کد خبر: 151488 - تاریخ: جمعه، 13 اکتبر 2017 - 09:23

گزارشی از سامانه سماح با انبوهی از اعتراضات

گلایه‌های زائرین اربعین از افزایش هزینه‌ها با نام‌های مختلف/ عایدی ۱۸۶ میلیاردی هلال احمر و ۵۶۰ میلیاردی بیمه ایران از ثبت‌نام زائرین

در حالی که مسئولان دولتی درباره تلاش برای رفاه زائرین اربعین شعار می‌دهند،‌زائرین هر سال با افزایش هزینه‌های بیشتری با نام‌های مختلف و در بخش‌های ویزا، بیمه، کارگزاری، هلال احمر، عوارض خروج از کشور و نیز گران شدن هر ساله ارز مواجه هستند.

به گزارش خوبان  نقل از خبرگزاری فارس،در حالی که زائران اربعین خود را آماده حضور در راهپیمایی و کنگره عظیم اربعین می‌کنند اما آنها باید با بهانه‌ها و نام‌های مختلف بار افزایش هزینه‌های را بر دوش بکشند.

این افزایش هزینه در بخش‌های مختلف و به بهانه‌های متفاوت است؛ روزی اعلام می‌شود دلار گران شده و هزینه صدور ویزا افزایش می‌یابد، روزی اعلام می‌شود هزینه ثبت نام در سامانه سماح و کارگزاری‌ها، روی اعلام می‌شود هزینه خدمات هلال احمر، روزی اعلام می‌شود هزینه بیمه آن هم با فلان بیمه خاص، روزی اعلام می‌شود هزینه خروج از کشور؛ گویا این افزایش هزینه‌ها تمامی ندارد.

طبق دستورالعمل ستاد مرکزی اربعین ۴۰ دلار هزینه بابت ویزا، ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان بابت حق الزحمه کارگزاری، ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان بابت بیمه ایران و ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بابت خدمات درمانی (هلال احمر) بعد از ثبت نام در سامانه سماح از زائران اربعین دریافت می‌شود.

با توجه به افزایش قیمت دلار در از روزهای پیش و رسیدن قیمت این ارز خارجی به بیش از ۴ هزار تومان، هزینه صدور ویزای اربعین با توجه به رقم ۴۰ دلاری افزایش پیدا کرده و به ۱۶۰ هزار تومان می‌رسد.

این در حالی است که سفر به برخی کشورهای خارجی منطقه بدون ویزاست اما برای سفر معنوی اربعین هر روز سنگی جلوی پای زائران انداخته می‌شود.

با یک حساب سر انگشتی مشخص می‌شود که هزینه صدور روادید تقریبا ۲۰۰ هزار تومان و همچنین ایاب و ذهاب عزیمت به مرزهای خروجی از کشور ۷۰ هزار تومانی که البته با توجه به اظهارات معاون وزیر راه و شهرسازی  باید هزینه خرید بلیط اتوبوس ۲ برابر شده و به ۱۴۵ هزار تومان برسد.

سربازان هم با توجه به عدم کارت پایان خدمت باید به محضر خانه رفته و با هزینه ۱۵۰ هزار تومانی باید ضمانت نامه ۱۵ میلیون تومانی را گرو بگذارد. در حالی که حقوق یک سرباز فقط ۱۰۰ هزار تومان است.

وضعیت خرید بلیط هوایی سفر به کشور عراق و دلالی بلیط‌های آن هم بسیار بغرنج است. با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری هزینه بلیط را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از مبدا تهران و به صورت رفت و برگشت اعلام کرده اما با این حال در ایام منتهی به اربعین این رقم به ۲ میلیون تومان می‌رسد.

حال این سوال باقی است که مگر برای چند نفر از زائران اربعین مشکلی پیش می‌آید که دولت از این‌همه زائر هزینه بیمه دریافت می‌کند؟ آیا دولت شیعی حاضر نیست هزینه درمان این معدود افراد حادثه‌دیده رو بپردازد؟

تقاضای حضور در راهپیمایی اربعین بین اعضای داوطلب و رسمی جمعیت هلال احمر بسیار زیاد است و هیچ اضافه کار و ماموریتی به آنها پرداخت نمی‌شو. لذا چرایی دریافت هزینه از هر زائر اربعین که جمعیت آنها بالغ بر ۳ میلیون نفر خواهد رسید توجیهی ندارد.

طبق اساسنامه جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ جهانی کلیه فعالیت‌های آنها داوطلبانه و رایگان است. طبق نظر رئیس ستاد مرکزی اربعین و دبیر آن هماهنگی‌های لازم با سفارت عراق به عمل آمده تا برای ۳ میلیون زائر اربعین ویزا صادر شود.

همچنین باید مسئولان درباره دریافت هزینه بیش از ۱۸۶ میلیاردی از زائرین اربعین بابت خدمات هلال احمر با توجه به نص صریح اساسنامه مندرج در آن مبنی بر داوطلبانه بودن تمامی خدمات توضیح دهند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads