کد خبر: 145647 - تاریخ: شنبه، 5 آگوست 2017 - 21:19

روحانی در صحن مجلس:

نقض تعهدات در برجام با واکنش یکپارچه مواجه می شود/ روزگار رونمایی از مادر بمب ها و تحریم ها نیست

رئیس جمهور کشورمان گفت: جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در برجام با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد.

به گزارش خوبان، حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم تحلیف خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، گفت: ملت بزرگ و شریف ایران، میهمانان ارجمند، اعضای شواری نگهبان،فرماندهان و همه مسئولان، در آغاز سخن یاد بنیان گذار انقلاب اسلامی و شهدا را گرامی می دارم که عزت و شرف امروز ملت ما مدیون آنهاست.

وی با تبریک ایام میلاد امام رضا ادامه داد: امروز چهاردهم مرداد است. در۱۱۱سال پیش در چنین روزی انقلاب مشروطه پیروز شد و نخستین انقلاب مردم آسیا برای آزادی بود. از آن روز سال ها می گذرد، در این سالها ملت ایران برای آزادی تلاش بسیاری کردند. اکنون قریب به ۴۰ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و عالی ترین مقام اجرایی توسط مردم انتخاب می شود.

روحانی ادامه داد: مردم با انتخاب خود گفتند که چه می خواهند و چه نمی خواهند. منتخب ملت باید بداند چه عهدی با مردم دارد و باید تا پایان به تعهدات و وعده های خود عمل کند. انجام این تکلیف بدون همکاری همه ارکان نظام اسلامی ممکن نیست.

روحانی با اشاره به حضور با شکوه مردم پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری گفت: مردم آگاه و هوشیار ایران با مشارکت کم‌نظیر خود در انتخابات بار دیگر با ما به‌ روشنی سخن گفتند و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند و با رای اعتماد مجدد و معنادار خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که ۴ سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرارداشت؛ از این پس ما باید پاسخگوی آن شور و شعور مردمی باشیم که باز به کشور به نظام و دولت اعتبار و حیثیت مجدد بخشیدند.

رای مردم در این انتخابات حاصل بلوغ اجتماعی بود

وی با تاکید براینکه رای مردم در این انتخابات حاصل بلوغ اجتماعی بود اظهار داشت: این دولت می خواهد معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و تسلیم شود و نه با هر هیجانی برآشفته شود و بجنگد؛ ما دولتی مصلح هستیم، چه در سیاست داخلی چه سیاست خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می دهیم؛ البته با قدرت همیشه آماده دفاع از ملت خود هستیم اما دفاع را فقط با سلاح ممکن نمی دانیم؛ پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم اما بزرگترین سلاحمان رای ملت است.

وی افرود: در کشور ما حاکمیت دوگانه وجود ندارد؛ صلح ما به سلاح ما متکی و سلاح ما بر صلح ما تکیه دارد. برجام نمونه ای از وفاق ملی در ایران است، برجام بدون پشتوانه مردم، رهبری، مجلس و نیروهای مسلح به فرجام نمی‌رسید.

رئیس جمهور با اشاره به بدعهدی های آمریکا در برجام بیان داشت: جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در برجام با واکنش یکپارچه ملت و دولت ایران مواجه خواهد شد؛ باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مصالح ملی و فرصت های ملی هستیم و رو آوردن به تفاهم ملی و همکاری ملی ضرورتی تاریخی است.

در کشور ما دوگانگی وجود ندارد

روحانی در ادامه سخنان خود به اقدامات  نظام در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در بسیاری از مناطق محروم بهبودهای قابل‌توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی نسبت به اوایل انقلاب کاهش یافته است. امروز سطح بهداشت و درمان و آموزش از سطح قابل توجهی نسبت به سایر کشورها برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما دوگانگی وجود ندارد و ما یک کشتی و یک کشتی‌بان داریم، ادامه داد: در حوزه ارتباطات تحول بزرگی در زیرساخت‌ها به‌وجود آمد و دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت و اطلاعات به‌هنگام از فضای مجازی، فراهم آمده است. البته کشور ما هم‌چنان با مشکلات بزرگی مثل بیکاری جوانان، گرد و غبار و بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند.

روحانی در خصوص مسایل اقتصادی گفت: انجام اصلاحات اقتصادی نیازمند فراهم‌سازی برخی مقدمات بوده و ما در ابتدای دولت یازدهم یک مسیر ۸ ساله را برای اصلاحات اقتصادی فراهم کردیم. دولت در این مسیر دست خود را برای همکاری در اجرای این برنامه مهم به سوی همه ارکان و اقشار کشور و جریان‌های سیاسی و اجتماعی دراز می‌کند و از آنها کمک طلب می کند.

روحانی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص مقابله با مشکلات و سختی های پیش روی انقلاب گفت: در طول دهه‌های گذشته با همراهی یکدیگر از موج ترور، جنگ، تحریم‌ها و فشارهای دشمنان خارجی عبور کردیم و همواره وحدت کلمه رمز پیروزی ما بوده است.

رییس جمهور در ادامه با اشار به سیاست های دولت جدید امریکا اظهار داشت: ما با نوآمدگان جهان سیاسی کاری نداریم. ما می توانیم برجام را به یک الگو در جهان سیاست تبدیل کنیم.

بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنید

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آنانی که به دنبال پاره کردن برجام هستند بدانند که با این اقدام، طومار عمر سیاسی خود را با به پایان می برند. امروز روزگار رونمایی از مادر بمب ها و مادر تحریم ها نیست، بیایید از مادر مذاکرات رونمایی کنید.

روحانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران که پیشرفت خود را نه از قدرتهای بزرگ، بلکه از مردم با ایمان و دلاور خود می‌گیرد، آماده همکاری براساس احترام متقابل و منافع مشترک است. البته باید بگویم جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، ولی در مقابل تداوم بدعهدی آمریکا ساکت نخواهد نشست.

رییس جمهور با تاکید براینکه ایران اسلامی خواهان بهترین روابط با همسایگان خود است، ادامه داد: قدرت‌های خارجی به دنبال منافع کوتاه‌بینانه خود هستند و با فروش میلیاردها دلار، باعث بی ثباتی در منطقه شدند و بذر اختلاف را می افشانند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند. امیدوارم پس از سال‌ها آزمون و خطا به این مهم دست یابیم که تنها راه ریشه‌کن کردن تروریسم، همکاری منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است.

وی ادامه داد: حل بحران‌های منطقه‌ای مثل سوریه و یمن جز با توقف جنگ و خشونت، کمک‌رسانی به مردم، مبارزه با افراط و پذیرش رای و نظر مردم این کشورها و مذاکره سوری- سوری و یمنی- یمنی امکان‌پذیر نیست.

رییس جمهور با اشاره به حضور میهمانان از کشور های مختلف در این مراسم گفت: امیدوارم حضور معنادار شما آغازی دوباره برای گسترش پیوندها در جهت منافع مردم و ثبات منطقه باشد.

منبع:مهر

انتهای پیام/21


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads