کد خبر: 149216 - تاریخ: یکشنبه، 17 سپتامبر 2017 - 08:15

میزان حمل و نقل دریایی کشور به ۲.۵ میلیون تن کاهش یافت

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان گفت: حمل و نقل دریایی کشورمان آسیب پذیر است و میزان حمل و نقل دریایی کشور از ۱۱ میلیون تن به ۲.۵ میلیون تن کاهش یافته است.

به گزارش خوبان، علیرضا نوروزی در جلسه ارائه گزارش مقدماتی آماده‌سازی سند توسعه دریامحور استان گیلان در رشت اظهار داشت: با وجود نظرات گوناگون اداره کل دارایی استان گیلان تمرکز خود را روی ظرفیت منطقه آزاد و سواحل دریایی متمرکز کرده است.

معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان با بیان اینکه منظور از توسعه دریامحور صرفاً توجه به ظرفیت حمل و نقل دریایی نیست عنوان داشت: متاسفانه شرایط موجود فضایی را ایجاد کرده تا دیدگاه ملی و استانی، توسعه دریایی را مترادف با توسعه حمل و نقل دریایی بداند.

نوروزی با اعلام اینکه یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی، درون‌زایی و برون‌نگری است افزود: رکود اقتصاد جهانی و تقابل کشورهای دنیا نشان داد حمل و نقل دریایی کشورمان آسیب پذیر است و میزان حمل و نقل دریایی کشور از 11 میلیون تن به 2.5 میلیون تن رسیده است.

معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر اقتصاد دریایی کشور یک اقتصاد برون زا است و این امر نشان‌دهنده عدم استفاده از حوزه دریایی در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه ایران کشوری محجور در مبادلات کشورهای حاشیه دریای خزر است اظهار داشت: بعد از تحولات پیش آمده برای کشور روسیه، تصور می‌شد روابط مبادلاتی این کشور با کشورهای منطقه بیشتر شود در صورتی‌که در عمل چنین اتفاقی رخ نداد.

نوروزی خاطرنشان کرد: بحث حمل و نقل دریایی به‌قدری در ذهن‌ها ریشه دوانده که وقتی منطقه آزاد یا ساحلی به بهره برداری می‌رسد ابتدا به فکر ساخت بندر اسکله و خرید کشتی می‌افتیم.

وی عنوان داشت: اقتصاد آبی یک راهبرد و تکنیک برای توسعه نیست بلکه رویکردی است بنابر خصوصیات جغرافیایی یک منطقه که منجر به بهبود وضعیت سلامت و عدالت اجتماعی و کاهش خطرات زیست محیطی می‌شود.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان اعلام کرد: ماهیگیری و آبزی‌پروری، استخراج نفت و گاز و استخراج سنگ معدن از واردی است که در توسعه دریایی از آن می‌توان استفاده کرد.

نوروزی خاطرنشان کرد: متاسفانه تشخیص، تنفیذ و تبیین حقوق مالکیت عرصه‌های ساحلی هنوز انجام نشده که تحقق آن نیاز به ایجاد به تعامل میان دستگاه‌های ذی‌ربط دارد.

این مقام مسئول با اعلام تشکیل کارگروه تخصصی توسعه دریامحور در استانداری گیلان اظهار داشت: این کارگروه یک نحله فکری است که مطرح شده و تمام می‌شود زیرا این اقدام در سطوح کارشناسی انجام نشده است.

نوروزی با اشاره به اقدامات پیش بینی شده در راستای توسعه دریامحور گفت: آبزی‌پروری، صنایع دریایی، صنایع حمل و نقل، اقدامات گردشگری، تفریحی و ورزشی، استفاده از فناوری اطلاعات و استفاده از منابع نظامی دریایی از جمله این اقدامات است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان گیلان افزود: تهیه سند توسعه به‌همراه نقشه راه، تهیه برنامه عملیاتی، پیش یینی اعتبار و راه اندازی مرکز ملی منابع بیولوژیکی دریای کاسپین از اولویت‌های پیش بینی شده در راستای اجرای توسعه دریامحور است.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads