کد خبر: 143933 - تاریخ: یکشنبه، 16 جولای 2017 - 08:59

آپارتمان نشینی و ضرورت حفظ حریم ها

طبق آموزه های اســلامی و آیات نورانی قرآن مجیــد، منزل بیش از هر چیــز باید جایگاه آرامش اعضا و کســانی باشد که در آن رفت و آمد می کنند.

به گزارش خوبان، دکتر زهرا روح اللهی در یادداشتی نوشت:

طبق آموزه های اســلامی و آیات نورانی قرآن مجیــد، منزل بیش از هر چیــز باید جایگاه آرامش اعضا و کســانی باشد که در آن رفت و آمد می کنند.

در روزگار کنونی که بسیاری از شاخصه های زندگی تغییر کرده، طبیعی اســت بپذیریم زندگی آپارتمانی دســت کم میان بخشــی از مردم جامعه مــا به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل شده است.

البته پیش از هر چیز باید توجه داشت، اساساً رشد و توســعه بیش از حد زندگی آپارتمانی بخصوص در کلانشــهرها، چندان با آموزه ها و مؤلفه هــای ناظر به ســبک زندگی دینی سازگاری ندارد، با وجود این وقتی در شرایطی هستیم که زمین مناسب و به اندازه برای همه و نیز وُسع مالی و اقتصادی به منظور ساخت و خرید منازل ویلایی و کاملاً مســتقل وجود ندارد یا بسیار کم است، در نتیجه افراد، زندگی در فضای آپارتمانی را انتخاب کنند.

آنچه در این رابطه مهم اســت اینکه پیش و بیش از هر چیز باید بررســی دقیقی صورت گیرد تا ضمن شناســایی آسیب های این نوع زندگی، کاری کرد که این آسیب ها به حداقل ممکن برسد تا بدین وسیله آسایش و آرامش خانواده ایرانی کمتر دچار چالش شود.

از جمله موارد بســیار مهم و کاربردی اینکه در طراحی های داخلی این واحدها به مسئله حریم زن و مرد نامحرم توجه شــود؛ زیرا در زمان حاضر یکی از مصیبت هــای بزرگ در برخــی واحدهــای آپارتمانی این اســت که متأسفانه چندان قابلیت تفکیک میان محرم و نامحرم در زمانی که میهمان به خانه می آید، وجود ندارد. بنابراین باید برای حل این مشکل فکری کرد.

بخش زیادی از این مشکل برمی گردد به اینکه ما در بحث ســاخت و ساز آپارتمان ها و حتی خانه های معمولی از مــدل و الگوی طراحی غربی استفاده کرده ایم و می کنیم که یکی از مصادیق بارزش همین آشپزخانه به اصطلاح «اُپن» است.

به عبارت دیگــر، ما در وضــع کنونی، نه فقط مدل آپارتمان نشــینی را با مؤلفه ها و شــاخصه های خاص خود داریم، بلکه فراتر از آن متاسفانه مدل طراحی داخل خانه را نیز از دنیای غرب وارد زندگی مان کرده ایم. چه بســا اگر حداقل در طراحی داخلی به الزام های یک زندگی دینی توجه می کردیم، بسیاری از آسیب ها و پیامدها خود به خود رفع می شد.

در مقوله آشپزخانه هر چه این مکان در معرض دید نباشــد، عفت و حیای بانوان بهتر رعایت می شود. از سوی دیگر توصیه شده که پخت غذا خارج از دید میهمان باشد، چنانکه در آیه ۲۶ ســوره مبارکه ذاریات نیز به نوعی به این مهم اشــاره شده است که صاحب خانه دور از چشم میهمان به سراغ تهیه غذا برود.

بنابراین با وجود آشپزخانه اُپن، زن خانواده در درون این محیط بخصوص وقتی فرد نامحرمی هــم در خانه قرار دارد، آرامــش لازم را ندارد و اگــر خود را مقید به موازین شــرعی بداند، براحتی نمی تواند در این وضعیت به کارهایش برسد.

از این دست مثال ها و موارد آسیب زا در مدل ساخت و طراحی خانه های آپارتمانی می توان به موارد دیگر هم اشــاره کرد، اما به هر حال وقتی مجبور به ســکونت در این گونه منازل هســتیم، باید بکوشــیم حداقل آسیب ها و عوارض به افراد ســاکن در خانه وارد شود. از جمله بانوان که بسیار بیشتر نسبت به آقایان در منزل حضــور دارند و به رفع و رجوع امور می پردازند

منبع: روزنامه قدس
انتهای پیام/

مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads