کد خبر: 146778 - تاریخ: شنبه، 19 آگوست 2017 - 11:21

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گیلان:

برخی از تولیدات شبکه های اجتماعی با فرهنگ و سبک زندگی ما همخوانی ندارد

متخصص علوم اجتماعی با بیان اینکه انبوه اطلاعات موجود در رسانه های مختلف دانش نیستند و تنها داده هستند، افزود: متاسفانه خیلی ها داده ها و اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی را بعنوان دانش می پذیریند؛ بدون آنکه صحت و سقم آن را بررسی کنند.

به گزارش خوبان، مهرداد توکلی راد، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور گیلان در گفتگو با روشن خبر، در مورد اهمیت سواد رسانه ای در جامعه امروزی گفت: یکی از مواردی را که امروزه با توجه به حجم بالای اطلاعات و استفاده از شبکه های اجتماعی باید مورد توجه قرار دهیم، کنترل محتوای اطلاعات است.

وی خاطرنشان کرد: مک لوهان، صاحب نظریه دهکده جهانی، در سال ۱۹۶۵ میلادی داشتن سواد رسانه ای را در اوایل قرن ۲۰ بیان کرده بود.

توکلی راد با اشاره به تعریف جدید یونسکو از سواد در دنیای امروز و نیاز بشر به داشتن چندین نوع سواد افزود: از جمله این سواد ها سواد عاطفه ای برای برقراری ارتباط با دیگران، سواد تربیتی به منظور تربیت فرزندان توسط والدین، سواد رایانه ای و سواد رسانه ای را می توان نام برد.

وی در مورد اهمیت سواد رایانه ای گفت: امروزه آشنایی با مفاهیم اولیه سخت افزار و نرم افزار رایانه ای اهمیت بالایی دارد. چون اکثر تهدیدات سایبری بخاطر عدم سواد رایانه ای بوجود می آید.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در مورد اهمیت سواد رسانه ای گفت: امروزه انواع رسانه ها برای تغییر ذهن، تفکر و باور فعالیت می کنند؛ تا بتوانند کنترل رفتار ما را در اختیار بگیرند.

متخصص علوم اجتماعی با بیان اینکه انبوه اطلاعات موجود در رسانه های مختلف دانش نیستند و تنها داده هستند، افزود: متاسفانه خیلی ها داده ها و اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی را بعنوان دانش می پذیریند؛ بدون آنکه صحت و سقم آن را بررسی کنند در حالیکه بسیاری از آنها واقعی نیستند.

وی با اشاره به اینکه سواد رسانه ای قدرت تجزیه و تحلیل داده ها و اینکه کدام رسانه خوب است یا بد را به ما می دهد، ادامه داد: رژیم مصرف رسانه ای در حوزه استفاده از شبکه های اجتماعی بسیار مهم است.

دکتر توکلی راد با اشاره به اینکه قرار نیست در فضای مجازی بی امان دنبال اطلاعات باشیم، تصریح کرد: اطلاعات همیشه وجود دارند و ما باید متناسب با نیاز خود به سراغ آن برویم.

وی در ادامه بحث رژیم مصرف رسانه ای در مورد مدت زمان مصرفی در شبکه های اجتماعی گفت: متوسط زمان استفاده از این شبکه ها در ایران بین ۵ تا ۹ ساعت در روز است. در حالیکه در غرب به طور متوسط در ماه ۱۶ ساعت مصرف دارند، یعنی کمتر از نیم ساعت در روز.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متوسط زمان انجام بازی های رایانه ای در ایران ۷۹ دقیقه در روز است و برای معتادین به بازی های رایانه ای این عدد بین ۵ تا ۱۰ ساعت است و اکثرا هم در حال بازی های آنلاین هستند که خطر بیشتری دارد.

متخصص علوم اجتماعی در مورد عدم توجه به مکان مصرف استفاده از شبکه های اجتماعی در ایران گفت: ۸۰ درصد از خانوارهای ایرانی بین ساعت های ۸ تا ۱۲ شب از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند، یعنی در بهترین ساعاتی که در خانه باید کنار اعضای خانواده باشند.

دکتر توکلی راد داشتن تفکر انتقادی در مواجهه با مطالب شبکه های اجتماعی را بعد از رژیم مصرف بسیار مهم دانست و گفت: تفکر انتقادی یعنی هرچیزی را که در این فضا می بینیم باید یک اما و اگرهایی در مورد آن داشته باشیم و بی امان و بی گدار پخش نکنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در ادامه موضوع مهم دیگر در سواد رسانه ای را رسانه شناسی بیان کرد و اظهار داشت: رسانه هایی مثل رادیو و تلویزیون بعنوان رسانه های جمعی و یکطرفه هستند، در حالیکه شبکه های اجتماعی قابلیت تعامل پذیری داشته و دو طرفه هستند.

وی در مورد اهمیت شناخت رسانه ها گفت: گاهی رسانه ها از طریق نماد و نشانه شناسی فراواقعیت را تولید میکنند و در واقع واقعیت را ذبح می کنند.

دکتر توکلی راد در ادامه در مورد تولید محتوا در شبکه های اجتماعی گفت: متاسفانه ما تولید محتوای زیادی نداریم و باید سعی کنیم از کنشگر های منفعل به کنشگر های فعال در شبکه های اجتماعی تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: اگر تولید محتوا نداشته باشیم باید از تولیدات دیگران که با فرهنگ و سبک زندگی ما همخوانی ندارد، استفاده کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در پایان در مورد گنجاندن سواد رسانه ای در ساختار آموزشی کشور گفت: آموزش سواد رسانه ای باید از لحاظ ساختاری در صدا و سیما، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد انجام بگیرد و البته مهمترین مرحله آموزش سواد رسانه ای باید به صورت تعاملی و با استفاده از همین بستر شبکه های اجتماعی صورت بگیرد.

انتهای پیام/65458


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads