی در رشد برداشته شده و هدف گذاری ما نیز در طول دولت دوازدهم این است که رشد بالای ۵ درصد به صورت سالانه داشته باشیم که نیاز به تلاش و سرمایه گذاری های اقتصادی دارد.

تورم در دولت یازدهم مهار شد/ مهار تورم را ادامه می‌دهیم

وی افزود: تورم در دولت یازدهم مهار شد و بنا داشتیم یک رقمی باشد که خیلی زود به این هدف رسیدیم و این تورم تا امروز یک رقمی باقی مانده که مهار آن را نیز ادامه می دهیم.

 

انتهای پیام/845115


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads