کد خبر: 149789 - تاریخ: جمعه، 22 سپتامبر 2017 - 08:30

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان:

گردشگران خارجی تا پایان برنامه ششم باید پنج برابر افزایش یابد

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و رئیس امور فرهنگی ، گردشگری ، ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم بایستی دستکم پنج برابر افزایش یابد.

به گزارش خوبان، رضا معصومی راد روز پنجشنبه در بیست و ششمین نشست تخصصی توسعه با موضوع جایگاه گردشگری در اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه با تاکید بر گیلان افزود: گردشگری در برنامه ششم توسعه برای نخستین بار به عنوان یک موضوع خاص مورد توجه قرار گرفته است.
وی یاداورشد: توسعه در تعریف عام مجموعه اقداماتی است که می توانیم با استفاده از ظرفیت های دولتی و فرادولتی انجام دهیم تا شاخص های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بهبود پیدا کند.
وی ادامه داد: توسعه در تعریف خاص منابع در اختیار دولت است که آن را طی پنج سال تخصیص می دهد، در واقع توسعه به معنای خاص منجر به برنامه توسعه می شود.
معصومی راد با اشاره به اینکه برنامه ششم توسعه بر سه محور اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در عرصه علم و فناوری و تعالی و مقاوم سازی فرهنگی تاکید دارد، افزود: اگر سیاست های اقتصاد مقاومتی محقق شود می توانیم از نظر اقتصادی به توسعه پایدار مبتنی بر ظرفیت های داخلی برسیم.
وی درون گرایی، برون نگری، مشارکت پذیری و مردمی بودن و دانش بنیانی را از جمله شاخصه های اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مخرج مشترک بندهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، کاهش وابستگی به درآمد نفت و اتکا به ظرفیت های بومی و داخلی کشور است.
وی با اشاره به اختصاص بندهایی از سیاست های اقتصاد مقاومتی درباره گردشگری بیان کرد: بندی از سیاست های اقتصاد مقاومتی بر توسعه پایدار صنعت ایرانگردی تاکید دارد؛ به گونه ای که ایرانگردهای خارجی تا پایان برنامه ششم به حداقل پنج برابر افزایش یابد.
رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور حمایت از صنایع دستی و صیانت از میراث فرهنگی کشور را مربوط به بند دیگری از اقتصاد مقاومتی عنوان و بیان کرد: بیش از 80 بند از سیاست های کلی برنامه ششم توسعه مستقیم و غیر مستقیم به حوزه گردشگری مرتبط هستند.
معصومی راد تصریح کرد: ضرورت اتکا به قابلیت ها و ظرفیت های داخلی و ملی، ضرورت تقویت قابلیت های مردمی اقتصاد، ضرورت کاهش وابستگی به درآمد ناشی از صادرات نفت خام، ضرورت فراهم سازی زمینه های رشد و توسعه توام با صیانت از هویت و میراث فرهنگی و ضرورت فراهم سازی زمینه های توسعه بومی و متکی بر مشارکت حداکثری آحاد جامعه از جمله مولفه های اساسی برنامه ششم قابل بهره گیری در توسعه گردشگری می باشد.
رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزشی سازمان برنامه و بودجه کشور پروژه های عمرانی نیمه کاره کشور را نیازمند 500 هزار میلیارد تومان اعتبارذکر و تصریح کرد: سهم گردشگری در توسعه به معنای خاص بسیار کم است، زیرا توسعه به معنای خاص در حوزه گردشگری نه تنها درآمد حاصل نمی کند، بلکه نیازمند یارانه است لذا به توریسم به عنوان یک محور عام توسعه توجه داریم.
وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری در مقیاس کلان منجر به توسعه کشور از نظر اشتغال، کسب و کار، آموزش و صلح و امنیت می شود، افزود: توریسم در افزایش درآمدهای ارزی و کاهش وابستگی به درآمد نفت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، در تقویت هویت ملی و صیانت از میراث فرهنگی خاص و معرفی آن در داخل و خارج و در تقویت و بهبود انسجام ملی از طریق توسعه گردشگری داخلی نقش دارد.
معصومی راد با اشاره به نقش گردشگری در بهره گیری از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج و تقویت تعاملات بین آنها با داخل کشور اظهار کرد: بهره گیری از گردشگری در تقویت تعاملات منطقه ای و جهانی، تغییر نگرش نسبت به ایران و تامین صلح و امنیت از دیگر مزایای توسعه گردشگری است.
وی گردشگری فرهنگی را مدل مورد تاکید برنامه ششم دانست و گفت: بخش گردشگری کشور با اتکا به ظرفیت میراث فرهنگی و صنایع دستی می تواند از رونق قابل توجهی برخوردار شود.
وی با اشاره به ضرورت آماده بودن زیرساخت ها در جلب گردشگران بویژه گردشگران حارجی افزود: 54 درصد گردشگری بین المللی هوایی است.
وی جاذبه ها، اقامتگاه ، حمل و نقل هوایی ، خدمات گردشگری ، رستوران و پذیرایی و زیر ساخت ها را ارکان صنعت گردشگری عنوان و تصریح کرد: در گیلان بیشتر گردشگری از نوع جاذبه هاست.
وی با بیان اینکه نیازمند محوربندی جاذبه های گردشگری جهت باز توزیع گردشگران هستیم، یکی ازمشکلات عمده حوزه گردشگری در کشور را پراکندگی جاذبه ها خواند.
معصومی راد با اشاره به ورود چهار میلیون و 911 هزار نفر گردشگر در سال 95 به کشور ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در چشم انداز 1404، 20 میلیون نفر گردشگر را هدفگذاری کرده است، اما این میزان باید در پایان برنامه ششم محقق شود.
وی تصریح کرد: در سال 95، یک میلیون و 700 هزار نفر گردشگر از حوزه خاورمیانه وارد ایران شدند. در واقع 78 درصد گردشگران ایران از کشورهای عراق، آذربایجان، افغانستان، ترکیه، پاکستان، ترکمنستان، بحرین، هند، کویت و چین هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه گیلان به ظرفیت های گیلان نیز درحوزه گردشگری در بخش های مختلف اشاره و بیان کرد: توسعه پایدار صنعت گردشگری در گیلان مبتنی بر ظرفیت ها ، جاذبه های طبیعی و فرهنگی ،آداب ،آیین ها ، جشن ها و مراسم و فعالیت های مردم در حوزه کشاورزی وطبیعی و دریا است.
وی توسعه صنعت هوایی را برای جذب گردشگران خارجی به گیلان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: توسعه حمل و نقل ریلی بمنظور ایجاد پیوند بین گیلان و شبکه گردشگری کشور ، توسعه حمل و نقل آبی، دریایی و کشتی های تفریحی و توزیع گردشگران در طول ایام سال نیز از راهبردهای توسعه گردشگری در گیلان است.

 

انتهای پیام/266


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads