کد خبر: 144579 - تاریخ: سه‌شنبه، 25 جولای 2017 - 14:32

رئیس مجلس شورای اسلامی

رتبه نرخ بیکاری از سال گذشته هم بدتر شده است/ تصمیم‌گیری متناسب با اقدامات آمریکا

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمینه نرخ بیکاری گفت: ما در این موضوع از بین 10 کشور منطقه در رتبه نهم قرار داریم و در جهان از بین 105 کشور رتبه نود را به خود اختصاص داده‌ایم. بنابراین معتقدم این روند حتی از سال گذشته هم بدتر شده است.

به گزارش خوبان، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با حضور در همایش هیئت امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: ما نمی‌توانیم جدا از وضعیت کلی کشور یک مسیر دیگری را طی کنیم.

وی با اشاره به برخی آمارها در زمینه وضعیت عمومی اقتصادی کشور گفت: رتبه ایران در منطقه در زمینه رشد ناخالص داخلی از بین 24 کشور دهم است و این رتبه در جهان از بین 191 کشور  84 است. این در حالی است که بر اساس سند چشم انداز باید در منطقه رتبه اول را داشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین باید گفت این موضوع در4 سال اخیر هم تغییرات چشمگیریی نداشته است.

لاریجانی ادامه داد:  رتبه ایران در سرانه تولید ناخالص داخلی در منطقه از بین 22 کشور چهاردهم است و در جهان از بین 151 کشور  81 را دارد  لذا در این 4 سال هم تغییر محسوسی در این زمینه وجو نداشته است .

رئیس مجلس با اشاره به رتبه ایران درسهم سرمایه گذاری خارجی به کل GDP تاکید کرد: ایران در منطقه از بین 24 کشور در زمینه سهم سرمایه گذاری خارجی کل GDP دارای رتبه بیست و دوم است لذا ما در جذب سرمایه گذاری خارجی که برای کشور ضرورت دارد توفیق چندانی نداشتیم. همچنین باید بگویم رتبه ایران درجهان در این زمینه از بین 181 کشور  162 است. البته این روند در 4 سال اخیر یک مقدار بهتر شده است.

وی با اشاره به رتبه ایران در حمایت از سرمایه گذاری گفت: رتبه ایران درمنطقه از بین 20 کشور 19 بوده است و در جهان ازبین 138 کشور دارای رتبه 117 است. این درحالی که سیاست‌های اصل 44 می گوید که ما باید از سرمایه گذاری حمایت کنیم ولی ما مشاهده می‌کنیم که رتبه ما فعلا این ارقام است. لذا این امر نشان می‌دهد که ما در این زمینه مشکلی داریم که این مشکل هم درست است چرا که باید گفت اصل 44 در کشور درست اجرا نشد.

لاریجانی با بیان اینکه در اجرای اصل 44 واحدهایی را گرفتند و به دستگاه‌های دولتی دادند، تصریح کرد: معتقدم آن چیزی که باید رقابت ایجاد می‌کرد تا اینکه بخش خصوصی در آن زمینه با نشاط وارد می‌شد ،رعایت نشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمان مورد نیاز برای شروع کسب وکار گفت: این مسئله عامل مهمی در موضوع جذب سرمایه است لذا رتبه ایران در منطقه از بین 20 کشور در این زمینه پانزدهم است.

وی تاکید کرد: در این موضوع مسابقه‌ای وجود دارد که زمان را کوتاه کنند برای اینکه سرمایه گذاری به خوبی جذب شود همچنین ما در جهان از بین 138 کشور در زمینه فوق دارای رتبه هشتاد و هفتم هستیم. البته باید گفت که روند 4 سال گذشته این رتبه را بهتر نکرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمینه رقابت پذیری اقتصادی گفت: در این زمینه رتبه ایران در منطقه از بین 20 کشور سیزدهم است و در جهان از 138 کشور هفتاد و ششم .لذا این موضوع هم در 4 سا ل اخیر تغییرات محسوسی نداشته است.

لاریجانی با اشاره به رتبه ایران در زمینه آزادی اقتصادی گفت: معتقدم نتایج این آمار مقداری تکان دهنده است لذا رتبه ایران در منطقه در زمینه آزادی اقتصادی در بین 22 کشور بیست و دوم است و در جهان هم از 181 کشور صد و هفتاد و چهارم و این بدین منظور است که هنوز نگاه سوسیالیستی حاکم است و ما را رها نکرده است. لذا آن کاری که باعث نشاط در اقتصاد می‌شود مشاهده نمی‌شود. بنابر این باید گفت که رتبه ایران طی 4 سال اخیر در  این زمینه تغییری نداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به رتبه ایران در زمینه نرخ بیکاری گفت: ما در این موضوع از بین 10 کشور منطقه در رتبه نهم قرار داریم ودرجهان از بین 105 کشور رتبه نود را به خود اختصاص داده‌ایم. بنابراین معتقدم این روند حتی از سال گذشته هم بدتر شده است.

لاریجانی با اشاره به رتبه ایران در نرخ تورم تصریح کرد: ایران در موضوع نرخ تورم از بین 24 کشور رتبه 19 را در منطقه به خود اختصاص داده است و در جهان هم از بین 189 کشور رتبه 158 را دارد. البته در موضوع تورم طی 4 سال اخیر حدود 30 رتبه وضعیت بهتری پیدا کرده‌ایم.

ایران متناسب با اقدامات آمریکا تصمیم می‌گیرد
به  گزارش خانه ملت علی لاریجانی در حاشیه اجلاس سراسری هیأت امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در جمع خبرنگاران درباره نقض برجام توسط آمریکایی‌ها گفت: این موضوع بحث تازه‌ای نیست و از زمانی که مجلس سنای آمریکا چنین تصمیمی گرفته با چالشی در داخل بدنه آمریکا مواجه بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تحریم‌ها مربوط به ایران و روسیه است ، افزود: متناسب با این تحریم‌ها طرحی در مجلس طراحی شده و همچنین در هیأت عالی نظارت بر برجام اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

لاریجانی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در گذشته و در زمان حال کج خلقی‌هایی در برجام داشته‌اند به ویژه در دوره اخیر که تصور می‌کنند اگر برجام ستیز باشند به نفع آنها است در حالی که بیشترین ضرر را خودشان می‌بینند.

وی با بیان اینکه اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند نظارت‌های آژانس مناسب نیست ما آن را کاهش می دهیم، ادامه داد: ایران راه‌های مختلف زیادی داشته و از پتانسیل خوب هسته‌ای برخوردار است و بسیار زود می‌تواند شرایط را تغییر دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران رفتارهای آمریکا را با دقت کامل رصد می کند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران متناسب با اقدامات آمریکا تصمیم می‌گیرد و به محض اینکه رفتارهای عملی آنها تغییر کند تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کند.

لاریجانی همچنین در همایش هیئت‌امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، با اشاره به انتشار اخباری در برخی رسانه‌ها مبنی بر اینکه معامله‌ای بین دولت و مجلس پیرامون انتخاب وزرا در کابینه دولت دوازدهم صورت گرفته، گفتت: دیروز در یکی از روزنامه‌ها دیدم که تیتری با عکس بنده و آقای روحانی منتشر کرده بود مبنی بر اینکه وزرا برای اینکه در دولت بعد حضور داشته باشند به بهارستان می‌آیند و معاملاتی انجام می‌دهند که این خلاف واقع است.

رییس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه وزیری را سراغ ندارم که در این مدت به مجلس آمده باشد و بگوید که هر طور شده بنده را در دولت بعدی راه دهید، افزود: البته بعضی از وزرایی که موفق عمل کرده‌اند به مجلس آمده‌اند و گفته‌اند که نمی‌خواهیم در دولت بعدی بمانیم که یکی از همین افراد آقای قاضی‌زاده هاشمی است، اما ما اصرار کردیم و به ایشان گفتیم که شما در دولت بمانید.

لاریجانی در بخشی از سخنانش به ذکر خاطره ای از قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت پرداخت و ادامه داد: من در گذشته آشنایی با وزیر بهداشت نداشتم، حتی ذهنیتم نسبت به وی مثبت نبود ولی خانواده ما با ایشان آشنایی داشت.

وی یادآور شد: در جلسه ای که با آقای ناطق نوری داشتیم وزیر بهداشت را دیدم. آقای قاضی زاده هاشمی چشم پزشک است و چشم سیاسیون را عمل می کند شاید به همین دلیل است که وضع سیاسی کشور ما به اینگونه است!

لاریجانی افزود: من بعدها فهمید آقای قاضی زاده هاشمی آدم معقول و منطقی است و از آنجا بود که با هم ارتباطمان بیشتر شد.
وی ادامه داد: ما هیچ نسبتی با کسی نداریم که در رسانه‌ها می‌نویسند وزرا به مجلس آمده‌اند، بلکه این کارها معکوس عمل کردن است.

وی با بیان اینکه سطح نخبگی در دانشگاه ها به حدی است که باید به خود آنها برای اداره دانشگاه اختیار داده شود، افزود: با مصوبات مجلس در برنامه ششم توسعه و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه ای کشور، این رویکرد فراهم است که هیئت های امنای دانشگاه ها به سمت استقلال حرکت کنند و کسی هم نه در دیوان محاسبات و نه در سازمان بازرسی کل کشور به آنها ایراد نخواهد گرفت.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads