کد خبر: 154642 - تاریخ: چهارشنبه، 22 نوامبر 2017 - 09:00

گزارشی از پیامدهای یک تصمیم؛

افزایش قیمت تنها تعبیر خواب ساماندهی/ هم مردم نگرانند هم نانواها

طرح افزایش قیمت نان در استانها شهروندان را نگران کرده است، با این حال نانوایان همچنان به پایین بودن نرخ نان در این استان نسبت به معترض هستند.

به گزارش خوبان،افزایش حد اکثر  ۱۵ درصدی قیمت نان در استانهای کشور در حالی مطرح و از امروز به اجرا گذاشته شد که نانوایان، مسئولان و مردم در اردبیل به آن معترض هستند.

این امر موجب پادرهوایی نرخ مطلوب نان در اردبیل شده و در مجموع قشر ضعیف و محروم را نگران از ناتوانی در تأمین نیاز مصرف روزانه خود ساخته است. از سویی نانوایان اردبیلی معترض به قیمت پایین نان در این استان هستند و مسئولان برخی تخلفات بازار به ویژه کم‌فروشی را مرتبط با قیمت ناعادلانه نان می‌دانند.

گرانی نان برای قشر کم درآمد در وضعیت فعلی

 شهروند اردبیلی در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: تا دیروز قیمت لواش ۱۳۰ تومان، بربری ۵۰۰ تومان و سنگک هزار تومان بود که با همین قیمت نیز خرید نان به سختی انجام می‌شد.

رضا سلیمان پور تصریح کرد: شاید این قیمت‌ها برای افرادی که از تمکن مالی برخوردار هستند چندان بالا نباشد اما اغلب مردم اردبیل درآمد متوسط و پایینی دارند و اگر نیاز روزانه یک خانوار چهار – پنج‌نفری برای نان محاسبه شود با درآمدی که اغلب داریم خرید نان به سختی انجام می‌شود.

این شهروند مخالف افزایش قیمت نان بوده و معتقد است مردم وسع پرداختن هزینه بیشتر برای نان را ندارند.

سلیمان پور در خصوص علت افزایش قیمت نان که با هدف حمایت از نانوایان انجام می‌شود، ادامه داد: در صورتی که این موضوع تا به این درجه اهمیت دارد، مسئولان باید به کیفیت پخت نان نیز توجه داشته باشند.

شهروند دیگری معتقد است برخی نانوایان به بهانه قیمت پایین نان، از کیفیت نان می‌کاهند و متأسفانه اعتراض راه به جایی نمی‌برد.

آرش قلی‌پور تصریح کرد: کیفیت نان در آزادپز ها که قیمت بالاتری دارند به مراتب بهتر است، اما تأمین آن برای خانواده‌های با درآمد پایین مقرون‌به‌صرفه نیست.

وی افزود: نان مایحتاج روزانه سفره خانواده‌ها است و هر ماده غذایی دیگری که تأمین نشود، نان می‌تواند جایگزین آن باشد به همین دلیل افزایش قیمت آن چندان مورد استقبال نیست.

درآمد نانوایی با زحمت آن همخوان نیست

در مقابل این اظهارات یکی از نانوایان با قبول کیفیت پایین نان در اردبیل، علت آن را درآمد پایین نانوا عنوان کرد.

محمدی افزود: متأسفانه آردی که به دست ما می‌رسد قیمت مقرون‌به‌صرفه ندارد و از سویی مشتری با نرخ مصوب نان می‌خرد؛ در این میان برخی نانوایان از کیفیت نان برای افزایش تعداد پخت خود می‌کاهند.

این نانوا معتقد است بیشتر از افزایش قیمت نان بهتر است آردی که به نانوا اختصاص می‌یابد، قیمت مناسب داشته باشد.

به عقیده وی برخی نانوایان توانسته‌اند به سمت آزاد پزی بروند اما برخی که قادر به انجام آن نبوده‌اند، چندان از وضعیت درآمد خود راضی نیستند.

وی در خصوص افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان اضافه کرد: حتی افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان نیز کافی نیست و لازم است تصمیم مناسبی برای وضعیت قیمت نان در اردبیل اتخاذ شود.

کم‌فروشی نتیجه سو مدیریت قیمت نان

بررسی بازار نشان می‌دهد نتیجه عدم ساماندهی قیمت نان موجب آب رفتن هر روزه اندازه نان‌ها می‌شود.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل پرونده‌های تخلفی در این خصوص تشکیل شده و بررسی دقیق‌تر نشان می‌دهد علت کم‌فروشی به دلیل قیمت پایین نان است.

نانوا به دلیل اینکه سود چندانی ندارد از وزن چانه کسر می‌کند و امروز شاهد این هستیم که برخی سهمیه پزها حتی به آزاد پزی متمایل شده‌اندحسین نجف زاده در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: قیمت نان در اردبیل حداقل ۲۰ درصد کمتر از استان‌های مجاور بوده و نانوا نیز به دلیل اینکه سود چندانی ندارد از وزن چانه کسر می‌کند و امروز شاهد این هستیم که برخی سهمیه پزها حتی به آزاد پزی متمایل شده‌اند.

وی با بیان اینکه در برخی پرونده‌ها از کاهش ناچیز وزن چانه در حد ۱۰ گرم صرف‌نظر می‌شود، ادامه داد: برای مقابله با کم‌فروشی نان ضروری است قیمت منصفانه برای نان تعیین شود.

مسئولان برای افزایش قیمت نان متفق‌القول هستند

مردم اردبیل که درآمدی کمتر از نصف میانگین کشوری دارند، حاضر به پذیرش افزایش قیمت نان نیستند ولی به تعبیر مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تمامی مسئولان استان متفق‌القول هستند که می‌بایست قیمت نان افزایش یابد و ضروری است برای این افزایش تصمیم قاطعی به استان اعلام شود.

نجف زاده معتقد است در سال‌های گذشته سیاست‌های غلطی در استان اجرا شده و قیمت نان افزایش معقول نداشته است بطوریکه اگر در سال جاری نیز به تبعیت از طرح کشوری قیمت نان فقط ۱۵ درصد افزایش یابد ما شاهد فاصله‌گیری قابل‌توجه قیمت نان در اردبیل با سایر استان‌ها و زیان نانوایان خواهیم بود.

وی افزود: به منظور رفع این مشکل از استاندار اردبیل به صورت کتبی درخواست شده تا حداقل قیمت نان ۲۰ درصد افزایش یابد و بتوان زمینه حمایت هرچند اندک از صنف نانوایان را فراهم ساخت.

البته در این خصوص باید گفت که تفاوت قیمت‌ نان در این استان و در مقایسه با استان‌های دیگر در حالی بیان می شود که به نظر می رسد تفاوت درآمد در اردبیل نسبت به سایر استان‌ها و حتی استان های همجوار مورد توجه قرار نمی گیرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان با بیان اینکه افزایش ۳۵ درصدی در این شرایط اردبیل را به سطح استان‌های دیگر می‌رساند، ادامه داد: به دلیل اینکه این میزان افزایش موردپذیرش نخواهد بود پیشنهاد ما حداقل افزایش ۲۰ درصدی قیمت نان است.

فروش نان اردبیل در سایر استان‌ها

نجف زاده با اشاره به فعالیت بیش از هزار واحد نانوایی در این استان اضافه کرد: متأسفانه تفاوت قیمت نان در اردبیل با سایر استان‌ها نه تنها موجب زیان مالی و سود حداقلی نانوایان است بلکه موجب شده نان پخته شده از اردبیل  به دیگر استانها انتقال یابد.

وی با تأکید به ضرورت ساماندهی قیمت نان در اردبیل افزود: لازم است در استان تدبیری اتخاذ شده و نسبت به ساماندهی قیمت‌ها اقدام شود تا نانوایان نیز با سود معقول فعالیت داشته باشند.

چرا در هزینه آرد موردنیاز نانوایان تدبیری نمی‌شود و آیا افزایش قیمت نان می‌بایست برای تمامی استان‌ها با سطح درآمدهای مختلف به یکسان اعمال شود؟هر چند به نظر می‌رسد طرح ساماندهی قیمت نان برداشت پول بیشتر از جیب شهروند و قرار دادن در جیب شهروند دیگر است، اما سؤال اینجا است که چرا در هزینه آرد موردنیاز نانوایان تدبیری نمی‌شود و آیا افزایش قیمت نان می‌بایست برای تمامی استان‌ها با سطح درآمدهای مختلف به یکسان اعمال شود؟

اینکه در دو سال گذشته قیمت نان افزایش نداشته صرفاً اعتراض نانوایان را به دنبال داشته در حالی که نانوایان معتقدند در صورتی که حمایت شوند از افزایش قیمت نان به مراتب سود بیشتری خواهند داشت.

افزایش قیمت نان در وضعیتی به معضلی در اردبیل تبدیل شده که استان اردبیل طی سه سال گذشته در تولید گندم موردنیاز خود، خودکفا شده و امسال ۴۵۹ هزار تن که به مراتب بیش از نیاز مصرفی این استان است، گندم خریداری و ذخیره‌سازی شده است.

از سویی عادت غذایی اردبیلی‌ها اغلب با نان همراه بوده و مصرف نان در اردبیل بالا است. با این وجود مشخص نیست از مزیت خودکفایی در تولید گندم و سکونت در قطب کشاورزی کشور چه زمانی مردم خود استان نصیب خواهند برد.

منبع:مهر

انتهای پیام/5999


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads