کد خبر: 150060 - تاریخ: یکشنبه، 24 سپتامبر 2017 - 08:35

کربلائی سعید صبح خیز در گفتگو با خوبان خبر؛

بسیاری از باید ها و نباید ها در فضای هیئت و مداحی اهل بیت باید رعایت شود

خبرنگار: سارا احمدی

کربلائی سعید صبح خیز  تصریح کرد: بسیاری از باید ها و نباید ها در فضای هیئت و مداحی اهل بیت باید رعایت شود، هرگز کسی نمی تواند خدشه ای یا شبهه ای به این فرهنگ عظیم وارد کند.

به گزارش خوبان، ماجرای حرکت و نهضت امام حسین(ع)، یک حرکت بود، که پس از قرن ها همچنان به عنوان یک نهضت بزرگ و عظیم باقی مانده است، حرکتی که نسل به نسل منتقل شده است. بدون مداحان اهل بیت عصمت و طهارت در انتقال این فرهنگ عظیم نقش داشته اند.

کربلائی سعید صبح خیز مداح مداح اهل بیت عصمت و طهارت در گفتگو با خبرنگار خوبان خبر،در خصوص توجه به موسیقی اصیل و ماندگار ایرانی گفت: چون رهبری هم معتقدند بسیاری از گوشه‌‌های موسیقی ایرانی برگرفته از مرثیه‌‌ها و مداحی ‌ها است. باید «پرهیز از تقلید غلط از سبک‌های غربی» مورد توجه قرار گرفته بشود. به همین دلیل معظم له بارها به مداحان توصیه کردند که بروید و خودتان آهنگ بسازید.

وی ادامه داد: دکتر مطیعی در یک جلسه ی خصوصی به بنده عرض کردند که مقام معظم رهبری در دیداری می فرمودند: از آهنگ های لس انجلسی سعی کنید استفاده نشود، چون به معنای واقعی هیئت و مداح تبدیل می شوند به یک بلندگوی تاثیر گذار رادیو های بیگانه و یزیدیان زمان!!!

سعید صبح خیز با اشاره به اینکه متاسفانه دیده می شود بعضی از سبک ها نه تنها در خور و شان اهل بیت نیستند، افزود: بعضی از سبک ها به معنای واقعی کلمه خالی از معرفت و بصیرت افزایی و در عین حال مناسب مجالس طرب و شادی می باشند.

وی با بیان اینکه اگر شعر مستدل، قوی، خوش‌‌ مضمون و قانع‌کننده باشد می تواند ساعت ها سخنرانی را در یک شعر به تصویر کشید،گفت: لازم به ذکر است که خود حضرت آقا هم به این نکته اشاره ای داشته اند که اگر محتوای شعر و نوع خواندن یک مداح هنرمندانه باشد بعضاً تأثیرش از دو یا سه منبر هم بیشتر است.

این ذاکر اهل بیت با بیان اینکه فهمیدن فرهنگ عاشورا فقط در تاریخ نیست، در هر زمان و مکانی باید دید عناصر تشکیل‌دهنده‌ی هویت یزیدی کجا پیدا می‌شود؟ اظهار داشت: جمله ی «کُلُّ یَوْمٍ عَاشُورَا و کُلُّ أَرْضٍ کَرْبَلاء» یک مضمون بزرگى است که خیلی از افراد از درک این مطلب عاجزند. بعضاً خیال میکنند که یعنى هر روز باید گریه کرد! ولی این محتوایش غیر از این است. کربلا چه کرد؟ زمین کربلا در روز عاشورا چه شوری را در دل ها پروراند؟ همه زمین‌ها باید آن طور باشند.

سعید صبح خیز ادامه داد: نقش کربلا این بود که سید الشهداء سلام اللَّه علیه با یک جمعیت محدود و محصور، آمدند کربلا و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت مستکبر. در مقابل دولت آن زمان ایستادند و جانفشانی کردند و کشته شدند، اما ظلم را قبول نکردند و یزیدیان را شکست دادند.همه جا باید این طور باشد. هیئت هم کربلاست و باید نقش کربلا را ما پیاده کنیم.

مداح اهل بیت عصمت و طهارت با بیان اینکه منبر باید انسان‌ساز و اندیشه‌ساز باشد، گفت: روضه و نوحه و سینه‌زنی باید فضا را از مسائل زنده‌ی حسینی، معرفت و آگاهی لبریز کند.

وی با اشاره به اینکه نباید از مطالبی که به خرافات نزدیک و فاقد سند می باشندفقط جهت تحریک عواطف مردم و ایجاد شور در هیئت استفاده کنیم، ادامه داد: باید به این نقطه برسیم که منبر و جایگاه مداحی اهل بیت یک نوع امانت در نزد ما و اشاعه دروغین بعضی از مطالب و به سمع رساندن مستمعین یک نوع حق الناس است .

مداح اهل بیت عصمت و طهارت خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم بدعت های نو ظهور، مداحی های غلوآمیز و مردم آزاری با صدای بلند به بهانه عزاداری برای حضرات معصومین تبدیل به بهانه ای برای دشمنان اسلام و جلوی ترویج و ارائه فرهنگ عاشورا را سلب کند.

کربلائی سعید صبح خیز  تصریح کرد: بسیاری از باید ها و نباید ها در فضای هیئت و مداحی اهل بیت باید رعایت شود، هرگز کسی نمی تواند خدشه ای یا شبهه ای به این فرهنگ عظیم وارد کند.

 

انتهای پیام/45214521


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

انتشار یافته:۲

  1. نویدعلیزاده
     | 2017/09/24 - 18:27
    پاسخ
    +3
    0

    ان شاالله خدا حفظ کنه شماروبه امید توفیق و موفقیت روز افزون… .

  2. عرفان
     | 2017/09/25 - 15:42
    پاسخ
    +1
    0

    بله به حق چیزهای ندیده و نشنیده باید مداح های عزیز توجه بسیاری داشته باشند . انشالله که خیره حاج آقا

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads