کد خبر: 141799 - تاریخ: دوشنبه، 19 ژوئن 2017 - 12:53

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان :

بیماری تب کریمه کنگو بیماری جدیدی نیست و هرساله با این بیماری روبه‌رو هستیم

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه کنه‌ها در فصل بهار و تابستان به تخم ریزی و فعالیت می‌پردازند تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو بیماری جدیدی نیست و هرساله با این بیماری روبه‌رو هستیم پس باید شیوه صحیح پیشگیری را بیاموزیم.

به گزارش خوبان، سهراب عاقبتی صبح امروز در نشست خبری در رشت با اشاره به اینکه بیماری خونریزی دهنده “تب کریمه کنگو” ماهیت ویروسی دارد اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو توسط کنه‌ها منتقل می‌شود و در فصول گرم سال شیوع می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با بیان اینکه کنه‌ها در فصل بهار و تابستان به تخم ریزی و فعالیت می‌پردازند تصریح کرد: بیماری تب کریمه کنگو بیماری جدیدی نیست و هرساله با این بیماری روبه‌رو هستیم پس باید شیوه صحیح پیشگیری را بیاموزیم و توصیه‌های بهداشتی را جدی‌تر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه بیماری خونریزی دهنده تب کریمه کنگو یک بیماری شغلی محسوب می‌شود خاطرنشان کرد: افرادی مانند دامداران، کشاورزان، دامپزشکان و کسانی که در کشتارگاه‌ها مشغول به‌کار هستند در معرض این بیماری قرار دارند.

عاقبتی با بیان اینکه رعایت حفاظت فردی و پوشش لباس مخصوص و ماسک و دستکش برای افرادی که با دام‌ها سر و کار دارند ضروری است گفت: دامداران با سمپاشی دام‌های خود می‌توانند گام موثری در پیشگیری از شیوع تب کریمه کنگو بردارند.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان عنوان کرد: استان گیلان تنها استانی است که کشتارگاه‌های سنتی را تعطیل کرده و سه کشتارگاه صنعتی دارد که محیط زیست را آلوده نمی‌کند و 24 ساعت گوشت در پیش سرد کن نگهداری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه نباید بلافاصله گوشت تازه ذبح شده مصرف شود افزود: 24 ساعت بعد از زمانی که گوشت استحصال می‌شود توزیع می‌شود چرا که در دمای 0 تا 4 درجه در پیش سرد کن کشتارگاهها، عامل بیماری‌زا غیرفعال می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه اگر همشهریان گوشتی را از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه می‌کنند هیچ نگران نباشند اظهار داشت: خرید از مراکز تحت نظارت دامپزشکی هیچ خطری در پی ندارد.

وی با بیان اینکه طبق قانون، کشتار در کشتارگاه‌های سنتی ممنوع و برای آن جرم تعیین شده و مجازات به همراه دارد و باید از کشتار در مناطق ییلاقی پرهیز شود گفت: تلقی نادرستی در بین مردم وجود دارد که گوشت مناطق ییلاقی سالم‌تر است که کاملا غلط است.

عاقبتی با اشاره به اینکه در استان گیلان هیچ موردی از تب کریمه کنگو نداریم افزود: آموزش سرلوحه پیشگیری از بیماری‌ها است و مردم باید بدانند با چه خطری مواجه هستند و چگونه باید پیشگیری کنند.

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads