کد خبر: 149058 - تاریخ: شنبه، 16 سپتامبر 2017 - 09:00

علیرضا طبائی؛

«شیون فومنی» دین بزرگی بر گردن ادبیات فارسی دارد

شاعر و پژوهشگر ادبی کشور به نفوذ و استقبال مردم از آثار شیون اشاره کرد و گفت:‌ شیون فومنی دین بزرگی بر گردن ادبیات فارسی دارد.

به گزارش خوبان، علیرضا طبائی در نوزدهمین یادمان میراحمد سید فخری‌نژاد«شیون فومنی» که با حضور هنرمندان و شاعران استانی و کشوری در سالن شهدای خدمتگزار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۴۷ با آثار شیون فومنی آشنا شده‌ام،‌اظهار کرد:  شیون از نظر انسانیت و آثارش از نظر ارزش ادبی در مرتبه بالایی قرار داشت.

وی به نفوذ و استقبال مردم از آثار شیون اشاره کرد و افزود: اشعار بومی و محلی شیون در بین مردم نفوذ یافته بود.

طبائی خاطرنشان کرد:  آثار شیون توانسته بود در عامه مردم نفوذ پیدا کند؛ چرا که شعر شیون زبان مردم این دیار بود.

وی با بیان اینکه شیون فومنی در دو جبهه و دو زبان در میان مردم  مقبولیت یافته بود،گفت: یکی زبان عامیانه با لهجه و گویش محلی آثارش و دیگری ارزش اشعار فارسی شیون بود که در میان مردم مقبولیت یافته بود.

طبائی با اشاره بر اینکه شیون حق بزرگی بر گردن فرهنگ فولکلور این آب و خاک دارد، تصریح کرد: مدتی به دلیل برخی از کم لطفی‌های شاعران معاصر، قالب شعری غزل مود بی‌مهری قرار گرفت به گونه ای که رو به فراموشی بود.

وی با تاکید بر اینکه اشعار شیون به داد این قالب شعری رسید، گفت: غزل‌های قبل از انقلاب نشان می‌دهد که شیون گام‌های بسیار بلندی برای قالب غزل برداشته است.

طبایی با اشاره به غزل‌های سروده شده شیون در سال ۵۷و ۵۸ادامه داد: شیون فومنی دین بزرگی بر گردن ادبیات فارسی دارد.

وی اضافه کرد: امروز کسانی که زبان فارسی را می‌شناسند، لطافت آن را درک کرده‌اند و ظرایف و زیبایی‌های آن را حس کرده‌اند ‌می‌توانند غزل‌های شیون را درک کنند و از خواندن آن لذت ببرند.

شاعر، ترانه‌سرا و پژوهشگر ادبی کشور در پایان به ویژگی‌های شکل‌دهنده مجموعه آثار شیون فومنی اشاره و اظهار کرد: مطالعه دقیق در فرهنگ و ادبیات کلاسیک ما، آشنایی دقیق و بهره‌گیری از سرچشمه اساطیر ایرانی،اسلامی،یونانی، نوآوری در کلام، استفاده از ترکیبات زیبا، رعایت دقیق وزن از جمله ویژگی‌های آثار شیون است.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads