کد خبر: 15383 - تاریخ: چهارشنبه، 26 دسامبر 2012 - 11:00

حرکت بی‌سابقه روزنامه دولت علیه وزیر کابینه! +تصویر

تشدید هجمه به وزیری که حاضر به تحریم دارویی مردم نیست!

خوبان خبر: شاید اگر مدیران روزنامه ایران اندکی جمع و تفریق ساده انجام می دادند، هرگز چنین گافی را در کارنامه خود ثبت نمی‌کردند و اتهام سیاسی کاری را آن هم در موضوعی که به جان و سلامت مردم وابسته است، به خود نمی چسباندند.

به گزارش خوبان به نقل از جهان، دکتر مرضیه وحیددستجردی روز دوشنبه در حاشیه اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشکی ایران به خبرنگاران گفت: نرخ ارز در اختیار شرکتهای داروسازی در سال گذشته دلار 1050 تومان بود. اما اگر امسال این ارز به دست شان برسد که با تاخیر می رسد، دلار 1226 تومان است که یک رشد 16.5 درصد را فقط در نرخ مواد اولیه دارویی نشان می دهد.

این سخنان گویا به مذاق برخی دولتمردان و روزنامه دولتی ایران خوش نیامده است.

ناظران سیاسی در طول 8 سال گذشته به یاد نمی آورند که روزنامه دولت تیتر یک خود را به تخریب یک عضو کابینه اختصاص داده باشد 
http://www.jahannews.com/images/docs/files/000262/nf00262358-1.jpg

شاید اگر مدیران روزنامه ایران اندکی جمع و تفریق ساده انجام می دادند، هرگز چنین گافی را در کارنامه خود ثبت نمی‌کردند و اتهام سیاسی کاری را آن هم در موضوعی که به جان و سلامت مردم وابسته است، به خود نمی چسباندند.

روزنامه دولت چندی پیش هم در واکنش به انتقادهای وزیر بهداشت، عملکرد او و معاونش را «تهدید سلامت روانی جامعه با تناقض گویی» دانسته بود.

شاید علت عجله مدیران روزنامه در هجمه به خانم وزیر سخنان چند روز پیش رئیس جمهور باشد که گفته بود: کسی حق ندارد به بهانه نبود ارز قیمت دارو را بالا ببرد.

البته واقعیت های این روزهای بازار دارو خلاف این سخنان تبلیغاتی است. آنچنان که وزیر بهداشت اعلام کرده، نرخ ارز مرجعی که سال گذشته برای تامین دارو اختصاص داده می شد، 1050 تومان بوده است اما امسال نرخ ارز مرجع به 1226 تومان افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین حتی اگر بانک مرکزی دست از رویه ناپسند و شگفت آور شش ماه اول سال – که تنها 50 میلیون دلار به تامین دارو اختصاص داد- بردارد، قیمت دارو آن هم تنها در مواد اولیه با افزایش 16.5 درصدی همراه می شود؛ و این در حالی است که قیمت دارو نسبت با سال گذشته گران تر نشده باشد که متاسفانه دارو هم همانند بسیاری از نیازمندهای مردم گران تر شده است.

دلیل تاسف‌برانگیز برای نپرداختن ارز دارو

به نظر می رسد مدیران روزنامه ایران و جریان خاصی دولتی انتظار دارند، وزیر بهداشت چشم خود را بر گرانی مشهود داروها و فشار سنگین مالی بر بیماران ببندد و همانند برخی دولتمردان، گرانی و تورم را شایعه ‘دشمن و مخالفان’ توصیف و از اساس همه چیز را انکار کند؛ شاید اینگونه بشود وزیر مطلوب و کسی برای برکناری اش تلاش نکند، همانند برخی وزرای دیگر!

http://www.jahannews.com/images/docs/files/000262/nf00262358-2.jpg

البته آنچنان که دستجردی روز گذشته گفت، روشن است که ادعاهای مقامات بانک مرکزی درباره اختصاص ارز مرجع برای تامین داروهای مورد نیاز مردم جنبه تبلیغاتی هم دارد، چرا که وزیر بهداشت در پاسخ به سئوالی در ارتباط با تامین شدن تمامی ارز دارویی توسط بانک مرکزی، گفت: ما همه حرفهای خودمان را قبلا گفته ایم و همچنان به آنها معتقدیم.

وزیر بهداشت چه گفت که تا آستانه برکناری هم پیش رفت!

خانم دستجردی همچنین با اشاره به اینکه مواد مورد نیاز در تهیه داروها کاربردهای دوگانه دارند یعنی در صنعت، تجارت، کشاورزی و… استفاده می شوند، افزود: اینها را با نرخ ارز مرجع و مبادله ای نداده اند و گفته اند که باید با ارز آزاد تهیه شود. لذا، این مواد نیز یک افزایش قیمت به داروها تحمیل می کند. ضمن اینکه ما یک کمیسیون قیمت گذاری داریم که سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان غذا و دارو عضو آن هستند و به صورت رسمی در طول سالها قیمت گذاری کرده است.

دستجردی با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه تهیه محصولات پزشکی، اظهارداشت: قیمت محفظه پلاستیکی سرم 3 برابر شده است. بنابراین قاعدتا قیمت سرم باید حداقل 2 برابر شود اما چیزی در حدود 40 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته ایم. زیرا همیشه رعایت مصرف کننده را کرده ایم.

شاید اگر وزیر بهداشت دست از پیگیری تامین دارو و انتقاد از عملکرد بانک مرکزی بر ندارند در آینده نزدیک، ناظران سیاسی شاهد عزل و نصب های دیگری هم در دولت دهم باشند، بویژه اینکه برخی منتقدان سخنان اخیرا رئیس جمهور درباره ارز دارو را مقدمه ای برای تغییر برخی مسئولان بهداشت و درمان تعبیر کرده اند.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads