کد خبر: 148996 - تاریخ: جمعه، 15 سپتامبر 2017 - 10:39

سرانجام مذاکره پیامبراکرم(ص) با مسیحیان نجرانی چه شد؟

واقعه مباهله با نامه پیامبر(ص) به مسیحیان نجران و دعوت آنان به اسلام شروع شد و در نهایت با عقب‌نشستن نجرانیان و ایمان‌آوردن عده‌ای از آنان پایان یافت.

به گزارش خوبان، بنا به روایات، روز بیست و چهارم ماه ذی الحجه، از جمله ایامی است که پیامبر اکرم (ص) در ادامه دعوت قبایل مختلف، شروع به دعوت مسیحیان نجران به اسلام کردند که با توجه به مخالفت های اسقف اعظم مسیحیت، آیه شریفه 61 سوره آل عمران دراین باره به رسول خدا (ص) نازل شد.

مباهله در لغت به معنی لعن و نفرین کردن دشمنان است، که در دستور ادبیات عرب دو فردی که با هم نزاع و دشمنی دارند، از واژه «بَهَلَهُ اللهُ» یعنی لعنت خدا بر او استفاده می کنند.

روز مباهله با حضرت محمد (ص) با همراهی اهل بیت (ع) خود به سوی مسیحیان نجران، باعث عقب نشینی قوم نجران شد و آنها با پرداخت جزیه تسلیم خاندان آل الله شدند.

روز مباهله چه روزی است؟

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم بهاری سخنران و کارشناس امور مذهبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روز مباهله و فضیلت های این روز گفت: مباهله از جمله اتفاقی است که بین مسیحیان نجران و پیامبر اکرم (ص) رخ داد که عده ای از مسیحیان نجران به محضر پیامبر اکرم (ص) آمدند با مطرح کردن اینکه دین مسیحیت از دین های برتر، روی در روی حضرت محمد (ص) قرار گرفتند و بیان کردند که بزرگ هر آیین دیگری را نفرین کند و بزرگی و معجزه دین را به نمایش بگذارد.

وی در ادامه بیان کرد: آیه 61 سوره آل عمران در همان لحظه از سوی خداوند با این مضمون « فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ» با معنی «بنابراین، پس از فرارسیدن علم [وحی] به تو، هر کس درباره او [حضرت عیسی(ع)]، با تو به چالش برخیزد، به او بگو: بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان، و جان‌هایمان و جان‌هایتان را فراخوانیم، آنگاه (به درگاه خداوند) زاری [تضرّع] کنیم تا لعنت خداوند را بر دروغگویان نهیم.» بر پیامبر اکرم (ص) نازل شد.

این کارشناس مذهبی درخصوص حقانیت پیامبر اکرم (ص) در دعوت مردم به اسلام، اظهار کرد: بعد از روز مباهله رسول الله  (ص) با همراهی اهل بیت (ع) خود حضرت علی (ع)، حضرت زهرا (س) و حسنین (ع) از خانه به سوی محل قرار با مسیحیان بیرون آمدند و هنگامی که اسقف اعظم حضور امیرالمونین (ع) و دیگر ائمه (ع) را مشاهده کردند، در مقابل حقانیت دین اسلام سر تعظیم فرو آوردند.به همین سبب روز مباهله در تاریخ اسلام شیعی و سنی از جمله رخدادهای مهم به شمار می رود و مهر دیگری بر تایید دین اسلام زده شده است.

سرانجام مباهله

ابوحارثه، بزرگ گروه، به خدمت حضرت(ص) آمد و گفت: «ای ابوالقاسم (ص)، از مباهله با ما درگذر و با ما مصالحه کن بر چیزی که قدرت بر ادای آن داشته باشیم».

پس حضرت(ص) با ایشان مصالحه نمود که هرسال دوهزار حُلّه بدهند که قیمت هر حلّه چهل درهم باشد و بر آنان که اگر جنگی روی دهد، سی زره و سی نیزه و سی اسب به عاریه بدهند.

مباهله پیامبر (ص) با نصرانیان نجران، از دو جنبه نشان درستی و صداقت اوست. اوّلاً، محض پیشنهاد مباهله از جانب پیامبر اکرم (ص)خود گواه این مدعاست؛ زیرا تا کسی به صداقت و حقانیّت خود ایمان راسخ نداشته باشد پا در این راه نمی گذارد.

نتیجه مباهله، بسیار سخت و هولناک است و چه بسا که ثمره آن از بین رفتن دروغ گو باشد. از طرف دیگر، پیامبر (ص)کسانی را با خود به میدان مباهله آورد که عزیزترین افراد و جگرگوشه های او بودند. این خود، نشان عمق ایمان و اعتقاد پیامبر (ص)به درستی دعوتش می باشد که با جرأت تمام، نه تنها خود، بلکه خانواده اش را در معرض خطر قرار می دهد.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads