کد خبر: 146910 - تاریخ: دوشنبه، 21 آگوست 2017 - 12:56

آماده سازی50 پرونده ثبتی گیلان برای ثبت سازمان میراث فرهنگی

این مسئول به پرونده تدوین شده 50 اثر پیشنهادی گیلان اشاره نمود و با بیان اینکه پرونده های مذکور پس از انجام مراحل مربوطه برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور آماده می شوند

به گزارش خوبان، ولی جهانی با اشاره به پیگیری های انجام شده جهت آماده سازی50 پرونده ثبتی گیلان برای ارسال به دبیرخانه شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی اظهار کرد:بخش عمده این آثار تاریخی که مربوط به نواحی مختلف استان گیلان است،دارای مالکیت دولتی است .

وی با بیان اینکه در میان 50 اثر پیشنهادی،غارهای دیارجان دیلمان بعنوان قدیمی ترین اثر تاریخی شناخته می شود،تصریح کرد:قدمت این سلسله غارها به دوره نوسنگی بر می گردد و جدیدترین آن مناره تاریخی کلده فومن است که متعلق به دوره قاجار است.

جهانی در ادامه به ثبت یک هزار و 60اثر تاریخی در گیلان طی سنوات گذشته اشاره کرد و افزود:این استان علیرغم مساحت کمتر نسبت به دیگر استان ها،دارای تراکم بالای آثار تاریخی است،به طوری که علاوه بر این 1060 اثر ثبت شده،بیش از 2000 اثر با ارزش تاریخی دیگر نیز،شامل خانه های تاریخی، مساجد و بقعه های تاریخی،غارها و پناهگاه ها،پل ها و حمام ها در این استان شناسایی که می بایست برای حفاظت بهینه و معرفی بهتر،نسبت به ثبت آن ها اقدام شود .

این مسئول به پرونده تدوین شده 50 اثر پیشنهادی گیلان اشاره نمود و با بیان اینکه پرونده های مذکور پس از انجام مراحل مربوطه برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور آماده می شوند؛خاطرنشان کرد:با توجه به اهمیت ویژه مقوله ثبت آثار،برنامه ریزی های لازم برای ادامه این روند و تهیه پرونده های جدید از میان آثار شناسایی شده با ارزش نیز انجام شده است .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان با اشاره به اینکه بخش عمده پرونده های تهیه شده در این مرحله مربوط به محوطه و بناهایی است که طی سالهای گذشته مورد پژوهش های علمی و تخصصی قرار گرفته اند،یادآور شد:آثار طبیعی شاخصی نیز در لیست مذکور قرار دارند که از مهمترین آنها می توان به غار چشمه باد ویلی بلاغی در ارتفاعات منجیل اشاره کرد.

جهانی همچنین ابراز امیدواری کرد:با ثبت این بناها در فهرست آثار ملی کشور بعنوان شناسنامه و هویت تاریخی این منطقه؛گامی مهم در پیشبرد اهداف سازمانی برداشته می شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/4561456


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads