کد خبر: 14491 - تاریخ: پنج‌شنبه، 13 دسامبر 2012 - 19:23

در غفلت دستگاه های فرهنگی رخ داد؛

اجرای تئاتری توهین آمیز در دانشگاه حکیم سبزواری + عکس

شنیده‌ها حاکی از این است که این تئاتر در حالی در سالن استاد شریعتی این دانشگاه به روی صحنه رفت که سراسر تلاش برای توهین و کنایه‌های محسوس مجریان آن به پایه‌های و عناصر انقلاب اسلامی احساس می‌شد و سعی در بدنام کردن و بی اعتبار جلوه دادن ارزش‌های انقلاب در آن موج می‌زد.

هفته گذشته مقارن با ایام گرامی‌داشت روز دانشجو، در دانشگاه حکیم سبزواری شهر سبزوار، برنامه‌ای در قالب تئاتر و تحت عنوان “امروز هم به فردا نمی ارزد” توسط تعدادی از دانشجویان برگزار شد.
دانشگاه حکیم سبزواری

به گزارش خوبان به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، این تئاتر که سراسر توهین به مفاهیم و ارزش‌ها و عناصر انقلاب اسلامی ایران بود، روزهای دوشنبه سیزدهم و سه‌شنبه چهاردهم آذرماه، هفته گذشته اجرا شد.

شنیده‌ها حاکی از این است که این تئاتر در حالی در سالن استاد شریعتی این دانشگاه به روی صحنه رفت که سراسر تلاش برای توهین و کنایه‌های محسوس مجریان آن به پایه‌های و عناصر انقلاب اسلامی احساس می‌شد و سعی در  بدنام کردن و  بی اعتبار جلوه دادن ارزش‌های انقلاب در آن موج می‌زد.

گفته می‌شود چندمین بار است که از این قبیل اتفاقات در دانشگاه حکیم سبزواری که تحت نظارت مستقیم بنیاد شهید و امور ایثار گران(شاهد) نیز هست و علی رغم اینکه در گزارشات متعدد بدان اشاره شده است، روی می‌دهد.

گفته می‌شود این اقدام، با واکنش جعفر نمدچیان، فرماندهی سپاه پاسداران سبزوار نیز روبرو شده است: باید با سرشاخه اصلی اجرای تئاتر موهن در دانشگاه حکیم سبزواری برخورد شود.

نمدچیان در ادامه اظهار داشت: اجرای چنین برنامه ای در محیط دانشگاهی و آن هم در نظام اسلامی باعث تاسف است و آن را محکوم می کنیم.

 وی افزود: اساتید و دانشجویان ارزشی باید نسبت به این تئاتر موضع گیری کنند و اعتراضشان را نشان بدهند تا این افراد نتوانند هرکاری دلشان خواست انجام بدهند.

وی با اشاره به اقداماتی که سپاه در این خصوص انجام خواهد داد، گفت: قطعا این مسئله را از مجاری قانونی پیگیری خواهیم کرد.

دانشگاه حکیم سبزواری.

 گزارشات حاکی از این است که پایگاه خبری-تحلیلی شهرستان سبزوار تحت عنوان”سلام سربدار” در گزارشی تحلیلی، ابعاد مختلف این تئاتر موهن را بررسی و قسمت‌هایی از فیلم آن را جهت روشنگری منتشر کرده است.

“سلام سربدار” در این نوشتار به تشریح برخی از این نماد‌های مورد استفاده در این تئاتر، به صورت زیر می‌پردازد.

تلاش برای نشان دادن نظامی فریبکار

در ابتدای این نمایش آهنگی در سالن پخش می شود که گویا از آهنگ های مربوط به رقص های شیطان پرستی است، این آهنگ به صورت اُپرا اجرا شده اما در انتهای آن زنی با صدای بلند به تک خوانی می پردازد؛ در همین صحنه شاهد عبور مردمی هستیم که همه آنها یک گل در دست دارند.

سی و اندی سال قبری می گذرد !

این مرد خودش را «گردن شکسته» می داندکه از گردن شکستگی او «۳۰ و اندی سال قبری می گذرد» ، که این نیز به نوبه خود می تواند کنایه بر عمر سی و چهار ساله انقلاب اسلامی پر برکت ایران باشد که موجب گردن شکستگی این مرد شده و ای بسا که آن طفلی که شبیه میمون هم هست کنایه ای به انقلاب باشد.

.دانشگاه حکیم سبزواری.

 القای فضای یاس و نا امیدی در جامعه

یکی دیگر از شخصیت هایی که در این تئاتر ظاهر می شود؛ شخصیتی به نام «مُعَبِر» است که عبای قرمز دارد و تعریضی در ظاهر به «عالیجناب سرخ پوش» می زند ؛ این شخصیت که تا اواسط برنامه خواب است، وقتی بیدار می شود، از روی کتاب های اطرافش این طور می خواند: « طبق آمار اینجا سالهاست که بارون نباریده ، شهر رو سال هاست که قحطی زده» او هم چنین در ادامه می گوید، برای تعبیر شدن خواب باید «آرام آرام آرام» عمل کرد که این همان تئوری ساموئل هانتینگتون در کتاب «موج سوم دموکراسی» است که به فارسی هم ترجمه شده و یکی از کتب مبنایی جریان ساختارشکن فتنه است .

خون مردم به پای گل بزرگ

در قسمت بعدی ارباب برای مردم سخنرانی می کند و با تحکم وخشم و فریاد به آنها می گوید«….آیا باور شما به گل بزرگ از بین رفته؟ آیا…به گل ایمان ندارید… من دیشب با گل بزرگ حرف زدم » و همچنین از یک نگهبان صحبت می کند که خون مردم را به پای گل بزرگ می ریخته؛ و باز با تحکم می گوید ما به حضور نگهبان نیاز داریم چون مردم هنوز باور ندارند که گل بزرگ نمی خشکد و همچنین عاشقانی را می خواهیم که خون شان را به پای گل بزرگ بریزیم.

دانشگاه حکیم سبزواری1.

 توهین به بسیج و پاسداران انقلاب

در صحنه بعد نگهبان که هنوز به روی صحنه نیامده بود را می بینیم؛ او که لباس بسیجی به تن دارد، به گفته نمایش نامه ۱۰ سال است که خوابیده است و حال از خواب بیدار می شود و به مخالفت با ارباب و گل بزرگ می پردازد . و نزدیکی نام نگهبان برای این شخص و مراقبت او از گل بزرگ و شلوار نظامی که به پا دارد به این شبهه دامن می زند که بسیج و پاسداران انقلاب را مورد تعرض قرار داده است.

کارگردان فاتحانه به روی سن: حرفم را زدم!

اجرای شب دوم این برنامه اصلاحات اندکی شبیه حذف شال سبز و تغییر عدد ۵۰ به ۵۰۰ را نیز داشت. اما این تغییرات ، اندکی از آنچه دهن کجی به اسلام ، انقلاب ، ارزش های آن و توهین به امام و رهبری برداشت می شود را کم نکرده بود.

2دانشگاه حکیم سبزواری.

 سریال گاف های متعدد فرهنگی در دانشگاه حکیم

آنچه که تا به این قسمت از کلام گفته شد مربوط به تنها یک نمایش بود ، نمایشی که تنها یک قسمت از سریال گاف های متعدد فرهنگی در این دانشگاه است. به عنوان مثال سال گذشته نمایش دیگری از همین کارگردان اجرا شد که «خرس بیدار می شود» نام داشت و در ابتذال مفهومی آن، همین بس که در جلسه نقد و بررسی نمایش، کارگردان در جواب به این سوال که «منظور از خرس چیست» گفته بود: «شما دقت کنید در یک قسمت از نمایش دیالوگی بود که گفتم اگه لازم نبود به دنیا بیام، چرا خرس بابام بیدار شد»!

انتهای پیام/73


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

یک نظر ثبت شده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads