کد خبر: 139997 - تاریخ: پنج‌شنبه، 25 می 2017 - 08:45

جاذبه‌ای طبیعی در ییلاقات گیلان

چراغانی طبیعت در جشن گل‌دهی/داماش به استقبال «سوسن چلچراغ» می‌رود

فرا رسیدن خرداد و نزدیک شدن به نیمه این ماه، موسم گل دهی یکی از نادرترین گل های جهان در منطقه داماش – زمرد سبز گیلان- را نوید می دهد.

به گزارش خوبان، هوای گرم و کم و بیش شرجی روزهای نیمه خردادماه گیلان، در منطقه ییلاقی «داماش» حال و هوای دیگری دارد. نه‌تنها به خاطر طبیعت بکر و زیبایی‌های کم‌نظیری که در سفر به این نقطه از بهشت ایران تجربه خواهید کرد؛ بلکه نیمه خردادماه در این استان به‌ویژه برای مردمان منطقه داماش، فرارسیدن جشن گل‌دهی یکی از نادرترین گونه‌های تیره سوسنیان به نام «سوسن چلچراغ»  را نوید می‌دهد.

داماش؛ زمرد سبز طبیعت گیلان

روستای «داماش» یکی از مناطق ییلاقی دهستان جیرنده در بخش عمارلوی شهرستان رودبار و از روستاهای نمونه گردشگری در کشور است که در حدفاصل شهرهای لوشان و منجیل و در ۱۳۰ کیلومتری از شهر رشت واقع‌شده است.

طبیعت زیبا، آب‌وهوای خنک و چشمه آب‌معدنی گوارایی که در این منطقه واقع‌شده، در روزهایی که شهرهای جلگه‌ای استان آب‌وهوای شرجی را تجربه می‌کنند، خنکای روح بخشی را به هر مسافری که به این منطقه قدم می‌گذارد، هدیه می‌کند.

ارتفاع دو هزار و ۲۰۰ متری روستای داماش از سطح آب‌های آزاد سبب شده تا این منطقه یکی از مناطق هدف گردشگران در سفر به استان گیلان باشد.

در کنار همه این زیبایی‌ها، نیمه خردادماه حال و هوای دیگری در این روستا برپاست چراکه مردم این منطقه بعد از یک سال انتظار، گل‌دهی سوسن چلچراغ – یکی از نادرترین گل‌های جهان- را به نظاره می‌نشینند و در این میان پذیرای گردشگران زیادی که از اقصی نقاط ایران و حتی کشورهای خارجی برای بازدید از این گل زیبا می‌آیند، نیز هستند.

سوسن چلچراغ؛ جاذبه کم‌نظیر گردشگری طبیعی گیلان

رئیس اداره حفاظت از محیط‌زیست شهرستان رودبار درباره سوسن چلچراغ به خبرنگار مهر می‌گوید: گل سوسن چلچراغ که نخستین گیاه ثبت‌شده در فهرست آثار ملی است، نام محلی گیاهی از خانواده لیلیوم است که توسط «لدر بوری» -گیاه‌شناس فرانسوی- شناسایی شد و به دلیل تلاش‌های وی برای شناساندن این گل، به نام علمی «لیلیوم بوری» ثبت‌شده است.

بهروز آژ ادامه می‌دهد: هرساله و در نیمه خردادماه، طبیعت زیبای روستای داماش پذیرای گل‌های سوسن چلچراغ است که در این موقع از سال به گل نشسته و طبیعت بی‌نظیر این منطقه را زیباتر می‌کند.

وی همچنین به وضعیت فعلی این گیاه اشاره‌کرده و می‌گوید: در بازدیدهای میدانی که از وضعیت این گیاه صورت گرفته، در حال حاضر ساقه این گیاه بیش از ۴۰ سانتی‌متر رشد کرده و انتظار می‌رود تا دو الی سه هفته آینده به گل بنشیند.

برگزاری جشن گل‌دهی سوسن چلچراغ در داماش

هرساله هم‌زمان با نیمه دوم خردادماه، جشن گل‌دهی سوسن چلچراغ در روستای داماش برگزار می‌شود و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از این گیاه کم‌نظیر به گیلان می‌آیند.

هرساله هم‌زمان با نیمه دوم خردادماه، جشن گل‌دهی سوسن چلچراغ در روستای داماش برگزار می‌شود و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور برای بازدید از این گیاه کم‌نظیر به گیلان می‌آینداگر جزو آن دسته از افرادی باشید که به دیدن سوسن چلچراغ علاقه‌مند هستید، برای رسیدن به این منطقه از دو مسیر می‌توانید اقدام کنید.

مسیر شماره یک: اگر از آزادراه قزوین به سمت رشت در حرکت باشید، از شهر «لوشان» به سمت کوهپایه، مسیری ۳۵ کیلومتری شما را به شهر «جیرنده» می‌رساند. پس از گذر از این شهر و طی ۱۰ کیلومتر جاده تند و تقریباً خاکی به روستای داماش می‌رسید.

مسیر شماره دو: در مسیر عکس آزادراه، پس از گذر از شهر «رستم‌آباد»، در مسیر جاده شهر «بره سر» قرارگرفته و پس از گذر از این شهر و طی جاده‌ای خاکی و پرفرازونشیب، به روستای داماش خواهید رسید.

خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر به داماش

پذیرایی مردمان روستا با انواع غذاها، شیرینی‌ها و نان‌های محلی، حضور در طبیعت بی‌نظیر این منطقه و آشنایی با آداب‌ورسوم منطقه داماش تنها بخشی از جاذبه‌های سفر به روستای بکر و زیبای داماش است.

حضور مردم روستایی با لباس‌های محلی در جشن گل‌دهی و همچنین عرضه انواع صنایع‌دستی این روستا شامل انواع گلیم و دست بافته‌های پشمی، از دیگر جاذبه‌های گردشگری در منطقه داماش محسوب می‌شود.

همچنین غذاهای محلی این منطقه شامل انواع کباب و انواع خورش خاطره‌ای دل‌چسب از سفر به منطقه داماش و بازدید از سوسن چلچراغ را به یادگار می‌گذارد.

برای مسافرانی که قصد اقامت چندروزه در این منطقه را دارند، اقامت در منازل روستایی نیز مهیا است.

توسعه زیرساخت‌های گردشگری گیلان، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر

بااین‌حال معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان معتقد است که توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان رودبار به‌ویژه روستای داماش نه‌تنها به خاطر جاذبه‌ای کم‌نظیر همچون سوسن چلچراغ که در روستای داماش می‌روید که به خاطر سایر جاذبه‌های این منطقه که به‌عنوان روستای نمونه گردشگری در کشور نیز شناخته‌شده است، امری ضروری است.

حمید آذرپور به خبرنگار مهر می‌گوید: منطقه نمونه گردشگری داماش یکی از ۷۶ منطقه نمونه گردشگری در کشور است که به دلیل میزبانی از گل‌های زیبای سوسن چلچراغ، جذابیت مضاعفی برای گردشگران دارد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه منطقه داماش هرساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر در منطقه است، ولی زیرساخت‌های گردشگری آن متناسب با استقبال گردشگران توسعه‌نیافته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان تصریح می‌کند: یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری در هر منطقه‌ای، جاده هموار برای دسترسی مناسب است که در تلاشیم جاده‌های منتهی به منطقه ییلاقی داماش را به صورتی مناسب درآوریم.

آذرپور همچنین به سایر المان‌های گردشگری در منطقه داماش اشاره‌کرده و می‌گوید: آیین‌های محلی منطقه، صنایع‌دستی و خوراک‌های محلی در کنار طبیعت بکر و زیبای داماش، جاذبه‌ای بی‌نظیر برای گردشگران به وجود آورده که همین امر لزوم توجه به زیرساخت‌های لازم را بیش‌ازپیش مهم جلوه می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه گردشگری روستایی در دستور کار این سازمان قرارگرفته خاطرنشان می‌کند: توانمندی جوامع روستایی در راستای توسعه گردشگری روستایی از مهم‌ترین اهدافی است که دنبال می‌شود.

به‌هرحال منطقه گردشگری داماش با تمام کم و کاستی‌هایی که در حوزه زیرساخت‌های گردشگری دارد، مجموعه از جاذبه‌های متفاوت گردشگری است که تجربه آن در آغاز فصل تابستان و شروع مسافرت‌های تابستانی، خالی از لطف نخواهد بود.

 

انتهای پیام/26


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads