کد خبر: 152665 - تاریخ: جمعه، 27 اکتبر 2017 - 16:39

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان خبرداد:

رفع تصرف افزون بر 47 هکتار از تالاب انزلی در سال جاری

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان از رفع تصرف 47.4هکتار از محدوده آبی تالاب بین المللی انزلی و معرفی 19 متخلف به مراجع قضایی در سال جاری خبرداد.

به گزارش خوبان، قربانعلی محمد پور صبح پنجشنبه در جلسه مدیریت یکپارچه اکولوژیک تالاب بین المللی اتزلی در بندر انزلی اظهار کرد: 23 هکتار از این محدوده آبی نیز توسط اداره کل منابع طبیعی گیلان رفع تصرف شده است .
وی همچنین افزود: علاوه بر این موارد 21 پرونده تخلف شکار و صید غیرمجاز برای شکارچیان و صیادان متخلف تشکیل و متخلفان به مراجع قضایی معرفی شدند.
محمدپور با اشاره به معضلاتی نظیر گسترش زمینهای کشاورزی در حاشیه تالاب ، استفاده بی رویه از آب تالاب و خشکی آن تصریح کرد: متاسفانه 32 میلیون متر مکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می شود که شامل فاضلاب خانگی چهار شهر ، 238 روستا و حدود 2 میلیون لیتر سموم و کود شیمیایی از مزارع بالا دست است.
وی به مزایای اقتصادی تالاب انزلی برای ذینفعان آن خصوصا بومیان حاشیه تالاب اشاره و تاکید کرد: از نظر اقتصادی حدود 40 اسکله قایقرانی با 350 نفر قایقران و تعداد 400 نفر آب بندان دار در حوزه صید ماهی و شکار پرنده با مجوز محیط زیست فعالیت می کنند .
محمدپور با اشاره به فعالیت 312 نفر صیاد دارای مجوز در محدوده تالاب انزلی یادآور شد: تالاب بین المللی انزلی برای حدود دو هزار و 200 نفر می تواند فرصت شغلی ایجاد کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به ورود آب 11 رود اصلی و 30 رود فرعی به تالاب انزلی افزود: با همکاری دفتر فنی استانداری ، حوضچه آرامش در مسیر رودخانه پسیخان ایجاد و حدود 100 هکتار از تالاب انزلی لایروبی و احیا شده و در حال حاضر با توجه به پایش انجام شده در سال گذشته مرز کامل آبی این تالاب 16 هزار و 556 هکتار است.
محمدپور یاد آور شد:متاسفانه کاهش تراز آبی دریای خزر نیز تاثیر منفی در میزان عمق آب تالاب بین المللی انزلی داشته است.
وی به ورود زباله از طریق 11 رودخانه و به صورت گسترده از سوی گوهر رود و زرجوب رشت به تالاب انزلی اشاره و خاطر نشان کرد: احداث تله رسوب گیر در رودخانه های منتهی به تالاب و لایروبی آبراه ها و برداشت رسوبات در بخش شمالی تالاب انزلی از جمله اقدامات انجام شده است.
محمد پور با اشاره به انجام عملیات لایروبی و بهسازی آبراهه های تالاب انزلی و احیای حیات وحش منطقه سلکه تالاب انزلی از سال 93 اشاره و اظهار کرد: تاکنون 320 هکتار از محدوده مرکز تالاب انزلی از گیاه مهاجم سنبل آبی در مناطق سنگاچین ، سیاکشیم، نهنگ روگا، پاکسازی شده که نظیر این عملیات در تالاب عینک رشت، تالاب ملاسرای شفت و کیاکلایه لنگرود نیز صورت گرفته است.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads