کد خبر: 141973 - تاریخ: چهارشنبه، 21 ژوئن 2017 - 18:31

افتخاری دیگر برای گیلان ؛

فشتکه خمام ، نخستین روستای ملی حصیر در کشور و روستای هدف و نمونه گردشگری استان گیلان شد

افتخاری دیگر این روزها به طبیعت سرسبز گیلان رسیده است، افتخاری که می تواند با شعار سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» همسو و هماهنگ باشد و آنهم انتخاب روستای فشتکه بخش خمام به عنوان نخستین روستای ملی حصیر در کشور است.

به گزارش خوبان، جواد افکنده دهیار روستای فشکته در این خصوص اظهار کرد: ۹۰ تا ۹۵ درصد از خانوارهای این روستا در عرصه حصیر بافی، گلیم بافی و.. فعال هستند.

وی با بیان اینکه هنرمندان این روستا در سطح کشور فعالیت های بزرگی در نمایشگاه ها و کارگاه ها انجام می دهند و با توجه به مقام هایی که در جشنواره های مختلف به دست می آورند، توانستند این افتخار را نسیب این روستا کنند، گفت: با تلاش استانداری چند روزی است که روستای فشتکه به عنوان روستای ملی حصیر در سطح کشور معرفی شده است.

افکنده اضافه کرد: روستای نمونه گردشگری هم به خاطر فضایی که این روستا دارد و در محدوده سر سبزی خارج از منطقه آزاد است و از قبل هم سرمایه گذاران زیادی به اینجا آمده و رفت و آمد می کنند، منطقه نمونه گردشگری اعلام  شده اند.

وی با اشاره به اینکه در تلاش هستیم تا موسسات کارآفرین و بانک ها برای پرداخت تسهیلات به حصیر بافان اقدام کنند، افزود: مبلغ تسهیلات بستگی به نوع کار و کارآفرینی دارد.

افکنده تصریح کرد: در تلاشیم تا طی اطلاعیه ای که فراخوان داده ایم بیکاران روستا را که مدرک حصیربافی دارند و کسانی که مدرکی هم ندارند، آمارشان را بیرون بیاوریم تا بتوانیم وام هایی که داریم به آنها انتقال بدهیم تا آنان هم در این عرصه فعال شوند.

دهیار روستای فشتکه بیان کرد: طی این اطلاعیه از تمامی روستاوندانی که کارت و مجوز صنایع دستی دارند خواسته شده تا با در دست داشتن کپی مجوز، کپی شناسنامه و کارت ملی و همچنین افراد بیکار و جویای کار با به همراه داشتن مدارک شناسایی تا سوم تیر ماه سال جاری روزهای فرد از ساعت ۱۴ الی ۱۸ به دهیاری روستا مراجعه کنند تا با تلاش شورای اسلامی روستا امتیازات ویژه ای به روستای فشتکه اول اختصاص داده شود.

وی در ادامه در خصوص بیمه هنرمندان حصیربافی که در این روستا فعال هستند نیز، اظهار کرد: در اوایل کسانی که مدرک صنایع دستی را داشتند مستقیم بیمه می شدند ولی در حال حاضر نیز یک سری اقدامات انجام شده است که کسانی که می توانند امکاناتی فراهم کنند که تعدادی از حصیر بافان را در کنار هم جمع کنند و فرصتی برای اشتغال آنان به صورت کارگاهی فراهم شود، می توانند تعدادی را بیمه کنند.

افکنده با اشاره به اینکه تازه دو سه روزی است که این انتخاب انجام شده است، افزود: یک سری اقدامات باید انجام شود تا امکانات بیشتر و بهتری سرازیر شود چون تا کنون هر کاری که در این روستا انجام شده بیش از ۶۰ درصدش به صورت خودجوش بوده و ۴۰ درصدش را دهیاری و یا نهادهای دیگر کمک کرده اند اما از این به بعد کلا کل روستا را تحت پوشش قرار می دهیم.

وی همچنین به اجرای چند طرح بزرگ گردشگری در این روستا اشاره کرد و گفت: قبل از اینکه روستا به عنوان روستای ملی حصیربافی و نمونه گردشگری اعلام بشود این طرح ها آماده اجرا شده است و امروز با توجه به اینکه روستای ما چنین قابلیتی نیز پیدا کرده است، انگیزه برای این طرح های بزرگ گردشگری، بیشتر شده است.

افکنده به طرح نمونه گردشگری با فضای سه هزار متری با وجود دو تالار خانه برای کارهای تجاری، دو تالار خانه برای کارهای تفریحی و گردشگری و مکانی برای انجام کارهای اداری و.. اشاره کرد.

وی در ادامه از جهاندیده و مجموعه حصیر بافی ماهور قدردانی کرد که با تلاش های خود در معرفی روستا و این رشته از صنایع دستی توانست این فرصت را برای همه اهالی این منطقه و استان فراهم کند.

منبع:شبستان

انتهای پیام/852


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads