کد خبر: 146377 - تاریخ: دوشنبه، 14 آگوست 2017 - 09:23

حسرت یک میلیون شهروند

شهربازی رشت در پیچ و تاب بودن یا نبودن/ نیازی که بی پاسخ ماند

گرد تعطیلی بر تنها شهربازی شهر رشت در حالی نشسته که شهروندان این شهر و گردشگران حاضر در آن، طی سه سال اخیر از فعالیت یک شهربازی مدرن برای گذران اوقات فراغت محروم هستند.

به گزارش خوبان، شهر رشت که هرساله میزبان تعداد زیادی گردشگر از نقاط مختلف کشور است، در پی اتخاذ تصمیم شورای شهر چهارم مبنی بر تعطیلی تنها شهربازی این شهر، از سال ۹۳ تا کنون فاقد محلی برای سرگرمی خانواده های شهروند و همچنین گردشگران است.

شهربازی رشت که از اواخر دهه ۶۰ فعالیت خود را در کنار باغ محتشم این شهر آغاز کرده بود، از زمان اتخاذ تصمیم شورای چهارم از سال ۹۳، تعطیل و عملا این شهر از فعالیت یک فضای سرگرمی و مهیج برای کودکان، نوجوانان و جوانان بی بهره ماند.

هرچند دلایل عدم تمدید قرارداد با سرمایه گذاری که شهربازی رشت را به مدت ۲۷ سال در دست داشت، از سوی شورا منطقی به نظر می رسید زیرا شورا معتقد بود که نه تنها نوسازی در شهربازی طی این سال ها رخ نداده بلکه قدرالسهم شهرداری در قرارداد فوق سالیان سال بدون بازنگری در ضعیف ترین حالت ممکن محاسبه می شد بنابراین شورای چهارم در حالی که از قرارداد فوق با عنوان «قرارداد ترکمانچای» نام می برد، آن را فسخ کرد و البته در شکایت سرمایه گذار فوق از شهرداری رشت، شهرداری محکوم به پرداغت غرامت چند میلیارد تومانی نیز شد، اما با وجود گذشت سه سال، هنوز فضای شهربازی رشت تعطیل و قفل های بزرگ بر درب آن زده شده است.

عدم استقبال سرمایه گذاران

هرچند طی سه سال گذشته چندین بار مناقصه جذب سرمایه گذار برای در اختیار گرفتن شهربازی مرکزی رشت برگزار شده اما هیچ کدام از مناقصه ها به مرحله نهایی اخذ قرارداد نرسید و به دلایل مختلف استقبالی از سرمایه گذاری در مرکزی ترین نقطه شهر رشت برای ایجاد یک شهربازی مدرن که اوقات فراغت اقشار مختلف شهروندان رشتی و همینطور سرگرمی گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند را مهیا کند، صورت نگرفت.

با نزدیک شدن به آخرین روزهای فعالیت شورای چهارم، به نظر می رسد که طلسم قفل های بسته شهربازی گشودنی نیست و این در حالی است که بارها طی سه سال گذشته، وعده های مختلفی برای بازگشایی شهربازی مرکزی رشت به شهروندان داده شده است.

آخرین وعده ای که در این حوزه به شهروندان از سوی محمدعلی ثابت قدم شهردار سابق رشت داده شد، ابراز تمایل سرمایه گذار سیرک عجایب این شهر، برای نوسازی شهربازی و تبدیل آن به محیطی سرشار از شادی و تفریح برای شهروندان بود اما، هفته گذشته بود که لایحه واگذاری فضای شهربازی به سرمایه گذار فوق از سوی شهرداری عودت داده شد و عملا آخرین وعده شهردار سابق رشت درباره بازگشایی شهربازی نیز محقق نشد.

لزوم انتقال شهربازی به خارج از شهر

از نظر رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای چهارم رشت، شهرداری در تبدیل فضای کنونی شهربازی به محیطی برای سرگرمی نه تنها تلاش مجدانه ای نکرده است بلکه باید اقدامی جدید را مدنظر قرار دهد.

عباس صابر با بیان اینکه مرکزی ترین نقطه شهر برای ایجاد یک شهربازی پرسر و صدا که فضای پارکینگی نیز ندارد، چندان مناسب نیست به خبرنگار مهر اظهار می کند: ایجاد شهربازی ها در همه شهرهای دنیا در خارج از محوطه مرکزی شهر است لذا شهرداری نه تنها نتوانسته طی این سه سال سرمایه گذار قابل توجهی را برای نوسازی شهربازی جلب کند بلکه باید به فکر ایجاد یک شهربازی مدرن و به روز در نقطه دیگری از شهر باشد.

وی بر این عقیده است که فضای کنونی شهربازی رشت که دستگاه های فرسوده سالیان سال در آن انبار شده است آن هم در کنار باغ محتشم که در فهرست میراث فرهنگی به ثبت ملی رسیده است، می تواند کاربری بهتری داشته باشد از جمله اینکه به زمین های بازی ورزشی تبدیل شود تا برای همه اقشار شهروندان مفید به فایده باشد.

این عضو شورا می افزاید: شهرداری عملا زمینی ۴۰ هکتاری را از سوی اداره کل راه و شهرسازی در محدوده مسکن مهر در اختیار دارد که البته برای تملک آن از اداره کل راه و شهرسازی باید اقدامات لازم را انجام دهد لذا در صورت تملک آن، محوطه فوق بهترین فضا برای ایجاد یک شهربازی مدرن است و باید شهربازی رشت را به آن نقطه از شهر انتقال داد.

با وجود این سخنان، رئیس کمیسیون توسعه و عمران تاکید می کند: شهرداری باید تلاش خود را برای تملک زمین های مربوطه انجام دهد و البته طی چهار سال گذشته اقدام مفید به فایده ای در این حوزه انجام نداده و با اینهمه، بهترین گزینه برای زمین کنونی شهربازی داخل شهر می تواند تبدیل به زمین ورزشی باشد، نه شهربازی.

هرچند رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای رشت بر این موضوع تاکید دارد که وجود شهربازی یک نیاز ضروری برای شهروندان محسوب می شود اما تاکید می کند که باید شهرداری اقدامات بهتری طی سه سال گذشته برای احیای شهربازی رشت انجام می داد.

 خبرهای خوش برای ایجاد فضای شهربازی در راه است

از سوی دیگر، سرپرست شهرداری رشت نسبت به تاسیس یک شهربازی در فضای کنونی شهربازی سابق تاکید دارد.

فرامرز جمشیدپور در این باره به خبرنگار مهر می گوید: اگرچه طی سه سال گذشته نتایج مناقصه ها برای ایجاد و نوسازی شهربازی در نقطه مرکزی شهر امیدوار کننده نبود و به نتیجه نرسید اما در سال جدید، دو تا سه سرمایه گذار جدی ابراز تمایل کرده اند که برای تاسیس شهربازی جدید در فضای کنونی شهربازی سابق ایده های جدید دارند.

وی می افزاید: بنابراین انتظار داریم که به زودی شاهد حضور این سرمایه گذاران در رشت باشیم.

از نظر جمشیدپور علاوه بر ایجاد یک شهربازی در فضای کنونی شهربازی سابق، مجتمع دخانیات نیز برای ایجاد فضاهای بازی و سرگرمی در محوطه ای که در میدان فرهنگ در اختیار دارد، برنامه هایی دارد و این دو می توانند در موازات یکدیگر، کمبود فضای بازی و سرگرمی در داخل شهر رشت را پر کنند.

سرپرست شهرداری تصریح می کند: با برنامه هایی که مجتمع دخانیات دارد و به ثمر رسیدن شهربازی جدید در مرکز شهر، عملا فضاهای سرگرمی رشت رونق می یابد و می توان اوقات فراغت شهروندان و گردشگران را با فضاهای شاد و مفرح پر کرد.

با این حال جمشیدپور امید در اختیار گرفتن زمین ۴۰ هکتاری محدوده مسکن مهر از اداره کل راه و شهرسازی را نیز از قلم نینداخته و وعده تبدیل آن به فضای شهربازی را نیز مدنظر قرار می دهد.

با وجود همه این سخنان، آنچه که برای شهروندان رشتی به خوبی مشهود است خلاء یک فضای شاد و مفرح داخل شهری است که محلی برای سرگرمی، تفریح و هیجان باشد. شهری که مردم آن حضور در خیابان ها و پارک ها را در روزها و شب های طولانی تابستانی به ماندن در خانه و پای تلویزیون ترجیح می دهند اما، فضایی سالم و مفرح برای سرگرمی و نشاط آفرینی کودکان و جوانان شان در داخل شهر نمی یابند.

با اینهمه باید منتظر ماند و دید که تلاش های شهرداری رشت طی ماه های آینده برای جلب سرمایه گذار در راستای ایجاد فضای بازی و شادی در داخل رشت به کجا می انجامد.

انتظاری که چند سالی است همچنان بدون پاسخ باقی است.

عکس: حمیدرضا علیپور

انتهای پیام/5


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads