کد خبر: 15018 - تاریخ: پنج‌شنبه، 20 دسامبر 2012 - 09:19

در دومین سالروز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها:

احمدی نژاد:طرح تغییر واحد پول ملی آماده است/ اثبات می‌کنم این دولت پاک‌ترین دولت است

خوبان خبر: رییس‌جمهور با اشاره به اینکه تغییر واحد پول ملی آماده است، گفت: تنها راه دور زدن تحریم‌ها و فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌هاست.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران در مراسم گرامیداشت دومین سالروز اجرایی قانون هدفمند سازی یارانه‌ها که در سالن شهید بهشتی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد،با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها و طرح تحول اقتصادی یک کار بزرگ در کشور محسوب می‌شود، گفت: فکر نمی‌کنم از بین متخصصان و سایر مسئولان کسی در ایران باشد که اعتقادی به ضرورت تحولات اساسی در اقتصاد نداشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه طرح تحول اقتصادی در 7 محور تهیه شده که شامل هدفمندی،‌گمرک،‌مالیات،‌بخش بانک‌ها و همچنین تولید و توزیع است اظهار داشت: طرح نظام بانکی که جزو سخت‌ترین طرح‌های تحول اقتصادی محسوب می‌شود تمام شده است و  هم اکنون قانون مالیات‌ها را در دست اجرا داریم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه طرح تغیر واحد پول ملی آماده است، گفت: تنها منتظر هستیم که اوضاع به ثبات برسد تا این طرح را اجرا کنیم.

*اولین گام هدفمند سازی یارانه‌ها تغییر در باورهای عمومی است

وی با اشاره به ضرورت تحول در عرصه اقتصادی کشور تاکید کرد: اولین گام هدفمندی یارانه‌ها تغییر در باورهای عمومی پیرامون توانستن ملت ایران است. پیش از این بارها و بارها مدیران و مسئولان کشور قصد اجرای این طرح را داشتند اما عملا یک گام به جلو و دو گام به عقب برداشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت‌های گذشته به دلیل هزینه‌های تحول در بحث اقتصادی مشغول به طرح‌های روبنایی در اقتصاد شدند و زمانی مهمترین دغدغه اقتصاد کشور کارت بازرگانی بود اظهار داشت: در دولت نهم کار را آغاز کردیم و جلساتی را با سایر قوا برگزار کردیم و اگر می‌گذاشتند طرح را در همان دولت نهم اجرایی می‌کردیم.

وی با ذکر این نکته که  برخی در همان سال 87 گفتند از آنجا که سال آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد و ممکن است تبعات آن دولت را زمین بزند گفت:ما در جواب گفتیم که اشکالی ندارد و دولت برای کارهای تحولی آماده است و اشکالی ندارد که دولت دچار مشکل شود، ولی یک تحول اساسی باید در کشور ایجاد شود و ما بر آمادگی خود تاکید داشتیم.

احمدی‌نژاد با بیان این مطلب که اگر شما مشکلی را از امسال به سال بعد بیندازید نمی‌توانید مطمئن باشید با همان هزینه آن مشکل حل  خواهد شد اظهار داشت: این مسئله به مانند این می‌ماند که شما با یک ماشین در جاده اشتباهی پیش می‌روید و بگویید که دو سال دیگر مسیر خود را اصلاح خواهم کرد. در این صورت هزینه برگشتن شما نیز بیشتر می‌شود. ما باید زودتر برگردیم و با مسائل مختلف برخورد کرده و آنها را حل کنیم.

*اختیارات دولت برای اجرای طرح هدفمندی یک دهم مسئولیت بود

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اجرای مجوزهای قانونی برای اجرای این قانون بسیار سخت بود، ادامه داد:‌در برنامه سوم و چهارم توسعه دولت اختیارات تام برای اجرای این قانون داشت اما اختیارات دولت ما هنگام اجرای قانون یک دهم مسئولیت‌ها بود،اما خدمت آقا رفتیم و نامه‌ نگاری‌هایی انجام شد و کار را آغاز کردیم.

احمدی‌نژاد با تاکید بر این مطلب که  اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یک اتفاق بزرگ بود که همه ملت در آن سهیم بودند اظهار داشت:تخریب‌هایی درخصوص اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام دادند، بالاخره دشمن توطئه کرده و در داخل نیز عده‌ای دست به دست هم دادند و بازار ارز را به هم ریختند و این آشفتگی را به اجرای هدفمندی چسباندند.

رئیس جمهور با بیان اینکه  زمانی که ما می‌خواستیم طرح هدفمندی را اجرا کنیم دوستانی در مجلس می‌گفتند این طرح حداکثر 570درصد و حداقل  170 درصد تورم دارد گفت:بزرگترین مشاور در این طرح خود مردم بودند ما با اجرای این طرح خودمان را باور کردیم و اینکه ایران باید در بالاترین سطح جهان قرار گیرد.

وی افزود:‌ما در همان مرحله اول طرح می‌توانستیم 100 درصد طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنیم. آنها که می‌گویند امکان اجرای این طرح در داخل کشور در آن مدت وجود ندارد،کشور را نمی‌شناسند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه بزرگترین بخش‌هایی که از اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها آسیب می‌دیدند بخش حمل و نقل و تولید بود،‌گفت: بیشترین همکاری را با اجرای طرح هدفمندی همین دو بخش داشتند، تولید کنندگان ما نشان دادند که فهم بالایی از اقتصاد دارند و برای اجرا نیز کمال همکاری را انجام دادند. امروز ظرفیت تولید سیمان بیش از 2و نیم برابر افزایش یافته و این مسئله نشان دهنده ظرفیت عظیم ملت و کشور است.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امروز دشمن ما را تحریم کرده است و به ما فشار وارد می‌کند اما ما می‌توانیم از این فشارها و از این تحریم‌ها عبور کنیم.

احمدی نژاد گفت:” دولت تمام تلاش خود را خرج کرده است تا بتواند کشور را با کمترین هزینه ممکن اداره کند. اصلا اقتصاد یک امر نسبی است. دولت در بحث هدفمندی یارانه‌ها تمام تلاش خود را برای حمایت از تولید انجام داده است.  ما برای حمایت از تولیدگران نیاز به منابع ریالی داریم اما زمانی که مصوبه‌ای تصویب می‌شود و پرداخت معوقات تا 5 سال عقب می‌افتد عملا به تولید ضربه می‌خورد چرا که پول باید در کشور در گردش باشد.

وی افزود: این در حالی است که 70 درصد معوقات بانکی برای بخش بازرگانی است ،باید پولی دریافت شود تا توانایی‌های چرخش پول وجود داشته باشد.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: زمانی که بحث صندوق ملی توسعه مطرح شد ،در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایستادم و گفتم باشد. برای اولین بار در تاریخ 60 ساله این کشور که تمام درآمدهای ارزی صرف مخارج دولت می‌شد، ما بخشی از پول نفت را پس انداز کردیم.

احمدی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه در سال 89، 90 و 91 دولت 20 درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی اختصاص داد و سهم شرکت ملی نفت نیز از 7 درصد به 14.5 درصد افزایش پیدا کرد و این یعنی دولت با 70 درصد از درآمد ارزی کار خود را ارائه می‌کرد اظهار داشت:هم اکنون در صندوق توسعه ملی نزدیک به 33 تا 34 میلیارد دلار ذخیره است که البته بر طبق قانون تمام آنها به مصارف ارزی اختصاص پیدا می‌کنند در حالی که صنعت نیاز ریالی هم لازم دارد و ما می‌توانیم با پیشرفت‌های صورت گرفته ،بسیاری از نیازمندی‌های صنعت را در داخل بسازیم.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته اجازه گرفتیم تا 11 درصد از ذخیره این صندوق را در بازار آزاد فروخته و ریال آن را برای توسعه کشاورزی صرف کنیم و ستادی با حضور من و سایر وزرا تشکیل شد تا این پول به استان‌ها اختصاص پیدا کند بیان کرد:انشاءالله ظرف 2 تا 3 سال یک جهش بزرگ در اقتصاد انجام می‌شود.

*باید اجازه صرف بخشی از ذخیره صندوق ارزی به دولت به شکل ریالی داده شود

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید اجازه صرف بخشی از ذخیره صندوق ارزی به دولت به شکل ریالی داده شود، گفت: اگر بخشی از پول صندوق ذخیره ارزی در بازار آزاد و مرکز مبادلات فروخته شود ما بیش از 12 هزار میلیارد تومان خواهیم داشت که می‌توانیم آن را به بخش صنعت تزریق کنیم و سبب یک تحول بزرگ در بخش صنعت شویم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه راه عبور از تحریم‌ها اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: من راضی نیستم از 75 میلیون نفر یک نفر را کم شود.بیت‌المال برای  تمام مردم است و تقسیم مساوی آن روش امیرالمومنین است.

وی با اشاره به اینکه دولت فاقد یک پایگاه اطلاعاتی از تمام درآمدهای تک تک افراد است، گفت: با تلاش دوستان ما 7و نیم تا 8 و نیم میلیون نفر را از آمار کم کرده‌ایم اما چرا باید اینگونه باشد؟

رئیس جمهور ادامه داد: طی 60 سال و با یک روش غلط تمام یارانه‌ها به شکل نامساوی تقسیم شد که هر کس مصرف بیشتری داشته باشد، یارانه بیشتری را دریافت کند.

احمدی‌نژاد گفت: چه اشکالی دارد که یارانه ها چند سال به صورت مساوی تقسیم شود؟ پول مردم است و خود آنها نیز آن را مدیریت خواهند کرد.

*تنها راه دور زدن فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌ها است

وی افزود: تنها راه دور زدن فشارهای دشمن، هدفمندی یارانه‌ها است و شرط اصلی آن نیز فرماندهی واحد اقتصاد است. البته ریل‌گذاری برای آن مشکلی ندارد اما اقتصاد را باید از یک جا فرماندهی کرد و زمانی که یک قانون در طول سال 11 بار عوض می‌شود، نمی‌توان آن قانون را اجرا کرد.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت کمک به دولت و عدم دخالت در فضای کار گفت: وزیر صنعت و تجارت به این نکته به خوبی اشاره کردند که فضای کسب و کار باید فضایی مطلوبی باشد. سال پیش در یک تخلف اقتصادی به خاطر یک گروه، تمام مسائل را به همه تعمیم دادند. ما 4 وارد کننده بزرگ علوفه داشتیم که هر 4 تا را فراری دادند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه ما به آنها گفتیم که اگر قصد تخریب دولت را دارید، چرا اصل اقتصاد را می‌زنید گفت: نمی‌شود اقتصاد را از دو جا مدیریت کرد.

*همه دولت‌ها در این کشور مستاجر هستند

وی با اشاره به اینکه همه دولت‌ها و همه افراد در این کشور مستاجر هستند، گفت:‌ ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر بخواهیم در اقتصاد به عددهای مطلق تکیه کنیم، به جایی نخواهیم رسید. تورم و رشد اقتصادی نسبی است. حجم اقتصاد کشور چین نزدیک به 5 هزار میلیارد دلار است و یک درصد رشد اقتصادی برای کشور 50 میلیارد دلار خواهد شد که به اندازه واردات ماست.

رئیس جمهور ادامه داد:‌ این دولت‌ پاک‌ترین دولت در تاریخ اخیر کشور است و من این را ثابت می کنم. الان ما باید کشور را بسازیم و ما می‌توانیم این کار را انجام دهیم. دولت نوکر ملت است و از بالا رفتن ارباب خود خوشحال می‌شود.

احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه ما باید به دنبال این باشیم تا با اجرای هدفمندی با فشارها مقابله کنیم،‌گفت: دولت تمام تلاش خود را برای کمک به تولید به کار می‌گیرد و تا جایی که امکان داشته باشد، تلاش می‌کنیم که به تولید فشاری وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما اجرای کامل هدفمندی یارانه‌ها است، گفت: ما سال پیش نتوانستیم مرحله دوم هدفمندی را اجرا کنیم، امسال نیز نتوانستیم. اجرای طرح کامل هدفمندی یک ضرورت است و دوای درد  امروز ما هدفمندی است. اگر تورم صد در صد رشد دارد ما باید قدرت خرید مردم را 110 درصد بالا ببریم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما باید پول را دست خود مردم بدهیم تا مشکلات حل شود، گفت: مدیریت پول از سوی خود مردم بهتر صورت می‌گیرد اگر آنها این پول را خرج خرید کالا کنند،باز هم به بخش تولید بازمی‌گردد و اگر آن را نیز پس انداز کنند به نفع کشور است.

*تمام مسائل اقتصادی کشور نباید در بحث انتخابات تفسیر شود

احمدی‌نژاد گفت: ما باید مردم را در اقتصاد کشور شریک کنیم و بتوانیم کاری کنیم تا بحث یارانه انرژی از اقتصاد کشور خارج شود.

وی افزود: در روز نزدیک به 1.8 میلیون بشکه صرف مصرف داخلی نفت می‌شود که با احتساب نفت بشکه‌ای صد دلار و دلار 2 هزار و 400 تومان در سال هزینه‌ای نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان می شود.

وی افزود: با احتساب گاز مصرفی در داخل کشور و هزینه بین‌المللی آن در سال نزدیک به 150 هزار میلیارد تومان ارزش گاز مصرفی می‌شود و شما می‌توانید حدس بزنید این در اقتصاد چه می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه تمام مسائل اقتصادی کشور نباید در بحث انتخابات تفسیر شود، گفت: من که دیگر دوره بعد نمی‌توانم کاندید شوم پس چسباندن هدفمندی یارانه‌ها به انتخابات چه ضرورتی دارد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه برای حل بحث تحریم و مقابله با آن همه زیر پرچم و یک اراده تلاش کنیم گفت: در این صورت دشمنان بعد از مدتی می‌گویند ما غلط کردیم که شما را تحریم کردیم.

وی در پایان اظهار کرد که  باید تلاش کنیم تا در یک اراده مشترک کار اقتصادی را جلو ببریم.

انتهای پیام/69


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads