کد خبر: 141775 - تاریخ: دوشنبه، 19 ژوئن 2017 - 08:30

رییس گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

تب کریمه کنگو در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است

رییس گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه تب خون ریزی دهنده ی کریمه کنگو در صورت تشخیص زودهنگام، قابل درمان است،گفت:مردم از مراکز معتبر گوشت بخرند.

به گزارش خوبان، دکتر سید محمود رضوانی با اشاره به تب خون ریزی دهنده ی کریمه کنگو این بیماری را، یک بیماری ویروسی حاد تب دار مشترک بین انسان و حیوان دانست و اظهار کرد:با وجودی که این بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و همه گیری های ناگهانی این بیماری در انسان ها نیز اتفاق می افتد .

دکتر رضوانی ادامه داد:با توجه به وقوع بیشتر بیماری CCHF در فصل گرما که همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه هیالوما ) می باشد، در این خصوص هماهنگی های لازم با تمامی شبکه ها و مراکز بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی گیلان به منظور آگاه سازی آحاد جامعه و گروه های در معرض خطر همچنین افزایش همکاری بین بخشی با سایر ادارات به منظور پیشگیری و کنترل هر چه بهتر بیماری، اقدام شده است .

رییس گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که مخزن بیماری طیف وسیعی از حیوانات اهلی و وحشی از جمله؛ گاو، گوسفند، بز، سگ، زرافه، کرگدن، جوجه تیغی و … می باشند، تصریح کرد: عمدتا در اثر گزش کنه و همچنین دستکاری و له کردن آن، تماس با دام آلوده و یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام آلوده در زمان ذبح، مصرف گوشت و جگر خام یا نیم پخته و تماس با خون و ترشحات بیمار آلوده انتقال می یابد .

رضوانی با اشاره به علایم بیماری تب کریمه کنگو گفت: پس از گزش کنه حداقل یک تا 3 وز و حداکثر 9 روز و یا در تماس با خون و ترشحات دام آلوده با انسان بیمار بین 5 تا 7 روز و حداکثر 2 هفته علایم شروع می شود و بیمار بطور ناگهانی دچار تب، سردرد و دردعضلانی می شود و ممکن است علایم درد پشت چشم، درد و سفتی گردن، گلو درد، اسهال، استفراغ نیز در شکم ایجاد شود .

وی ادامه داد:معمولا 4 روز پس از شروع این علایم دانه های قرمز رنگ در دهان، گلو و بر روی پوست بدن ظاهر می شود، که این امر در نهایت به ضایعات جلدی بزرگ تبدیل شده و فرد دچار خونریزی از قسمت های مختلف بدن می شود .

مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این که دامداران، کارکنان کشتارگاه ها، قصاب ها، زنان خانه دار، دامپزشکان، کارکنان شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی بیشتر در معرض خطر ابتلا این بیماری هستند، تاکید کرد:به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری CCHF باید از کشتار غیربهداشتی دام در ایام و مراسم مختلف جدا خودداری شود .

دکتر رضوانی با بیان اینکه تب خون ریزی دهنده ی کریمه کنگو در صورت تشخیص زودهنگام قابل درمان است، از مردم خواست تا از گوشت سالم و بهداشتی که دارای مهر دامپزشکی می باشد استفاده کنند و از خوردن گوشت، جگر خام یا نیم پخته و … جدا خودداری نموده و حداقل به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف نمایند .

وی با تاکید بر این که تمامی کارکنان پزشکی باید اقدامات حفاظتی را در بیمارستان ها، مراکز بهدشتی درمانی، آزمایشگاه ها و … رعایت کنند، افزود:هنگام ارایه خدمات به بیماران CCHF استفاده از وسایل حفاظتی مانند دستکش، ماسک، عینک، گان و … ضروری است .

رضوانی به منظور پیشگیری و کاهش مرگ ناشی از این بیماری، شناسایی و درمان به موقع بیماران، جدی گرفتن رعایت اصول صحیح ایزولیزاسیون بیمار در بیمارستان، ضد عفونی کردن تمامی وسایل و محل اقامت بیمار، حدالامکان خودداری از جابجایی بیمار در بخش ها و بیمارستان های متفاوت را خواستار شد .

وی در پایان یادآور شد:اشخاص در صورت تماس با بیمار یا سایر ترشحات و مواد دفعی بیمار حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

انتهای پیام/852


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads