کد خبر: 155362 - تاریخ: سه‌شنبه، 5 دسامبر 2017 - 08:56

سارا شاه سواری از تلاش های خود و همکارانش می گوید

نقش ورزش در پیشگیری از دیابت در گفتگو با بانوی خمامی

در حالی که کارشناسان بر انجام ورزش و تحرک بدنی تاکید زیادی دارند، عدم توجه اغلب مردم به این مهم باعث افزایش بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت شده است.

به گزارش خوبان: در حالی که کارشناسان و متخصصان بر انجام ورزش و تحرک بدنی با توجه به توانایی فرد تاکید زیادی دارند، عدم توجه اغلب مردم به این مهم باعث افزایش بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت شده است و در این بین بد نیست بدانید چاقی و افزایش وزن در ابتلا به دیابت بطور مستقیم دخیل است. به همین دلیل بر آن شدیم تا با یکی از بانوان خمامی که اقدام به راه اندازی کارگاه کنترل دیابت کرده گفتگو نماییم. خانم شاه سواری فعالیت های خود را در روستای کته سر خمام از سال 91 آغاز نموده است.

خوبان خبر: بنای راه اندازی این کارگاه در چه زمانی گذاشته شد؟

سارا شاه سواری هستم. باشگاه ما در سال 91 فعالیت خود را آغاز کرد. در سال 1387 کارگاه کشوری با هدف پیشگری و کنترل دیابت،بیماری های چربی خون، فشار خون و چاقی در تهران برگزار گردید که اینجانب به عنوان نماینده دانشگاه علوم پزشگی گیلان در آن شرکت نمودم. مقرر شد تا پس از 6 ماه با انجام کار عملی در استان ها و ارائه پیشنهادات و راهکار جهت پیشبرد این هدف بزرگ، در این گردهمایی شرکت نماییم.

خوبان خبر: این طرح در کدام روستاها اجرایی شده و کیفیت آن چگونه است؟

با توجه به موقعیت کاری اینجانب در مرکز سلامت کته سر که جمعیت 5 روستای اشمنا طالم، دافچاه ، کته سر، کلاچاه اول و دوم را به عنوان مراقب سلامت را پوشش می دهیم و اتباط مستقیم با مردم در همه رده های سنی و با همه شرایط بیماری داریم، تصمیم گرفته شد تا تعدادی از زنان دیابتی را به مدت 6 ماه به ورزش تشویق نماییم.

با همکاری مسئولین استانی و محلی، در مدرسه راهنمایی شهید منتظری به مدت 6 ماه از ساعت 6 صبخ تا 7/30 صبح ورزش برای  بانوان دیابتی را آغاز کرده ایم . که در هر دوره 2 ماه آزمایشات روتین برای این افراد انجام می گیرد. و هر بار دوره آن در حال تغییر می باشد.

خوبان خبر: تا کنون چند نفر از بانوان خمامی در این طرح شرکت نموده اند؟

با حمایت مسولین اکنون 40 تا 50 خانم از 5 روستا که به بیماری غیر واگیردار با رده سنی 30 تا 60 مبتلا هستند، در این باشگاه 2 روز در هفته فعالیت می کنند که مراقبت پزشکی این افراد نیز در مرکز جامع سلامت انجام می گردد و ضعیت بیماری به خود بیماران اطلاع داده می شود. و برای بهبود  بیماران از نظر تغذیه،ورزش و نحوه مصرف دارو مشاوره انحام می گیرد.

خوبان خبر: آیا این طرح شامل آقایان نیز می شود؟

بله. در سال 96 با همت و پشتکار آقایان،این طرح برای فعالیت آقایان نیز انجام گرفته که از مهرماه امسال شروع شده و تا اکنون 30 نفر شرکت کننده داشته و گزارش ها حاکی است که آقایان استقبال و رضایت کاملی از وضعیت فعلی خود دارند.

خوبان خبر: چه برنامه های دیگری برای شرکت کنندگان در نظر گرفته اید؟

برنامه های متنوعی از جمله اردوهای زیارتی ، پیادروی در سطح روستا و تمرین در کنار ساحل در طول مدت سال، برای تشویق مردان و زنان در نظر گرفته شده است.

از این که وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم.

 

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads