کد خبر: 146864 - تاریخ: یکشنبه، 20 آگوست 2017 - 18:01

پرورش برنج کم رنج در 50 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: 50هزار هکتار شالیزار راتون قابلیت پرورش راتون دارند.

به گزارش خوبان، علیرضا شعبان‌نژاد با بیان اینکه گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد،گفت:در گیلان چهار ماه از سال شالیزارها زیر کشت هستند و هشت ماه دیگر بیکار می مانند.

وی با بیان اینکه کشت دوم و پرورش راتون موجب ارتقای درآمد کشاورزان می‌شود،‌افزود:البته برخی از شالیزارها شرایط فیزیکی و آبیگیریشان به گونه‌ای نیست که کشاورزان بتوانند در آن به کشت دوم بپردازند،اما کشاورزانی که شرایط دارند، باید نسبت به کشت دوم اقدام کنند.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان به افزایش پرورش راتون در استان اشاره کرد و ادامه داد:پیش بینی ما این است که 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ما ظرفیت پرورش راتون را دارند که برنجی با کیفیت‌تر و گران‌تر از برنج اولیه ست.

شعبان‌نژاد در خصوص جلوگیری از رهاکردن احشام که مانعی بزرگ برای پرورش راتون در مزارع برنج محسوب می‌شود،با اشاره به اینکه در برخی از روستاها شورای کشت تشکیل شده است تا همه کشاورزان دام ها را در زمان پرورش راتون محصور نگه دارند،افزود:محصور کردن احشام فرهنگی است باید نهادینه شود، تا شاهد افزایش تولید برنج و ارتقای درآمد شالیکاران باشیم.

وی قیمت تبدیل شلتوک به برنج را در کارخانه‌های شالیکوبی به دو صورت جنسی و نقدی عنوان کرد و گفت:نرخ جنسی که اغلب در شرق گیلان انجام می شود به ازای هر صد کیلو شلتوک کشاورز باید 3کیلو برنج سفید به کارخانه‌دار بدهد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان، قیمت تبدیل به قیمت هر کیلو تبدیل شلتوک به برنج سفید هر کیلو 250 تومان اعلام کرد.

شعبان‌نژاد با بیان اینکه به طورمیانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در گیلان 7900تومان است و در پیشخوان مغازه‌ها این قیمت درج شده است، تصریح کرد:در حال حاضر 2هزار تن مرغ منجمد در انبار‌های گیلان موجود است و تعدادی از فروشگاهای بزرگ استان هر کیلوگرم مرغ منجمد را به قیمت  5هزار و 700تومان به فروش می‌رسانند.

وی گفت:مردم معمولا از خرید مرغ منجمد استقبال نمی‌کنند و عادت به خرید مرغ گرم دارند، اما همچنان آمادگی داریم به فروشگاه‌های بزرگ مرغ منجمد عرضه کنیم ودر صورت تقاضا، انتقال مرغ منجمد از ذخیره ملی به گیلان بلافاصله انجام خواهد شد.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: از لحاظ ذخیره مرغ هیچ مشکلی در کشور نداریم و به شدت به دنبال صادرات مرغ به کشورهای دیگر هستیم و مسئولین استان به طور مستمر به دنبال بازارهای هدف جدید هستند.

انتهای پیام/146463463463


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads