کد خبر: 152244 - تاریخ: دوشنبه، 23 اکتبر 2017 - 08:51

گزارش /

تبدیل گیلان به قطب فناوری/رویایی که برنامه ای برای تحقق ندارد

گیلان طبق برنامه ششم توسعه باید به قطب فناوری کشور تبدیل شود در حالی که رسیدن به توسعه شاخص های فناوری اطلاعات و دسترسی به بازارهای این حوزه، هنوز برنامه مشخصی ندارد.

به گزارش خوبان، دوم آبان ماه، رشت یکی از هشت شهر کشور است که میزبان استات آپ جاده ابریشم خواهد بود. در این استارتاپ که تیمی از کارشناسان و سرمایه گذاران خطرپذیر ایرانی و اروپایی در آن حضور دارند، ایده هایی با قابلیت تجاری سازی معرفی شده و برترین های آنان نیز در نهایت در جزیزه کیش طی مسابقه ای مشخص می شوند. استارتاپی برپایه دنیای فناوری و اقتصاد که حوزه آن بسیار گسترده تر از برگزاری یک استارتاپ است.

طبق نقش گذاری کشورها در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات، کشورمان باید حدود ۲۵ میلیارد دلار از این بازار سهم داشته باشدارزش اقتصادی این حوزه طی سال های اخیر به حدی رشد داشته که در کشورهای پیشرفته و توسعه یافته توجه به این بازار و مشارکت در آن به یکی از نخستین راه های توسعه اقتصادی تبدیل شده است.

طبق پیش بینی ها تا سال ۲۰۲۰ یعنی حداکثر سه سال دیگر، ارزش اقتصادی بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات به رقم پنج هزار میلیارد یورو می رسد. این درحالی است که طبق نقش گذاری کشورها در این بازار، کشورمان باید حدود ۲۵ میلیارد دلار از این بازار سهم داشته باشد. اما در حال حاضر ایران در سال ۹۵ تنها ۳۵ هزار میلیارد تومان از بازار فوق را به دست آورده است. به دنبال آن، سهم گیلان نیز از این بازار، با توجه به ظرفیت های موجود، بسیار ناچیز است.

در این میان، طبق برنامه ششم توسعه، گیلان باید طی پنج سال آینده یکی از قطب های فناوری کشور باشد. این بدین معناست که رشد فناوری در آن و گردش مالی این بازار باید در گیلان رقمی بسیار بیشتر از وضعیت امروز را بدست آورد.

در حال حاضر، گیلان طبق شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور IDI رتبه دهم را بین استان های کشور داراست. این درحالیست که برخی استان های همجوار از جمله مازندران توانسته اند جزء پنج استان نخست در سطح کشور باشند.

به نظر می رسد با وجود اینکه گیلان از ظرفیت های قابل توجهی از جمله نیروی جوان تحصیل کرده، نزدیکی به کشورهای حاشیه خزر برای ارائه خدمات فناورانه و همینطور نزدیکی به پایتخت کشور و برخورداری از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای سرمایه گذاری برای رشد فناوری در سطح کشور برخوردار است، اما هنوز نتوانسته به آنچه که شایسته آن است، دست یابد.

در مجموع، گیلان ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سال به دست می آوردطبق آمار اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان، ضریب نفوذ تلفن همراه در گیلان ۱۲۸ درصد است که نسبت به نرم کشوری بالاتر است. این پوشش منجر به درآمد ۵۲۴ میلیارد تومانی اپراتورهای تلفن همراه در استان می شود.

همچنین از پوشش اینترنت نیز ۹ میلیارد تومان، درآمدزایی در گیلان صورت می گیرد که به همراه درآمد از حوزه اپلیکیشن ها و …در مجموع، گیلان ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد از حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سال به دست می آورد.

اما برای تبدیل شدن به قطب فناوری کشور، مطمئنا باید تجاری سازی و ایجاد فضای لازم برای رشد بازار فناوری در گیلان با توجه به علاقمندی و رغبت گیلانی ها به استفاده از فناوری های نوین بسیار بیشتر از رقم ۷۰۰ میلیارد تومان باشد.

بی اعتمادی مدیران به نخبگان گیلانی

از نظر رئیس نظام صنفی امور رایانه استان گیلان، توانمندی شرکت ها و نخبگان گیلانی در حوزه فناوری اطلاعات از بسیاری از استان های دیگر نیز بیشتر است به حدی که بسیاری از این

نخبگان در خارج از استان مشغول به فعالیت در بازار فناوری هستند.

فرشید بخشی نژاد در این باره به خبرنگار مهر می گوید: در حال حاضر نظام صنفی امور رایانه استان گیلان از ۶۲۰ عضو تشکیل شده و ۲۰۰ شرکت و ۱۲۰۰ فروشگاه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نظام عضو هستند اما با وجود توانمندی های موجود، بسیاری از سازمان ها، ادارات و یا نهادهای دیگر همچون شهرداری ها پروژه های مربوط به این حوزه، به خارج از استان سپرده می شود.

 ۲۰۰ شرکت و ۱۲۰ فروشگاه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گیلان فعال هستند اما با وجود توانمندی های موجود، بسیاری از سازمان ها پروژه های مربوط به این حوزه را به خارج از استان می سپارندوی به توانمندی فعالان حوزه فناوری گیلان در بخش بازی های رایانه ای و موبایل اشاره و تاکید می کند: بازار بازی ها به حدی گسترده و قابل توجه است که نخبگان گیلانی به خوبی می توانند آن را به دست آورند کما اینکه هم اکنون نیز یکی از شاخص ترین برنامه نویسان حوزه بازی ها از جوانان گیلانی هستند.

رئیس نظام صنفی امور رایانه استان گیلان با بیان اینکه بازار فناوری بسیار گسترده است که می تواند سبب اشتغالزایی و درآمدزایی بسیاری برای مردم گیلان شود می افزاید: در حوزه فناوری اطلاعات، با کمترین سرمایه گذاری می توان در مدت زمان کوتاه به سود رسید اما متاسفانه هنوز بسیاری باور ندارند که با اتکا به نخبگان گیلانی می توان سهم قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص داد.

بخشی نژاد معتقد است علاوه بر جلب توجه و اعتماد مسئولان، فراهم شدن بسترهایی همچون اجرای شبکه فیبرنوری در شهرها و روستاها و نیز داشتن چشم انداز و برنامه برای رشد بازار فناوری در گیلان از دیگر ضروریات رشد این بازار در گیلان و تبدیل آن به قطب فناوری است.

همه دستگاه ها باید برای تبدیل گیلان به قطب فناوری کمک کنند

از سوی دیگر، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان بر این موضوع تاکید می کند که بسترهای لازم برای رشد این بازار در گیلان تا حدودی مهیا است اما با شرایط موجود نیز، بازار فناوری نیازمند سرمایه گذارانی است که درک درستی از آن داشته و به رغبت گیلانی ها برای بهره مندی از این بازار پر از نوآوری، اطمینان کنند.

فرزاد توکلی در این باره به مهر اظهار می کند: یکی از اهداف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تسهیل گری برای فعالیت در حوزه فناوری است بدین معنا که با توجه به ظرفیت های رشد و توسعه این بازار در گیلان، این اداره کل موظف به حمایت و تسهیل گری است اما برای این منظور باید هم افزایی بیشتری بین دستگاه های مختلف به وجود آید تا بتوان فضای بهتری برای توسعه بازار فناوری در گیلان مهیا کرد.

برگزاری استارتاپ ها از جمله فعالیت هایی است که می تواند موجب بروز ایده هایی شود که تجارت درحوزه فناوری را رقم می زندوی می افزاید: برگزاری استارت آپ ها از جمله فعالیت هایی است که می تواند موجب بروز ایده هایی شود که تجارت درحوزه فناوری را رقم می زند. این ایده ها مطمئنا نیاز به سرمایه گذاری با رقم های بالا ندارند اما می توانند در استانی چون گیلان موجب درامدزایی و اشتغالزایی قابل توجهی شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات به ناشناخته بودن ایده پردازان و فعالان حوزه فناوری نیز اشاره و بیان می کند: مشکل این است که در حوزه فاوا صاحبان شرکت ها و یا فناوران ایده پرداز را نمی شناسیم. از سوی دیگر در برخی از موارد نیز با وجود مطرح شدن ایده هایی که قابلیت تجاری سازی دارند، سرمایه گذار نداریم. بنابراین به صورت دو سویه با وجود تامین بستر موجود برای رشد بازار فناوری در گیلان، هنوز نتوانسته ایم به سهم قابل توجهی از این بازار دست یابیم.

فرصتی که از سوی مسئولان کمرنگ دیده می شود
به نظر می رسد نبود یک برنامه عملیاتی برای تبدیل گیلان به قطب فناوری کشور طبق برنامه ششم توسعه مشهود است.از سویی بخش خصوصی و فعالان حوزه فناوری به حضور پررنگ تر در بازار پرسود فناوری راغب هستند و از سوی دیگر نهاد دولتی متولی این امر نتوانسته تعریف درستی از ظرفیت موجود به سرمایه گذاران بدهد.

عملا اطلاعی از سوی هیچ نهاد متولی به اداره کل اقتصاد و دارائی گیلان برای اجرای استارتاپ جاده ابریشم و حضور سرمایه گذاران خارجی در این برنامه داده نشده استدر عین حال، فعالان حوزه فناروی به طور خودکفا گام هایی همچون برگزاری استارتاپ های مقطعی را در سطح استان برمی دارند به این امید که سرمایه گذاران خبره ای که آینده بازار فناوری را به درستی پرسود می شناسند، وارد این حوزه شده و از ایده های آنان که قابلیت تجاری سازی و اشتغالزایی برای گیلان دارد، استقبال کنند.

با اینهمه برای استارتاپ جاده ابریشم که رشت نیز میزبان آن است، برنامه قابل توجهی از سوی نهادهای دولتی برای جلب سرمایه گذاری چیده نشده است.

به طوری که معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد و دارائی گیلان که متولی گری جذب و ارائه خدمات به سرمایه گذاران را بر عهده دارد به مهر می گوید: عملا اطلاعی از سوی هیچ نهاد متولی به این اداره کل برای اجرای این استارتاپ داده نشد.

علیرضا نوروزی می افزاید: اگر هم افزایی بیشتری بین دستگاه ها وجود داشته باشد مطمئنا از حضور سرمایه گذاران اروپایی در رشت استقبال بهتری می شد و برنامه ای برای معرفی چند طرح و پروژه با قابلیت سرمایه گذاری در حوزه فناوری برای آنان تعریف می شد.

اهمیت توجه به بازار فناروی اطلاعات زمانی بیشتر ملموس است که بدانیم طبق پیش بینی ها در صورت توجه به این بازار، ۴۸ درصد اشتغالزایی و حدود ۵۰ درصد ارزش افزوده به دست خواهد آمد.

بنابراین به نظر می رسد در صورتی که قرار باشد دغدغه جوانان و خانواده های گیلانی برای اشتغال رفع شود، یکی از بهترین فرصت ها، توجه به بازار فناوری اطلاعات است. بازاری که می تواند در صورت سرمایه گذاری و استقبال از ایده های ورود به آن از سوی مسئولان و همینطور داشتن برنامه ای مشخص و عملیاتی، منجر به تبدیل گیلان به قطب فناوری کشور و همینطور درآمدزایی قابل توجهی برای ساکنان آن شود.


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads