کد خبر: 14709 - تاریخ: یکشنبه، 16 دسامبر 2012 - 21:51

مناظره ‌«وحدت حوزه و دانشگاه» ‌در گیلان

مناظره داغ ذوالنور و زیبا کلام در دانشگاه گیلان

خوبان خبر: ما معتقد هستیم آزادی که در حوزه است باید در دانشگاه بیاید و در حوزه طلبه به آیت‌الله نقد می‌کند اما اگر دانشجو بخواهد این کار را بکند مشروط می‌شود.

به گزارش خوبان به نقل از فارس، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مناظره با حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور‌ دبیر کنگره شهدای روحانی درباره موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در تالار حکمت دانشگاه گیلان با بیان اینکه هر یک از این دو نهاد کار خود را دارند، اظهار کرد: ضرورتی بین وحدت این دو به لحاظ فلسفی و تاریخی نیست و بنده معتقد هستم دانشگاه متولی هدایت است و در هدایت جامعه نقشی ندارد و وظیفه دانشگاه تربیت علمی جوامع است.
صادق زیبا کلام
صادق زیباکلام با بیان اینکه در دانشگاه هیچ مسلمی وجود ندارد، افزود: اساس حوزه با یقین است و در دانشگاه چیزی به عنوان یقین وجود ندارد.

این استاد دانشگاه، نگاه دانشگاه به هستی را با تردید خواند و تصریح کرد: در حوزه علوم انسانی هر مکتب فکری که مورد مطالعه قرار می‌گیرد به صورت ضعف است و نگاه حوزه و دانشگاه به هستی‌شناسی دو نگاه متفاوت است.

وی، با بیان اینکه در سال‌های پس از انقلاب فاصله بین حوزه و دانشگاه بیشتر شده است، خاطرنشان کرد: در عمل هیچ وحدتی به لحاظ سیاسی و اجتماعی بین حوزه و دانشگاه به وجود نیامده است جز اینکه برخی اوقات روحانیون به عنوان استاد وارد دانشگاه شده‌اند.

*اساس هستی بر وحدت است

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نیز در پاسخ به زیباکلام اظهار کرد: اساس هستی بر وحدت است مگر اینکه عکس آن ثابت شود و حرکات هستی یک هدف را دنبال می‌کنند که قرآن کریم نیز بر همین امر تاکید می‌کند.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور
وی اساس وحدت را تعامل بر اجزای هستی دانست و افزود: اگر مسیر یکی شود تمام اجزای هستی نیز بر همان مسیر باید حرکت کنند و وحدتی که مطرح می‌شود، وحدت نگاه است.

دبیر کنگره شهدای روحانی با بیان اینکه برای رسیدن به تعالی جامعه باید یک مسیر را طی کنیم، افزود: دانشگاه در هدایت و ذلالت جامعه تاثیر دارد و باید عیب را پذیرفت و ضعف را قبول کرد و به فکر درمانش بود.

وی با تصریح بر اینکه معتقد به وحدت قبل از انقلاب نیستم، گفت: قبل از انقلاب کمونیستی بودند و عده‌ای که مقید بودن رفتند و تعدادی نیز که تاکتیکی بودند جدا شدند، مگر جریان نفاق در دانشگاه کم وجود داشت و ما می‌گوییم هدایت‌ها باید در مسیر خدا باشد.

ذوالنوری ابراز کرد: یقین دارم اگر جنگی رخ دهد هجمه دانشجویان ما بیشتر به جبهه خواهد بود و باید مناسب با هجوم، دفاع ما سازماندهی شود.

وی وحدت حوزه و دانشگاه را حس مسئولیت‌پذیری خواند و اذعان کرد: نتیجه این وحدت در عرصه شکوفایی کشور دیده شده است.

این فعال و پژوهشگر، حرکت هدفمند را از اهداف حوزه و دانشگاه بیان کرد.

*رسالت حوزه هدایت‌گری جامعه است

زیباکلام در ادامه مناظره مذکور در پاسخ به ذوالنور ابراز کرد: حوزه در ایران یک رسالت هدایت‌گری برای خود‌ قائل است و دانشگاه رسالت هدایت‌گری برای خودش قائل نیست.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه تنها یک رسالت فهم جهانی برای خود قائل است، خاطرنشان کرد: این امر نیز به خاطر بهبود زندگی است نه هدایت زندگی.

این استاد دانشگاه اذعان کرد: در مسئله وحدت باید کار ویژه دانشگاه تعریف شود و جهت را اگر خواستید شما مشخص کنید.

*تاثیرگذاری اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه

ذوالنوری در پاسخ به زیباکلام اظهار کرد: بهبود در روابط اجتماعی، شناخت ناهنجاری‌ها، پیشنهاد و مدل حکومتی که جامعه را بهتر به هدفش برساند به معنای هدایت است.

وی با بیان اینکه اصلاح دانشگاه در اصلاح جامعه موثر است و چگونه می‌توانیم بگوییم دانشگاه تاثیر ندارد، ابراز کرد: حوزه خود را تحمیل می‌کند که این دین را اجرا کنید و ما معتقد هستیم آزادی که در حوزه است باید در دانشگاه بیاید و در حوزه طلبه به آیت‌الله نقد می‌کند اما اگر دانشجو بخواهد این کار را بکند مشروط می‌شود.

این فعال و پژوهشگر با تصریح بر اینکه حوزه چالش دارد، خاطرنشان کرد: ما معتقد هستیم که انسان را باید از دید خدا شناخت و دانشگاه نیز باید همین کار را بکند.

وی با اشاره به اینکه حوزه به دنبال کشف حقایق و پیدا کردن جواب‌هاست، اذعان کرد: دانشگاه نیز کارش همین است و اگر نگاه یکی شود وحدت صورت می‌گیرد.
زیباکلام اظهار کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها دارای دو کارکرد و هدف متفاوت هستند.
وی با اشاره به اینکه وحدت بین حوزه و دانشگاه مانند وحدت بین آتش‌نشانی و جنگل‌بانی ممکن نیست، گفت: برخی به دنبال این هستند تا بگویند دشمن به دنبال اختلاف بین حوزه و دانشگاه است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، با تصریح بر اینکه بر پایه مبانی ضرورتی برای وحدت بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد، افزود: حوزه و دانشگاه کارکردهای متفاوت دارند و دانشگاه متولی هدایت و سعادت جامعه نیست.

وی، وظیفه دانشگاه‌ها را افزایش سطح علمی در جامعه دانست و گفت: وظیفه حوزه‌های علمیه هدایت جامعه است و از نظر هستی‌شناسی بین حوزه و دانشگاه تفاوت زیادی وجود دارد.

زیباکلام نگاه دانشگاه به هستی را نگاه شک و تردید خواند و ابراز کرد: اساس کار حوزه‌های علمیه بر پایه یقین است اما در دانشگاه یقینی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حقیقت‌ مطلق در دانشگاه معنا ندارد، تصریح کرد: در علوم انسانی هر مکتب فکری به صورت نقد مورد مطالعه قرار می‌گیرد و نقاط ضعف و قوت آن بررسی می‌شود.

این استاد دانشگاه، به حضور برخی روحانی‌ در دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب برخی روحانیون به دانشگاه‌ها آمدند و در علوم انسانی به ویژه علوم سیاسی حضور پیدا کردند و مدرک‌هایی گرفتند که چیز عجیب و پیچیده‌ای نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است در دوره‌ای مانند دوران انقلاب وحدتی بین حوزه و دانشگاه به دلیل اهداف سیاسی و برای مبارزه با رژیم شاه پیش آمده باشد و دلیل عدم وحدت بین حوزه و دانشگاه در شرایط کنونی وجود دو نوع جهان‌بینی در این دو نهاد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، وظیفه دانشگاه را فهم طبیعت و هستی خواند و خاطرنشان کرد: کار حوزه‌ هدایت و نجات انسان‌هاست و تفاوت زیادی با هدف دانشگاه دارد.

وی افزود: دانشگاه با کوهی از مجهولات مواجه است و می‌خواهد اینها را در حوزه‌هایی مانند طبیعت، بیماری‌، رفتار انسان و در پیشرفت‌های علمی مورد بررسی قرار دهد.

زیباکلام با بیان اینکه دانشگاه ادعایی برای تغییر و تحول در حوزه‌ها ندارد، یادآور شد: حوزه‌ با نگاهی از بالا به پایین به دنبال تغییر و تحول، اصلاح و تربیت دانشگاه‌ است.

وی انتظار حوزه از دانشگاه را پذیرش تمام سخنان و نظریات مورد قبول آنها دانست و خاطرنشان کرد: دانشگاهی که در برابر حکومت سر خم کند دانشگاه نیست.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور اظهار کرد: اگر هدف و آرمان یکی باشد اجزا نیز در مسیری واحد حرکت می‌کنند.
وی با اشاره به اینکه به موضوع وحدت بین حوزه و دانشگاه نباید به صورت سطحی نگاه شود، گفت: منظور از وحدت حوزه و دانشگاه ادغام این دو نهاد نیست.

این مسئول، یکی از مبانی وحدت را وحدت در نوع نگاه به هستی دانست و ابراز کرد: اگر نگاه ما به دنیا مادی باشد از وجه شرک و یا عناد به دنیا نگاه می‌کنیم و اگر نگاه دینی و الهی باشد در فیزیک و شیمی نیز خدا را می‌بینیم.

وی افزود: اگر نگاه یک محقق خدا محور باشد در آزمایشگاه و زیر میکروسکوپ نیز خدا را می‌بیند وگرنه هستی را بی‌هدف می‌یابد.

ذوالنوری، با بیان اینکه امام (ره) وجه نخست وحدت بین حوزه و دانشگاه را وحدت در جهان‌بینی و ایدئولوژی اسلامی می‌دانستند، تصریح کرد: انسان در ابتدا باید منشا هستی و خداوند را بشناسد تا بتواند مسیر حرکت خود را مشخص کند.

وی، راه رسیدن به خدا را یک مسیر دانست و گفت: اگر مقصد مشخص باشد نمی‌توان گفت حوزه و دانشگاه جدا از یکدیگر هستند.

دبیر کنگره شهدای روحانی، با تصریح بر اینکه وحدت باید بر پایه خداشناسی و توحید باشد، بیان کرد: برای مثال، در یک کاروان زیارتی که قصد سفر به مشهد مقدس را دارد چند اتوبوس جدا از یکدیگر وجود دارد اما چون هدف آنها یکی است با یکدیگر دعوا نمی‌گیرند و حتی همدیگر را کمک و هم‌پوشانی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه حوزه در تمام مسایل به یقین نرسیده است، ابراز کرد: یک مرجع تقلید نمی‌تواند بدون شناخت درست از موضوعی حکم و فتوایی را صادر کند و به کمک و مشاوره اساتید و محققان دانشگاهی نیاز دارد.

ذوالنوری، حوزه را مانند دانشگاه دارای مجهولات و پرسش‌های بی‌جواب بسیاری دانست و گفت: حوزه از دید خدا به دنبال حل مجهولات و کشف حقایق است اما دانشگاه از دید انسانی که خود را نشناخته می‌خواهد به جواب مجهولات برسد.

وی با بیان اینکه در علوم تجربی هر روز با کشف‌های جدید، علوم گذشته نقض و نفی می‌شوند، افزود: ممکن است سخنان امروز در عرصه علوم انسانی غربی اشتباه نباشد.

این مسئول با بیان اینکه در حوزه علوم انسانی تنها با توجه به دیدگاه الهی می‌توان به خیر و شر انسان رسید، ابراز کرد: مشکل علوم انسانی دانشگاه‌ها در منابع و برخی اساتید است که اگر منابع و اهداف یکی شود وحدت نیز به وجود می‌آید.

وی با اشاره به سخنان صادق زیباکلام درباره هدف از تولید علم، گفت: نوع نگاه باید یکی باشد و اگر نگاه عوض شد، جهت فعالیت علمی و اهداف نیز عوض می‌شود.

ذوالنوری رابطه حوزه و دانشگاه را ارتباط حاکم و محکوم ندانست و خاطرنشان کرد: دین مسایل علمی را کم اهمیت نمی‌داند و حتی مرجع تقلید نیز برای معالجه ممکن است به انگلستان سفر کند.

وی با اشاره به اینکه فردی که بر قرآن تسلط ندارد نمی‌تواند حکم قرآنی دهد، یادآور شد: اگر فردی می‌خواهد کسی را درمان کند باید بر آن علم و تسلط کامل داشته باشد.

انتهای پیام/820


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads