کد خبر: 153916 - تاریخ: یکشنبه، 12 نوامبر 2017 - 11:00

واردات «بازیگر و خواننده زن» از ترکیه آغاز شد! + عکس

در حالی که روابط عمومی«کامیون»از حضور آینور دوغان در این فیلم خبر داده، کامبوزیا پرتوی حضور این خواننده ترک را در حد یک پیشنهاد دانست.

به گزارش خوبان، چند روز قبل خبری در رسانه‌ها منتشر شد که در یک فیلم ایرانی« نورگل یشیل چای» بازیگر سریال‌های غیراخلاقی ترکی به ایران آمده است و در فیلم«جن زیبا» بایرام فضلی مقابل دوربین رفته است. این اتفاق موجی از انتقادات را حتی در میان اهالی سینما به همراه داشت و آزیتا ترکاشوند بازیگر سینما و تلویزیون در انتقاد به حضور بازیگر ترک که به واسطه پخش آثارش از شبکه GEMM در ایران شناخته ‌شده‌، در گفتگو با رسانه‌ها گفت : 

از یک طرف شبکه‌های ماهواره‌ای مانند جم را تکفیر می‌کنند و مدام می‌گویند اینها معاندند و حتی پخش تیزرهای سینمایی در آنها را جرم میدانند اما از طرف دیگر بازیگر ترک یکی از همین شبکه‌ها را که در تمام عکس‌ها و فیلم‌ها لباس‌های باز و نیمه‌عریان به تن دارد به ایران می‌آورند تا بشود جن؛ آن هم جنی زیبا و چادری!!!آیا سینما و تلویزیون ما قوانینی دارد یا خیر؟ اگر دارد پس این همه تناقض از کجا می‌آید؟

نورگل یشیل چای

پس از این اتفاق و واردات «اجنه زیبا» از سریال‌های نازل ترکی خبری جالب توجه در مورد ورود خواننده ترک کردتبار در رسانه‌های منتشر شد. در فیلم کامیون تازه‌ترین فیلم سینمایی کامبوزیا پرتوی که میلاد موحدی ساخت موسیقی آنرا بر عهده دارد  قرار است  «آینور دوغان» خواننده زن کُرد ترکیه اجرای قطعاتی از آن را بر عهده گیرد.

نکته جالب درباره «کامیون» آن است که نیکی کریمی بازیگر سرشناس ایرانی در این فیلم در نقش یک سلبریتی ظاهر شده است، نقشی که کمابیش به خود واقعیش شباهت دارد.

صداگذاری «کامیون» که برعهده پرویز آبنار بود هفته گذشته به پایان رسید و بعد از اتمام این مرحله، میلاد موحدی ساخت موسیقی «کامیون» را بر اساس فضای داستان، حال و هوای فیلم و همچنین لوکیشین‌های آن شروع کرد و هم اکنون بر روی آن کار می‌کند و احتمالاً «آینور دوغان»Aynur ستاره سرشناس موسیقی کُردی از کشور ترکیه در این اثر سینمایی به خوانندگی بپردازد.

آینور دوغان

پس از انتشار این خبرمدیر کل دفتر سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی، درباره تک خوانی زنان در فیلم‌های سینمایی می‌گوید بنا بر نظر اکثر مراجع تقلید آواز خواندن زن حرام اعلام شده و به همین دلیل اگر در فیلمی قرار است یک زن به تنهایی آواز بخواند باید این موضوع مورد تایید مرکز موسیقی وزارت ارشاد قرار گیرد تا از آن قطعات در یک فیلم سینمایی اضافه شود. او همچنین تاکید که اگر تک خوانی زن مورد تایید مرکز موسیقی وزارت ارشاد قرار نگیرد، برای اکران فیلم، این قسمت‌ها از فیلم خارج و دچار ممیزی می‌شود.

در پی انتشار خبرهایی مبنی بر استفاده از صدای آینور دوغان خواننده زن کرد زبان ترکیه‌ای در فیلم سینمایی «کامیون» ساخته کامبوزیا پرتوی، محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای به فارس گفت: «برای استفاده از هر موسیقی باکلام توسط سازندگان در اثر سینمایی، باید توسط مرکز موسیقی مجوزهای لازم کسب شود و بعد موسیقی در فیلم استفاده شود.»

او درباره امکان استفاده از صدای خواننده زن در یک فیلم سینمایی ایرانی گفت: «طبق نظر اکثر مراجع، تک‌خوانی زن حرام است و به تبع آن استفاده موسیقی با کلام زن در فیلم نیز همین فتوا را خواهد داشت، ضمن اینکه در این مورد و موارد مشابه باید اداره کل موسیقی نظر بدهد و مجوز لازم از سوی این اداره صادر شود بعد در فیلم استفاده شود.»

فرجی در پایان تاکید کرد: «سازندگان آثار باید به این دستورالعمل دقت نظر داشته باشند که برای استفاده از موسیقی باکلام در هر فیلمی باید مجوز لازم از سوی مرکز موسیقی صادر شود، در غیراینصورت صاحبان اثر باید موسیقی را از فیلم خارج کرده و این بخش از فیلم دچار ممیزی خواهد شد.

در حالی که روابط عمومی«کامیون»از حضور  آینور دوغان در این فیلم خبر داده، کامبوزیا پرتوی حضور این خواننده ترک را در حد یک پیشنهاد دانست.این کارگردان سینما در واکنش به انتشار این خبر گفت برای استفاده از خواننده ترک تصمیم قطعی نگرفته ایم. با این حال پرتوی که در همکاری با جعفر پناهی در سال 1391 بصورت غیرقانونی فیلم پرده را ساخت، منکر این اتفاق شده است. پیش از این سینماگران ایرانی از جمله پرتوی و رسول‌اف نشان داده‌اند به راحتی قوانین و سازمان سینمایی را نادیده می‌گیرند و آثارشان را آنطور که دلشان می‌خواهد می‌سازند و راهی جشنواره‌های جهانی خواهند کرد. باید منتظر ماند و دید که ابراهیم داروغه زاده که بخش اعظم وقت خود را در فضای مجازی می‌گذراند، به این اتفاق چه واکنشی نشان خواهند داد.

منبع:مشرق

انتهای پیام/369


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads