کد خبر: 146328 - تاریخ: یکشنبه، 13 آگوست 2017 - 22:30

با گرامیداشت جمعی از پژوهشگران؛

گذشت ۱۰۳ سال از نهضت جنگل/زوایای مختلف نهضت ناشناخته مانده است

– محققان و پژوهشگران سالروز آغاز نهضت جنگل را در آستانه ۱۰۳ سالگی آن در رشت گرامی داشته و نسبت به تحقیق و پژوهش درباره زوایای متعدد این نهضت تاکید کردند.

به گزارش خوبان، دو روز پس از فرارسیدن سالروز ۱۰۳ سالگی آغاز نهضت جنگل (۲۰ مرداد ماه سال ۱۲۹۴ هجری شمسی)، ظهر یکشنبه نشستی علمی پیرامون بازشناسی این نهضت با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گیلان و پژوهشگده گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

در این نشست که پژوهشگران و گیلان پژوهان در آن حضور داشتند، پژوهشگر تاریخ جنگل با اشاره به جدول تطبیقی که توسط وی تنظیم شده و رویدادهای تاریخ نهضت جنگل را نشان می دهد اظهار کرد: اول شوال سال ۱۳۳۳ هجری قمری روزی است که در تاریخ گیلان و ایران از ارزش بسیاری برخوردار است زیرا نهضت جنگل در این روز رسما آغاز شده است.

روبرت واهانیان تبریز با بیان اینکه بسیاری از رویدادهای تاریخی در شهر رشت و استان گیلان رخ داده که می تواند به عنوان ظرفیتی فرهنگی ثبت شده و مورد توجه قرار گیرد افزود: اگرچه طی ۱۰ سال اخیر پژوهشگران ممتازی در عرصه نهضت جنگل از دنیا رفتند اما بیشترین منابع و ماخذ نهضت جنگل طی همین ۱۰ سال گذشته شناسایی و تالیف شده است.

وی تصریح کرد: پیش از انقلاب اسلامی منابع بسیار محدودی درباره نهضت جنگل و اهداف آن تالیف شد و عملا فرهیختگان و پژوهشگران هیچ شناختی نسبت به جنبش جنگل نداشتند.

واهانیان تاکید کرد: برپایی نشست های بحث و بررسی درباره رویدادهای تاریخی همچون سالروز آغاز نهضت جنگل می تواند در بازشناسی هویت تاریخی همه مردم تاثیرگذار باشد و بستر لازم برای تحقیق و پژوهش بیشتر درباره این نهضت و اهداف آن را رقم بزند.

نهضت جنگل یک میراث فرهنگی است

در ادامه این نشست، رئیس پژوهشکده گیلان شناسی با بیان اینکه نهضت جنگل یک میراث فرهنگی است گفت: نهضت جنگل سرمایه گرانقدری است که علاوه بر بازشناسی تاریخی و سیاسی، باید به آن با نگرش فرهنگی نیز نگریست.

هاشم موسوی با اشاره به تاثیر این نهضت بر مردم گیلان و همینطور ایران افزود: نگاه مردم شناسی به نهضت جنگل باعث می شود که تاثیر آن را بر مردم دوران نهضت و همینطور پس از آن به خوبی بشناسیم.

وی تصریح کرد: تاریخ و فرهنگ و مردم شناسی با هم عجین و در تعامل هستند.

رئیس پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با تاکید بر اینکه باید حضور پژوهشگران و محققانی که در حوزه نهضت جنگل سالها تحقیق و تفحص کرده اند را در مجامع ملی و بزرگتر پررنگ تر کرد گفت: بازشناسی نهضت جنگل توسط محققان و برگزاری نشست های باشکوه پیرامون این موضوع می تواند هر چه بیشتر تاثیر این نهضت را بر تاریخ، ادبیات، موسیقی و سایر جنبه های دوران حیات این نهضت و پس از آن و حتی تاکنون روشن سازد.

موزه جنگل در رشت برپا شود

استاد تاریخ دانشگاه گیلان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در بررسی سیاسی نهضت جنگل همچون بسیاری از حرکت ها و جریان های سیاسی در طول تاریخ با محدودیت هایی مواجه هستیم اظهار کرد: آنچه که می تواند نهضت جنگل را با منابع و ماخذ مستند مورد بررسی و تحقیق بیشتر قرار دهد این است که به آن علاوه بر نگاه تاریخی به صورت یک جنبش و رویداد فرهنگی دیده شود.

عباس پناهی افزود: نهضت جنگل مجموعه ای از افراد مختلف و متعددی بوده که متاسفانه تنها بر روی شخصیت میرزاکوچک آن تمرکز شده است.

وی تصریح کرد: با این همه نمی توان امروز نسبت به تصمیمات و اقداماتی که در طول نهضت جنگل رخ داده قضاوت درستی انجام داد.

استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه باوجود تاثیر نهضت جنگل در حوزه های مختلف از جمله تاریخ ایران هنوز شهر رشت فاقد موزه جنگل است گفت: شهر رشت در سه حوزه قاجار، مشروطه و نهضت جنگل از ظرفیت ایجاد موزه برخوردار است که می تواند سبب بازشناسی هویت و نقش مردم آن و استان گیلان در تاریخ ایران شود.

پناهی تاکید کرد: باید بپذیریم که اگرچه پرداختن به تحولات تاریخی (منطقه ای و ملی) از نگاه سیاسی دشوار و مشمول محدودیت هایی است اما می توان با نگاه فرهنگی به بسیاری از این تحولات از جمله نهضت جنگل پرداخت.

وی که نویسنده کتاب «ماخذشناسی تحلیلی و توصیفی نهضت جنگل» است گفت: مطمئنا بازشناسی منابع و ماخذی که اخیرا در این حوزه منتشر شده است می تواند محققان را هر چه بیشتر به زوایای ناشناخته نهضت جنگل نزدیک کند.

انتهای پیام/414631


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads