کد خبر: 155881 - تاریخ: پنج‌شنبه، 7 دسامبر 2017 - 10:54

گزارش/

نصب بنر تشکر از وزیر جهاد توسط اتحادیه تولیدکنندگان برنج !؟/ نهادهای نظارتی آبی بر آتش رنج برنج‌کاران بپاشند/ برنج اگر انسان بود، هفت‌کفن می‌پوساند!

اتحادیه تولیدکنندگان برنج گیلان با نصب بنرهایی از اقدام حجتی، وزیر جهاد کشاورزی تقدیر کرد که در جای خود بسیار جای تأمل و ابهام‌برانگیز است.

به گزارش خوبان، مدتی پیش بود که دولت دستور واردات برنج از خارج را داد و نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور نیز در سفر خود به گیلان اعلام کرد که برای تأمین برنج موردنیاز کشور نیازمند یک‌میلیون تن برنج خارجی هستیم.

با اینکه نیاز کشور از برنج در طول سال حدود سه میلیون تن بوده و حدود دو میلیون و 500 هزار تن نیز در داخل کشور تولید می‌شود، اما دستور واردات برنج از سوی دولت موجب شد تا بر زخم کهنه برنج‌کاران شمالی نمک پاشیده شود.

گفتنی است دولت باید سالانه به‌منظور تأمین برنج موردنیاز و کسری که در این محصول استراتژیک دارد حدود 500 هزار تن برنج وارد کند که طبق آمارهای دولتی و برنج‌هایی که درگذشته در انبارها موجود است مازاد بوده و به بازار داخلی ضربه مهلک وارد می‌کند.

گفتنی است در مقطعی از سال دستور بر واردات برنج از سوی شریعتمداری، رئیس ستاد تنظیم بازار وقت داده شد، اما با فشار و اعتراض‌هایی که از سوی بیش از 20 نفر از نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعمال شد، جلوی واردات بی‌رویه برنج گرفته و این در حالی بود که طبق قانون، سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت برنج، واردات این محصول استراتژیک به داخل ممنوع است.

اما اقدامی که در چند روز گذشته در استان به‌ویژه در سطح شهر رشت با آن مواجه هستیم بنرهایی هست که با عنوان تقدیر و تشکر از وزیر جهاد کشاورزی در سطح شهر نصب‌شده است.

اتحادیه تولید برنج استان گیلان در اقدامی عجیب و باورنکردنی در سطح شهر رشت که مرکز عبور همه گیلانیان است بنرهایی را نصب‌کرده که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در بنر اتحادیه تولید برنج استان گیلان آمده است:
جناب آقای مهندس حجتی، وزیر محترم جهاد کشاورزی
بدین‌وسیله از اقدام مدبرانه و شجاعانه جنابعالی در خصوص جلوگیری از ثبت سفارش واردات برنج که از واردات بی‌رویه برنج در کشور جلوگیری به عمل می‌آورد، کمال تشکر و قدردانی را داریم و توفیقات روزافزون شمارا از خداوند منان مسئلت می‌نماییم.
«اتحادیه تولید برنج استان گیلان»

بنرهای تقدیر و تشکر از وزیر جهاد بابت لغو دستور واردات برنج در حالی در میادین و انظار عمومی مردمی گیلان نصب‌شده که با مراجعه به کارخانه‌های شالی‌کوبی سطح استان گیلان و مازندران مشاهده می‌شود که ظرفیت انبارهای ذخیره برنج در آن‌ها تکمیل‌شده و بازار کشش عرضه آن را ندارد که با واردات اخیر برنج، کاملاً کشاورزان و تولیدکنندگان برنج را به ورشکستگی و نابودی کشانده که در همان روزهای اول با خبر واردات حدود دو تا سه هزار تومان از قیمت حداقلی برنج کاسته شد.

درگذشته نیز تماس‌ها و گزارش‌های فراوانی از سوی برنج‌فروشان، کارخانه‌داران و ازجمله تولیدکنندگان برنج  به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین گزارش‌های متعددی از سوی رسانه‌ها در رابطه با واردات برنج و مقابله با آن منتشرشده که با نصب بنر در طی روزهای اخیر به‌هیچ‌وجه قابل‌جمع نیست و گویای این است که دستی در پشت پرده اوضاع برنج را مدیریت می‌کند و مانع از آرامش نسبی در بازار برنج می‌شود.

شوک‌هایی که پیوسته از سوی دولت و احتمالاً مافیای برنج به این محصول استراتژیک وارد می‌شود اگر انسان بود تاکنون هفت‌کفن پوسانده بود اما اینکه چگونه و با فشار و یا با رغبت چه کسی اتحادیه تولید برنج با اوضاعی که دولت برای آن ساخته دست به نصب بنر می‌زند همچنان جای ابهام است.

سؤالی که گویا برای همه رسانه‌ها مطرح‌شده این است که چرا باوجود اشک‌های تولیدکنندگان برنج، کارخانه‌داران و کشاورزان، مسئولان و متولیان برنج استان و شهرستان اقدام عاجلی در این رابطه ندارند و در نقاطی از شهر بنرهایی با عنوان تشکر از وزیر برای اینکه دستور واردات بر برنج داده و الآن که بازار از وجود برنج‌های خارجی پرشده در شهر نصب می‌شود؟

اکنون علاوه بر برنج‌های تولیدشده داخلی بیش سه میلیون و 500 هزار تن برنج وارداتی در کشور موجود است و این در حالی هست که ثبت سفارش برنج برای هزاران تن دیگر نیز به‌ظاهر انجام‌شده و باید در ماه‌های آتی وارد کشور شود.

دستور بر واردات برنج در کشور از سوی دولت و اعتراض اولیه کشاورزان و تولیدکنندگان برنج شمال کشور ازیک‌طرف و نصب بنرهای تشکر از وزیر جهاد کشاورزی در اوج اینکه به برنج داخلی ضربات مهلک واردشده و همه از این وضعیت ناراحت‌اند از سوی دیگر انسان را به یاد ضرب‌المثل« قسم حضرت عباس(ع) را باور کنیم یا دم خروس را!» می‌اندازد و لازم است دستگاه‌های نظارتی دراین‌باره ورود کنند و شرح اوضاع برنج داخلی را ضمن توضیح و تنویر افکار عموی تصحیح و اصلاح نمایند تا بیش از این رنج برنج‌کاران بی‌ثمر نباشد و آبی پاکی بر سفره ساده کشاورزان و رنج برنج‌کاران بپاشند تا بیش از این سفره کشاورزان خاکستر و تنگ‌تر نشود.

 

منبع:فارس

انتهای پیام/416


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads