کد خبر: 144097 - تاریخ: دوشنبه، 17 جولای 2017 - 13:19

استاندار گیلان در بازدید از مرکز تحقیقات کرم ابریشم ایران

افزایش تقاضا برای دریافت تخم نوغان از اثرات حمایت دولت از این صنعت است

استاندارگیلان در بازدید از مرکز تحقیقات کرم ابریشم ایران در شفت گفت : افزایش تقاضا برای دریافت تخم نوغان در سال اینده ، اثرات حمایتهای دولت و تحرکات مثبت انجام شده در بخش نوغانداری را نشان می دهد.

به گزارش  خوبان، محمدعلی نجفی با حضور در روستای راسته کنار شهرستان شفت ضمن بازدید از بخش‌های مختلف مرکز تحقیقات کرم ابریشم ایران در جلسه‌ای که با حضور برخی از مدیران دستگاه های اجرایی و مدیران مراکز تحقیقاتی برگزارشد خاطر نشان کرد : در 15 سال  گذشته متأسفانه بخش ابریشم در کشور با مشکلات بسیاری مواجه شد که توزیع تخم نوغان  از 203  هزار جعبه  به حدود  30 هزار جعبه کاهش یافت .

استاندار گیلان اعلام نیاز بیش از 40 هزار جعبه  تخم نوغان از سوی 20 استان کشور برای سال آینده را نوید خوبی برای احیاء ابریشم عنوان کرد و گفت : افزایش تقاضا برای دریافت تخم نوغان ، اثرات حمایتهای دولت و تحرکات مثبت انجام شده در بخش نوغانداری را نشان می دهد.

وی با بیان اینکه نیمی از پیله تر اریشم در گیلان تولید می شود خاطر نشان کرد : در استان گیلان با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای گسترش نوغانداری حمایت خواهیم کرد تا حرف‌ها به عمل تبدیل شود.

دکتر نجفی بر لزوم حفظ جایگاه گیلان در بین تولید کنندگان ابریشم در سطح کشور  تأکید و تصریح کرد : جایگاه اول گیلان با حمایت از  بخش خصوصی و طرح‌های ارائه شده از سوی مراکز تحقیقاتی باید با قوت حفظ شود تا جایگاه هشتم ایران در ابریشم جهان نیز ارتقا یابد.

وی با اشاره به بازدید ی که از مرکز تحقیقات کرم ابریشم ایران انجام داد  گفت : بازدید و بررسی مشکلات مراکز تحقیقاتی مستقر در استان باید جزء برنامه‌های مدیران باشد چون بیشتر این  مراکز در بعد ملی و فراملی در حال خدمت رسانی هستند

نماینده عالی دولت در گیلان اضافه کرد :  وزارت خانه‌ها نیز باید به صورت ملی از این مراکز حمایت کنند و در استان گیلان نیز اقدامات حمایتی انجام گرفته و استمرار خواهد داشت.

دکتر نجفی صنایع ابریشم را جزء صنایع منحصر به فرد دانست و اظهار داشت : باتوجه به اینکه نوغانداری همزمان با دیگر کارهای  کشاورزی انجام می شود نقش موثری در افزایش درآمد کشاورزان دارد .

وی با بیان اینکه مردم به اقتصادی بودن صنایع و محصولات آن توجه ویژه دارند افزود : باید صنعتی شدن نوغانداری را با جدیت پیگیری کنیم.

وی به شرایط مثبت ایجاد شده پس از برجام برای تسهیل همکاری های بین المللی در بخشهای تحقیقاتی اشاره و اظهار داشت : در این شرایط باید از فرصت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی در توسعه‌ی بخش‌های مختلف بهره‌مند شد.

گفتنی است : مرکز تحقیقات ابریشم ایران باقدمت بیش از 4دهه  با اهداف برآورد نیاز و توسعه‌ی علمی و فنی نوغانداری، ارزیابی پارامترهای اقتصادی در پرورش کرم ابریشم به منظور افزایش راندمان، بررسی ایجاد تحول در راستای شکوفایی صنایع ابریشم، استفاده از علوم و فنون جدید از بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک به منظور گسترش مصارف نوین از فرآورده‌های سودمند نوغانداری و آموزش تکنولوژی مناسب و نوین پرورش ابریشم فعالیت می کند

حفظ و تکثیر تخم نوغان لاین و اجداد، بانک ژن کرم ابریشم، کلکسیون توت، اجرای طرح‌های تحقیقاتی، انجام آزمایش‌های تخصصی، انتشار نشریات تخصصی به منظور توسعه‌ی نوغانداری و برقراری ارتباط با دانشگاه‌ها، صنایع و مراکز تحقیقات نوغانداری دنیا از وظایف این مرکز بشمار می‌رود.

در مرکز تحقیقات کرم ابریشم کشور بیش از 110 لاین کرم ابریشم بانک ژن نگهداری و نیز لاین اجداد P2 و P3 مورد نیاز کشور تکثیر می‌شود.

انتهای پیام/89


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads