کد خبر: 14484 - تاریخ: پنج‌شنبه، 13 دسامبر 2012 - 12:20

چرا مرکبات گیلان، امسال خوش طعم‌ترند؟

خوبان خبر: باغداران لنگرود، امسال از وضعیت باردهی و کیفیت محصولاتشان راضی هستند که یکی از عوامل آن را بکارگیری شیوه‌های نوین باغداری و توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی عنوان می‌کنند.

به گزارش خوبان به نقل از ایسنا، باغداران لنگرود، امسال از وضعیت باردهی و کیفیت محصولاتشان راضی هستند که یکی از عوامل آن را بکارگیری شیوه‌های نوین باغداری و توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی عنوان می‌کنند. به نظر می‌رسد توسعه و اصلاح باغ‌ها و آموزش باغداران در کنار مساعد بودن شرایط آب و هوایی از مهمترین عوامل افزایش تولید مرکبات در گیلان است.

 

 

یکی از باغداران مرکبات لنگرود که حدود یک هکتار باغ دارد به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه گیلان – گفت: ۴ سال پیش با تسهیلاتی که از سازمان جهاد کشاورزی گرفتم، توانستم ۳۰۰۰ مترمربع به وسعت باغ مرکباتم اضافه کنم که درختانش در سال جاری بارور شده‌اند.

 

وی افزود: نهال‌های کاشته شده در سطح کاشته شده از گونه‌های اصلاح شده و محصول آنها نیز با کیفیت است بنابراین آسان تر فروخته می‌شود.

 

ر.ی، یکی از باغداران شهرستان تالش که در سطح ۷۰۰۰ مترمربع باغ مرکبات دارد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ادامه داد: در یکی، دو سال گذشته با شرکت در دوره‌های آموزشی با شیوه‌های نوین باغداری از جمله جایگزینی نهال، هرس، پیوند، مدیریت باغ، استفاده از کود آلی و مبارزه بیولوژیک آشنا شدم و با عمل به تاکیدات علمی کارشناسان باغبانی، محصولم تقریبا ۲ برابر شده است.

 

احمد ف، یکی از باغداران رودسر نیز به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در گذشته بخش قابل توجهی از محصول مرکباتم در زمان گل و میوه دهی بر اثر بیماری‌ها و آفات از بین می‌رفت اما از ۲ سال پیش با بکارگیری شیوه هایی که در دوره‌های آموزشی یاد گرفتم ضمن افزایش محصول و درآمدم، میوه‌های تولیدی‌ام نیز با کیفیت تر و مشتری پسندتر شده است.

 

وی افزود: برای مثال تابستان سال گذشته با حمله مگس مدیترانه‌ای، بخش عمده‌ای از درختان مرکباتم آسیب دید اما با حضور به موقع کارشناسان باغداری، استفاده از تله‌های شکار، سموم و از بین بردن شاخه‌های آفت زده و پاکسازی باغ علاوه بر از بین رفتن این آفت، امسال نیز از شر این آفات و بیماری‌ها خلاص شدم.

 

بنیادی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا از افزایش ۵ درصدی تولید مرکبات در استان خبر داد و گفت: امسال برداشت مرکبات در گیلان حدود ۱۴۵ هزار تن بوده است که ۷۰۰۰ تن بیشتر از سال گذشته بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال قیمت هر کیلو مرکبات در بازارهای استان به طور میانگین ۶۰۰۰ ریال بوده است.

 

اردشیر روحی، رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان این‌که بازار فروش مرکبات باغات گیلان در شرایط مناسبی قرار دارد، به خبرنگار ایسنا گفت: به نظر می رسد مرکبات گیلان امسال نسبت به سال گذشته خوش طعم تر هستند که شرایط آب و هوایی می‌تواند یکی از دلایل این امر باشد.

 

وی تصریح کرد: علاوه بر مرکبات مانند پرتقال و نارنگی، میوه مطلوب کیوی گیلان، بازارهای داخلی و خارجی مانند کشورهای عربی و آسیای میانه را از آن خود کرده است. قیمت میانگین فروش کیوی در سرباغ ۱۱۶۰ تومان است.

 

به گزارش ایسنا، مرکبات یکی از مهمترین میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری محسوب می‌شود؛ گیلان پس از استان‌های مازندران، فارس، هرمزگان و کرمان در جایگاه پنجم تولید این محصولات در کشور قرار دارد و شهرستان‌های رودسر، لنگرود، املش، لاهیجان و تالش از مناطق عمده تولید مرکبات در گیلان و پرتقال، نارنگی، لیمو، گریپ فروت، دارابی، نارنج، بالنگ و کام کوات ازجمله گونه‌های مرکبات این استان است.

 

انتهای پیام/57

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads