کد خبر: 146478 - تاریخ: سه‌شنبه، 15 آگوست 2017 - 09:44

متخصص مغز و اعصاب و معاون آموزشی بیمارستان پورسینا:

نجات 41 بیمار از سکته مغزی در بیمارستان پورسینا

متخصص مغز و اعصاب و معاون آموزشی بیمارستان پورسینا با بیان اینکه در یک سال گذشته که طرح 724 در بیمارستان پورسینای رشت اجرا شده ، ٤١ بیمار با این دارو تحت درمان قرار گرفته اند ،اضافه کرد: در مراکز دیگری از استان نیز لازم است که امکانات درمان بیماران سکته مغزی با داروی فوق ایجاد شود.

به گزارش خوبان،  برنامه 724 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استفاده از داروی تی پی ای در درمان سکته حاد مغزی در بیمارستان های منتخب کشور در حال اجراست و در این راستا بیمارستان پورسینا به عنوان تنها مرکز در استان به صورت 24 ساعته در هفت روز هفته، خدمات لازم برای درمان بیماران سکته حاد مغزی ارائه می دهد .

در ارزیابی اخیر، که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است، بیمارستان پورسینا موفق به کسب مقام برتر در این حوزه شد .

دکتر مظفر حسینی نژاد، متخصص مغز و اعصاب و معاون آموزشی بیمارستان پورسینا در گفتگوی اختصاصی با ایسنا منطقه گیلان، گفت : استروک یا سکته مغزی دو نوع است، در مواردی که به علت خونریزی مغزی اتفاق می افتد درمان متفاوتی دارد، ولی اغلب استروک های مغزی ناشی از تشکیل لخته داخل رگ مغزی است و به آن ایسکمیک گفته می شود که درمان اختصاصی مربوطه با تزریق داروی «تی پی ای» صورت می گیرد .

وی با بیان اینکه یکی از راه های کاهش عوارض و ناتوانی های ناشی از سکته های حاد مغزی، راه اندازی واحد مراقبت سکته حاد مغزی است،گفت:از آنجایی که هزینه های درمان سکته مغزی، عوارض و ناتوانی های ناشی از آن بسیار زیاد است و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری نیز بالاست راه اندازی چنین مرکزی در کاهش مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، موثر می باشد .

این متخصص مغز و اعصاب لازمه شروع درمان برای اینکه بهترین اثربخشی و کمترین عوارض را داشته باشد، رساندن فوری بیمار به بیمارستان در کمتر از 2 الی سه ساعت اولیه دانست و افزود: درمان بیماران پس از انتقال به بیمارستان با داروی «تی پی ای» در کمتر از سه ساعت اول، بهبودی چشمگیر و قابل ملاحظه ای را به همراه دارد .

دکتر حسینی نژاد، با بیان اینکه در یک سال گذشته که طرح 724 در بیمارستان پورسینای رشت اجرا شده ، ٤١ بیمار با این دارو تحت درمان قرار گرفته اند ،اضافه کرد: در مراکز دیگری از استان نیز لازم است که امکانات درمان بیماران سکته مغزی با داروی فوق ایجاد شود .

وی ضعیف شدن ناگهانی دست و پا یک طرف بدن، اختلال در تکلم به صورت ناگهانی و کج شدن صورت را از شایع ترین علائم سکته مغزی عنوان کرد و افزود: در مواردی هم علائم به صورت اختلال ناگهانی در تعادل و کاهش دید ظاهر می شود .

حسینی نژاد با اشاره به اینکه سکته مغزی در مواردی قابل درمان است، توصیه کرد : در هنگام وقوع سکته مغزی زمان را نباید از دست داد و سریعا با اورژانس 115 تماس بگیرید .

وی در پایان، تغییر سبک زندگی را یکی از دلایل بروز سکته مغزی برشمرد و خاطرنشان کرد:طبق مطالعات انجام شده میزان مرگ و میر ناشی از سکته مغزی در کشور ما در مقایسه با سایر کشورها 10 سال پایین تر است .

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads