کد خبر: 149241 - تاریخ: یکشنبه، 17 سپتامبر 2017 - 14:27

گزارش /

مصاف نابرابر برنج آلوده خارجی با برنج پاک داخلی

درست در روزهای پر امید آخر تابستان؛ چشم و دل کشاورزان به‌جای اینکه بر سر محصول خود باشد؛ به ورودی مرزها معطوف شده است، مرزهایی که انگار کشاورزان داخلی را دوست ندارند و در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» نام‌گذاری شده است؛ به خارجی‌ها امید بسته‌اند.

به گزارش خوبان، روزهای پایانی تابستان برای کشاورزان گیلانی روزهای پر از امید است، زیرا در این موقع از سال آن‌ها دسترنج چندین ماه تلاش خودشان را از خوشه‌های برنج به دست می‌آورند.

برنج

اما درست در همین روزهای پر امید؛ چشم و دل کشاورزان به‌جای اینکه بر سر محصول خود باشد؛ به ورودی مرزها معطوف شده است، مرزهایی که انگار کشاورزان داخلی را دوست ندارند و در سالی که به نام «اقتصاد مقاومتی؛ تولید-اشتغال» نام‌گذاری شده است؛ به خارجی‌ها امید بسته‌اند.

واردات بی‌رویه برنج در سال‌های گذشته کمر کشاورزان را شکسته و تنها چیزی که از مسئولین و دست‌اندرکاران شنیده می‌شود این است که به‌منظور حمایت از برنج داخلی، نباید برنج وارد کرد؛ اما در عمل… نیازی به آمار و ارقام نیست، کافی است در بازار سری بزنید و ببینید که برنج خارجی چه غوغایی می‌کند.

برنج وارداتییادمان نرفته که چه بر سر چای استان‌های شمالی آوردند و رفته‌رفته ذائقه مردم را نیز تغییر دادند تا حدی که بسیاری از امروزی‌ها به دلیل اینکه به چای اسانس دار و پرضرر خارجی عادت کرده‌اند؛ نمی‌توانند چای اصیل ایرانی را نوش کنند.

یک کشاورز سیاهکلی در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل گفت: در سال‌های نه‌چندان دور تمام خانواده در تلاش بودند تا برنج، چای و نوغان را به سرانجام برسانند، اما هم‌اکنون چای و نوغان صرفه اقتصادی ندارد و برنج نیز در حال نابودی است.

برنج

تغییر تاریخ چند صد تن برنج آلوده خارجی توسط سودجویان موردی است که نگرانی‌ها را افزایش داده؛ زیرا خریداران زمانی که محصولی را خرید می‌کنند، به مشخصات روی آن اعتماد کرده و آن را مصرف می‌کنند، این تخلفی است که گاهی توسط بازرسان مربوطه شناسایی و در بسیاری از مواقع نیز راهی بازار می‌شود.

از همه این‌ها که بگذریم؛ موضوع واردات برنج آلوده را نمی‌توان کوتاه آمد؛ زیرا این‌یکی دیگر از جیب خالی و شکم گشنه نیز بدتر است؛ زیرا برنج آلوده با تغییرات ژنتیکی به سمت ریشه‌کن کردن نسل ما می‌رود.

*برنج‌های وارداتی آلوده بوده و قابل‌مصرف نیستند

جبار‌ کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در تیرماه امسال در گفتگویی، با اشاره به موضوع واردات برنج در فصل برداشت برنج در کشور، اظهار داشت: با توجه به اینکه ۲ میلیون و سیصد هزار تن برنج در کشور تولید می‌شود و مصرف کمتر از ۳ میلیون تن می‌باشد، لذا با توجه به میزان تولید و موجودی انبارها نیازی به واردات برنج از خارج نیست.

کوچکی نژاد ۱

وی بابیان اینکه واردات برنج در فصل برداشت برنج خلاف قانون است، افزود: طبق قانون، ۳ ماه قبل از برداشت برنج و ۳ ماه پس از برداشت آن، واردات و توزیع برنج به کشور ممنوع است.

این نماینده مجلس دهم درباره کیفیت برنج‌های وارداتی، گفت: این برنج‌های وارداتی آلوده بوده و قابل‌مصرف نیستند و مسئولان سازمان استاندارد باید جلوی واردات آن را بگیرند.

برنج وارداتی

*سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آلودگی برنج‌های وارداتی را تأیید کرد

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما در بهمن‌ماه ۹۴ بابیان اینکه تعداد واردکنندگان برنج به کشور حدود ۱۰ نفر هستند، گفته بود: قاعدتاً تعداد انگشت‌شماری واردکننده در یک محصول قیمت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برنج وارداتی

وی همچنین در مورد نتیجه کمیسیون ویژه مجلس در مورد برنج‌های آلوده تصریح کرد: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت آلودگی برنج‌های وارداتی را تأیید کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: من از این مسئله متعجب هستم که علی‌رغم اینکه در سال‌های ۸۶ و ۸۷ مسئله برنج آلوده را بررسی کردیم و برنج ۱۱۲۱ هندی آلوده به فلزات سنگین تشخیص داده شد چرا همچنان این برنج‌ها وارد می‌شود.

برنج وارداتی

*دست‌های پشت پرده در واردات برنج به کشور وجود دارد

ذبیح نیک فر نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در دومین جشنواره کشوری برنج درسیاهکل، با اشاره به ورود غذاهای غیراستاندارد به کشور اظهار داشت: بسیاری از مواد خوراکی واردشده به کشور استاندارد نیستند و دارای انواع سموم هستند و فراوانی سرطان‌ها را در مردم ایران ایجاد می‌کنند.

نیکفر

وی با اشاره به اینکه روند بی‌رویه واردات برنج به علت بی‌قانونی‌های موجود است خاطرنشان کرد: قدرت‌ها و دست‌های پشت پرده در واردات برنج به کشور وجود دارد.

*نباید به توزیع برنج خارجی در فصل برداشت اجازه داد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با خبرنگار درسیاهکل، با اشاره به ممنوعیت واردات برنج خارجی در فصل برداشت آن گفت: اگر دولت از این قانون مجلس شورای اسلامی عبور کند یقیناً نمایندگان مجلس واکنش نشان خواهند داد.

نیک فر بابیان اینکه نمایندگان شمال کشور با ارسال نامه‌ای خواستار بازنگری در دستور دولت در خصوص واردات برنج هستند، افزود: دولت باید به خواسته مردم و نمایندگان مجلس توجه کند و از واردات برنج جلوگیری کند.

وی با تأکید بر اینکه نباید به توزیع برنج خارجی در فصل برداشت اجازه داد، گفت: نمایندگان مجلس حتم به‌یقین واکنش شدید نسبت به این موضوع نشان خواهند داد.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به برخورد جدی با عوامل واردات برنج و کسانی که سعی بر ضربه زدن به کشاورزان رادارند، خاطرنشان کرد: واردات برنج در فصل برداشت مغایر با شعار اقتصاد مقاومتی و کار و اشتغال است.

۱۰۵۳۱۴۵۱۳۱۲۵۹۳۸۸۳۹۱۹

نیک فر با تأکید بر اینکه واردات برنج خلاف نظرات و منویات رهبری است، افزود: واردات برنج تولید و اشتغال ما را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی بابیان اینکه کشاورزان با بی‌مهری‌ها نسبت به محصولشان رغبتی برای تولید در سنوات و سال‌های زراعی بعد را ندارند، تصریح کرد: دولت باید کشاورزان را حمایت کند و عواملی که موجب تهدید در میزان تولید می‌شوند را مرتفع سازد.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads