کد خبر: 142769 - تاریخ: یکشنبه، 2 جولای 2017 - 17:58

وبلاگ "رهروان ولایت" نوشت:

تناسب سنی در ازدواج از منظر اسلام

وبلاگ "رهروان ولایت" نوشت:

از نظر روانی، زن‌ها دوست دارند با مردانی بزرگتر از خودشان ازدواج کنند و مردها نیز تمایل دارند همسرشان از آن‌ها کوچکتر باشد. حال اگر این مسئله در انتخاب همسر رعایت نشود، با گذشت زمان و ایجاد مشکلات دیگر، خلأ آن را در زندگی مشترک خود احساس خواهند کرد.

به گزارش خوبان، وبلاگ “رهروان ولایت” نوشت:

 

بنده پسری 30ساله هستم. با دختری آشنا شدم که علیرغم بااخلاق و سالم بودنش، 5سال از من بزرگ‌تر است. آیا دین اسلام، ازدواج با چنین دختری را توصیه می‌کند؟

پاسخ کارشناس:
نکته اول: از نظر روانی، زن‌ها دوست دارند با مردانی بزرگتر از خودشان ازدواج کنند و مردها نیز تمایل دارند همسرشان از آن‌ها کوچکتر باشد. حال اگر این مسئله در انتخاب همسر رعایت نشود، با گذشت زمان و ایجاد مشکلات دیگر، خلأ آن را در زندگی مشترک خود احساس خواهند کرد.

نکته دوم: خانم‌ها به علت زایمان، زودتر طراوت جسمی و شادابی خود را از دست می‌دهند. درنتیجه اختلاف سن مناسب، باعث ایجاد توازن فیزیکی و موازنه در شکستگی صورت و اندام می‌شود. از سوی دیگر؛ وقتی زن وارد دوره میان‌سالی می‌شود، طبعش رو به سردی خواهد رفت و با بزرگتر بودن وی از شوهرش این مسئله بیشتر تشدید می‌‌شود.

نکته سوم: آموزه‌های اسلام در خصوص تناسب سنی که با شرایط فرهنگی متغیر است، به‌صورت کلی «کفویت» را مطرح کرده است. لزوم تناسب سنی از اطلاق آیاتی؛ مانند «فَانْکِحُوا مَا طَابَ لَکُمْ مِنَ النِّسَاءِ؛ [نساء/3] همسری موردپسند و دل‌نشین انتخاب کنید.» استنباط می‌شود. همچنین در روایات اسلامی به‌صراحت، «کفویت» مطرح شده است. پیامبر اسلام فرموده: «با همسان و هم‌شأن خود ازدواج کنید.»(وسایل الشیعه، ج 7، ص 511) پس می‌توان گفت اسلام، معیار و دلایل تناسب سنی را به عقل، عرف و علم سپرده است. گرچه با همه این توضیحات، موارد استثنایی هم وجود دارد، ولی در هر حال، چنین مواردی صرفاً استثناء هستند و نمی‌توان برای همه افراد توصیه کرد.

 

 

منبع:
– حر العاملی، محمد بن الحسن، وسایل الشیعه، داراحیاء التراث العربی، 1412 ق.

انتهای پیام/565666


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads