کد خبر: 146704 - تاریخ: جمعه، 18 آگوست 2017 - 10:20

لحظاتی ناب برای عبودیت پروردگار؛

دحوالارض؛ آینه قدرت خداوند/فرصتی برای بالندگی بندگان

دحوالارض، روز گسترش زمین و نزول رحمت الهی از آسمان به زمین است و خداوند با نظر به کره زمین، به جهان حیات بخشید.

به گزارش خوبان ، بیست و پنج ذی‌ القعده به اعتقاد مسلمانان زمین‌ از محل کعبه توسط خداوند گسترانیده شده است.

طبق روایتی از امام‌ علی (ع)، در این روز نخستین رحمت از آسمان به زمین‌ نازل شده است. بر اساس روایاتی  دیگر از امام‌ هشتم (ع)، حضرت ابراهیم(ع) و حضرت عیسی(ع) نیز در شب دحوالارض به دنیا آمده‌اند. این روز را قیام امام زمان‌ معرفی کرده‌اند و اعمال دحوالارض، توبه، استغفار، غسل، عبادت و شب زنده‌داری است. همچنین نماز و روزه این‌ روز را معادل صد سال عبادت عنوان کرده‌اند.

در قرآن آیه ۳۰ سوره نازعات به دحوالارض اشاره شده است و خداوند در این آیه می‌فرماید: و زمین را پس از آن( آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد. همچنین در آیه ۶ سوره شمس به این روز اشاره شده است«قسم به زمین و آنکه گسترانید».

دحوالارض روز تعیین خط زندگی است

این روز مبارک بهانه‌ای شد تا با عضو هیئت ‌علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی به گفتگو پرداختیم.

حجت الاسلام علی جلائیان در همین رابطه اظهار می دارد: مطابق آنچه از یافته‌های علمی به‌دست آمده است، وقتی زمین از ستاره‌ای یا خورشید جدا می‌شود، ظاهرش پوشیده از آب می‌شود.

وی می‌افزاید: وقتی ظاهر زمین را آب فرا گرفت، کم کم‌ این آب خشک می‌شود و اولین جایی که از زمین و از زیر آب بیرون‌می‌آید، سرزمین‌ مکه مکرمه و کعبه است. به یک تعبیر دیگر شروع خشک شدن آب‌هایی که در سطح کره خاکی بوده است ابتدا از مکه مکرمه و بیت‌الله‌الحرام آغاز می‌شود.

عضو هیئت ‌علمی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه علوم اسلامی رضوی بیان می‌کند: کلمه دحو به معنای گسترش یافتن است، یعنی گسترش زمین و بیرون آمدن خشکی از زیر آب ، از آن‌جایی که کره خاکی محل زیستن انسان در آن آغاز می‌شود، نخستین رحمتی است که از آسمان نازل شده است.

وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل عبادت و بندگی خدای متعال در شب دحوالارض، ارزش زیادی خواهد داشت. طبق روایاتی که از معصومین از جمله امیرالمومنین(ع) در دست است، در این روز، روزه توصیه شده است به طوری‌که، روزه دحوالارض معادل صد سال روزه شمرده شده و عبادتش نیز معادل صد سال عبادت است.

جلائیان تصریح می‌کند: در روز دحوالارض نمازی در مفاتیج‌الجنان ذکر شده است و دعایی دارد که در آن دعا خداوند تبارک و تعالی خانه خودش را مرکز زمین و کعبه قرار داد و از لحاظ علمی نیز، امروز مرکز زمین کعبه شناخته می‌شود.

وی ابراز می‌کند: خداوند در دعای دحوالارض و به حق این روز، ناراحتی‌ها و غم و غصه را از بندگان دور می‌کند و زمینه رشد و بالندگی و تعیین خط زندگیمان را در این روز بزرگ از وی بخواهیم.

نماز و روزه،  دحوالارض

نمازی که در کتب شیعه  ذکر شده است، دو رکعت است که در هر رکعت بعد از حمد، پنج‌ مرتبه توحید و شمس خوانده شود و بعد از سلام نماز آیه” لا حول ولا قوه الا بالله العلی و العظیم ذکر شود. در روایاتی نیز آمده است که روزه دحوالارض معادل هفتاد سال و کفاره هفتاد سال است. یکی دیگر از اعمال مستحب در این روز، خواندن زیارت امام رضا(ع) است.

انتهای پیام/569


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads