کد خبر: 15129 - تاریخ: شنبه، 22 دسامبر 2012 - 13:31

حجت شعبان پور:

راه‌آهن قزوین ‌ـ رشت تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان با بیان اینکه راه‌آهن گیلان در محور قزوین ‌ـ رشت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: با تحقق تعهدات مالی و همکاری ارگان‌های مربوطه این امر محقق می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، حجت شعبان‌پور امروز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به وضعیت پروژه راه‌آهن گیلان اظهار کرد: محور ریلی قزوین ‌ـ رشت‌ ـ انزلی در کریدور ترانزیتی شمال ‌جنوب قرار دارد که مسیر آن ۲۰۵ کیلومتر در قالب ۹ قطعه است.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ کیلومتر محور مذکور دو خطه و ۱۶۵ کیلومتر آن یک خطه است، گفت: کلنگ‌زنی پروژه راه‌آهن در سال ۸۱ صورت گرفت و از سال ۸۴ عملیات اجرایی آن توسط شرکت استراتوس در قطعه یک و شرکت متاراه در قطعه پنج الف آغاز شد.

این مسئول با تصریح بر اینکه برای پروژه راه‌آهن گیلان تاکنون ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اضافه کرد: برای اتمام این پروژه ۳۵۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

وی راه‌آهن گیلان را از پروژه‌های مهر ماندگار دانست و تصریح کرد: مقرر شده تا محور قزوین ‌ـ رشت تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و با تحقق تعهدات مالی و همکاری ارگان‌های ذی‌ربط درباره تامین مصالح قرضه، این امر محقق ‌شود.

شعبان‌پور با بیان اینکه در پروژه راه‌آهن ۴۸ دستگاه تونل با طول ۲۱ کیلومتر در دست ساخت است، اذعان کرد: طولانی‌ترین دستگاه این تونل ۲ هزار و ۲۱۸ متر است.

وی از ساخت ۷۴ دستگاه پل خاص در پروژه راه‌آهن خبر داد و گفت: این پل‌ها با طول ۱۱ هزار و ۷۴۴ متر بوده که طولانی‌ترین آن ۲ هزار و ۶۶۱ متر طول دارد و در دست ساخت است.

مدیر‌کل راه و شهرسازی گیلان محور مذکور راه‌آهن گیلان را دارای ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و خاطرنشان کرد: برای این مسیر ۱۱ ایستگاه پیش‌بینی شده است.

وی پیش‌بینی حداکثر سرعت برای قطارهای باری را ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و قطارهای مسافری را ۱۶۰ کیلومتر در ساعت اعلام کرد و یادآور شد: ظرفیت خط ریلی محور قزوین ‌ـ رشت حمل ۳ میلیون و ۸۱۰ هزار مسافر استانی، ۳۸۱ هزار مسافر محلی و ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن بار با احتساب کالا و بار ترانزیت در نظر گرفته شده است.

شعبان پور، اهداف ایجاد پروژه راه‌آهن گیلان را تامین حمل و نقل ایمن سریع، روان و ارزان‌ همگام با توسعه پایدار و حفظ محیط زیست و هدایت و انحراف بار از جاده به راه‌آهن به منظور ارتقای ایمنی و صرفه‌جویی از مصرف انرژی عنوان کرد.

انتهای پیام/43


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads