کد خبر: 145995 - تاریخ: چهارشنبه، 9 آگوست 2017 - 17:23

گلستان بلاگ منتشر کرد:

ازدواج شیشه‌ای!

گلستان بلاگ

گلستان بلاگ منتشر کرد:

به گزارش خوبان گلستان بلاگ در بروز رسانی خود نوشت:

 

نوع جدید سبک زندگی مشترک مردان و زنان بدون ثبت ازدواج به تعبیر کارشناسان ازدواج سفید نام دارد که این امر می تواند تهدیدی برای سلامت روانی جامعه باشد.

مهری رفعتی

چند سالی است برخی از جوانان در کشورهای غربی روی آوردن به ازدواج دائم را امری بیهوده تلقی می کنند و به جای بدوش کشیدن بار مسئولیت های مدنی ، اجتماعی و اقتصادی زندگی مشترک به سمت یک دورهمی ساده و به دور از همه مسائل زناشویی می روند و زیر یک سقف زندگی می کنند که از آن به عنوان ازدواج سفید یاد می شود. اگرچه روی آوری به این نوع سبک زندگی از نیمه دوم قرن بیستم در کشورهای غربی نسبت به گذشته افزایش چشم گیری یافت و در تفکر جهان صنعتی این نوع باهم بودن زوجین به معنای مقدمه ای برای آغاز ازدواج رسمی و دائمی آنها است اما برخی از دختران و پسران ساکن کشورهای جهان سوم و حتی کشورهای اسلامی نیز بنا به دلایل مختلف و بدون توجه به آسیب های آن به سمت  ازدواج سفید رفته اند.

 

متأسفانه این مدل زندگی غربی به کشور ما هم طی چند سال اخیر وارد شده و برای افرادی که نمی توانند بار مسئولیت های زندگی را تحمل کنند و یا به نوعی تنوع طلب هستند مسیر تازه ای را ایجاد کرده تا با جنس مخالف خود زیر یک سقف بدون نکاح شرعی و رسمی زندگی کنند. با وجود آنکه روی آوردن به این نوع سبک زندگی آنطور که در کشورهای غربی به خصوص فرانسه به وفور دیده می شود اما اعتقادات اسلامی حاکم بر جامعه ما هنوز از استواری مناسبی برخوردار است و آمار افرادی که به سمت ازدواج سفید می روند آنقدر چشم گیر نشده ولی این همزیستی جنس مخالف بدون رعایت اصول شرعی و عرفی از دهه جاری آن هم در خانه هایی اغلب در شمال تهران بیشتر از گذشته پا به عرصه گذاشته که رشد آن می تواند زمینه ساز بحران های مختلف اجتماعی و فرهنگی شود.

 

ازدواج سفید به تعبیر کارشناسان دینی یعنی شروع زندگی مشترک بدون انجام نکاح شرعی و صاحب نظران اجتماعی این پدیده را آغاز زندگی زناشویی بدون آنکه طرفین این همزیستی، خود را همسر یکدیگر بدانند و تعهدی نسبت به هم داشته باشند ، می دانند. این نوع زندگی مشترک دلایل مختلفی از قبیل عقده های روانی ، مشکلات مالی و … دارد که نه تنها بنیان یک خانواده را تحت تأثیر قرار می دهد بلکه می تواند زمینه ساز مشکلاتی برای جامعه همانند فرزندان بدون سرپرست شود که باید برای عدم گسترش این مدل از زندگی غربی با بهره گیری از راهکارهای دینی و فرهنگی کاری کرد. برای آشنایی با تبعات این سبک از همزیستی نظر شما را به خواندن ادامه مطلب جلب می نماییم.

 

تهدیدی برای سلامت روان و جامعه

شاید بهترین تعبیر از ازدواج سفید، با هم زیستی در زیر سقف های شیشه ای که هر لحظه امکان شکستن آن وجود دارد باشد چراکه وقتی طرفین زندگی به یکدیگر هیچگونه تعهدی نداشته باشند در نتیجه رسیدن به ایستگاه پایانی زندگی مشترک یعنی جدایی امری بسیار ساده خواهد بود. تحقیقات نشان داده که در این نوع ازدواج ها ایجاد تنش بسیار بالاست و طرفین آن به دلیل آنکه از لحاظ عرفی ، دینی و عاطفی هیچ ربطی با یکدیگر ندارند به همین منظور در هر رابطه ای می توانند با هم درگیر و در نهایت زندگی را ترک نمایند و معمولأ به دلیل عدم رضایت کافی و حتی ترس از ادامه رابطه دچار حالت روحی و عاطفی نامناسب می گردند و سلامت روانی آنها نیز تهدید می شود. مشکلات اجتماعی در ازدواج سفید زمانی بیشتر می شود که پای فرزندی بدان باز شود که نوزاد در ابتدا نه تنها محبتی از والدین خود دریافت نمی کند بلکه از نظر اجتماعی درواقع هویتی هم ندارد و به طبع آینده ای هم نخواهد داشت چراکه سرپرستی برای وی تعریف نشده و همواره نگاه سنگین اجتماعی بر روی وی سایه می اندازد که حاصل یک باهمزیستی بی حاصل بوده است که این امر می تواند مشکلات گسترده ای را برای این فرد به وجود آورد و وی را به دلیل آنکه نمی تواند کاری مناسب پیدا کند به سمت بزهکاری و جرم های مختلفی سوق دهد. علاوه بر این ها ازدواج سفید از نظر پزشکی هم مورد تأیید نیست و می تواند موجب بیماری های مختلف حاصل از آن شود و لذت فرزندآوری را از جامعه به راحتی بگیرد.

 

تنوع طلبی و خروج از ازدواج سفید

بسیاری معتقدند که این نوع رابطه دوام آن چنانی ندارد چراکه غالب مردان به دلیل عدم تعهدات لازم تا زمانی که فرد مقابل جوان و ظاهری آراسته دارد همزیستی را با وی ادامه می دهند و بعد از گذر زمان نه چندان طولانی وی را ترک کرده و به سمت فرد دیگری گرایش پیدا می کنند ، از این رو ازدواج سفید برای دختران می توان تهدیدی بالقوه باشد که در زمانی اندک ایجاد حس تنوع طلبی در مردانی که با آنها زندگی می کنند به بالفعل تبدیل شود. البته بر عکس این مورد نیز صادق است و زن ها هم بعضأ تا زمانی که مرد از لحاظ اقتصادی و یا سایر موارد دارای جذابیت است با وی می مانند و به دلیل عدم تعهد و سهولت خروج از این نوع همزیستی اقدام به ترک زندگی می نمایند.

 

راهکارهای کنترلی ازدواج سفید

اگرچه در کشور ما همزیستی بدون نکاح از نظر عرفی، شرعی و فرهنگی پذیرفته نیست و در قانون اساسی به عنوان یک جرم از آن یاد می شود اما برخی ها به منظور گرایش به مدرنیته و جذابیت کاذب، با دانستن همه مشکلات این سبک زندگی به سمت این معضل تازه اجتماعی می روند و ازدواج سفید تبعاتی را که قبلأ بدان اشاره کردم می تواند برای آنها در برداشته باشد ، پس پیشگیری از آنان نیازمند مکانیزم هایی خواهد بود که یکی از این موارد به تصویر کشیدن تبعات ناشی از نوع سبک زندگی در قالب رسانه های دیداری و نوشتاری است. از صحبت راجع به ازدواج سفید نباید ترسید به همین منظور شروع آموزش های ویژه از مدارس و ارائه کارگاه های تخصصی برای والدین دانش آموزان در این رابطه نیز می توان مؤثر واقع شود. ایجاد مراکز مشاوره ای روانشناسی و دینی رایگان در سطح شهرها می تواند در کاهش میزان گرایش به ازدواج سفید راه گشا باشد همچنین افزایش امکانات رفاهی و تفریحی برای ایجاد شادابی و نشاط در بین دختران و پسران نیز مؤثر است.

 

منبع


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads