کد خبر: 139921 - تاریخ: چهارشنبه، 24 می 2017 - 09:47

وزیر کشور :

شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کند آمار آرای تفکیکی استان‌ها را اعلام می‌کنیم/ یک میلیون نفر نتوانستند رأی بدهند

وزیر کشور گفت:‌ تا شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید نکند ما هیچ آماری از تفکیک استانی در انتخابات را اعلام نمی‌کنیم.

به گزارش خوبان، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره وجه تمایز این انتخابات با انتخابات‌های گذشته اظهار داشت: علی‌رغم همه هجمه‌های رسانه‌ای بیگانگان برای عدم مشارکت مردم شاهد حضور بیش از ۷۳ درصدی در انتخابات بودیم که این خود بزرگترین توفیق به شمار می‌رود.

وزیر کشور در عین حال به الکترونیکی برگزار شدن انتخابات در ۱۴۱ شهرستان برای اولین‌بار در انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت:‌ امیدواریم در انتخابات‌های بعدی با هماهنگی شورای نگهبان بتوانیم این الگو را اجرا کنیم.

وی همچنین به موضوع احراز هویت اشاره و تصریح کرد: ما ۹۶ درصد از مردمی که رأی دادند احراز هویت کردیم که این امر از تکرار رأی با استفاده از شناسنامه تقلبی و یا مردگان جلوگیری کرد.

رحمانی فضلی در ادامه به افزایش شعبه‌های اخذ رأی از ۵۳ هزار شعبه به ۶۴ هزار شعبه اشاره کرد و افزود: ما حدس زدیم که مشارکت بالاست از این‌رو تعداد شعب را افزایش دادیم.

وی در ادامه سخنان خود مهم‌ترین موضوع را امنیت و سلامت انتخابات عنوان کرد و یادآور شد: ما هیچ مورد امنیتی نداشتیم و در تمام تجمعات این یک ماه که تجمعات ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار نفری نیز بودند هیچ مورد امنیتی اتفاق نیفتاد؛ همچنین در بحث سلامت انتخابات با جرأت می‌گویم در فرایند اتخاذ آرا و اعلام نتیجه در هماهنگی کامل با شورای نگهبان بودیم و انتخابات در سلامت کامل، پاکیزه و امن و پرشکوه برگزار شد.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه چرا آمار تفکیکی استان‌ها اعلام نمی‌شود به ارائه توضیحاتی پرداخت و اظهار داشت: ما در شعبه‌ها حدود ۲۰ تا ۲۱ نفر از اعضای شورای نگهبان، مجریان، بازرس، نماینده کاندیداها، نماینده فرمانداران و نیروی انتظامی را داریم که نمایندگان شورای نگهبان برای خود شورا و همچنین مجریان برای ما شمارش آرا را ارسال می‌کنند از این‌رو امضا و تأیید اولین موردی است که باید صورت گیرد.

رحمانی فضلی برهمین اساس اضافه کرد: ابتدا نتایج آرا از شعبه‌ها به بخشداری می‌رود که در آنجا تجمیع و امضا صورت گرفته و سپس به فرمانداری ارسال می‌شود که در آنجا نیز تجمیع و در نهایت از فرمانداری‌ها به تهران می‌آید و ما هم در اینجا شعبه به شعبه جمع‌بندی کرده و در نهایت هیأت مرکزی اجرایی باید آن را تأیید کند و ما زیر نظر هیأت مرکزی نتایج را اعلام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بالاخره این اعضا سؤالات و پرسش‌هایی دارند که ما براساس اطلاعاتی که داریم در اختیار آنها قرار می‌دهیم، گفت: شکایات و اعتراضات را باید بررسی و ما نیز پاسخ دهیم و در نهایت صورتجلسه تأیید شود سپس ما آن را به شورای نگهبان داده تا شورا آن را تأیید نماید.

وزیر کشور تأکید کرد: وقتی که شورای نگهبان جمع‌بندی خود را انجام داد و ما نیز جمع‌بندی خود را انجام دادیم باید هماهنگی صورت گیرد که اول صبح روز شنبه با آقای کدخدایی این هماهنگی‌ها صورت گرفت و سقف آمار و نسبت آمار را به صورت تدریجی اعلام کردیم؛ مردم در بیرون منتظر بودند و در فضای مجازی نیز مطرح می‌شد که چرا اعلام نمی‌شود؛ می‌گفتند شمردن کاری ندارد؛ درست است ولی باید فرایند صحت انتخابات و قانونی بودن آن طی شود و ما این ملاحظات را داشتیم و دقت و صحت را فدای سرعت نمی‌کنیم.

رحمانی فضلی در خصوص اینکه چرا آمار تفکیکی استان‌ها تاکنون اعلام نشده است، تصریح کرد: قطعاً تا انتخابات صحتش برای شورای نگهبان تأیید شود ما آمار را بیرون نمی‌دهیم؛ از استان‌های مختلف آمار گرفته شده ولی آمار ما نیست؛ نه اینکه ما نمی‌خواهیم بدهیم اما اگر فردا تأیید شود پس فردا اعلام خواهیم کرد.

وی همچنین آمار بیشترین شرکت‌کنندگان در استان‌ها را اینگونه عنوان کرد که استان یزد با بیش از ۹۳ درصد مشارکت و استان مازندران با ۹۱ درصد در صدر استان‌ها با مشارکت بالا بودند.

وزیر کشور همچنین گفت که استان خراسان جنوبی و به نظرم قم کمترین میزان مشارکت را داشتند.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین ابهام‌ها در نحوه اجرای انتخابات چه بود، یادآور شد: بنده در این زمینه نیز پوزش خواستم چرا که با توجه به قانون زمان رأی‌گیری روز جمعه است از این‌رو در کل کشور حدود یک میلیون نفر پشت صف مانده بودند و چون از ساعت ۲۴ گذشته بود نمی‌توانستیم رأی‌گیری کنیم.

مجری برنامه گفت که برخی این میزان را بیش از این عنوان کرده و ۳ میلیون نفر هم مطرح شده بود که رحمانی فضلی در پاسخ گفت: اینکه گفته شده ۳ یا ۴ میلیون نفر پشت صف ماندند، یک تخمین است؛ تخمین ما و وزارت کشور به عنوان مسئول انتخابات یک میلیون نفر است.

وزیر کشور در پاسخ به سؤال مجری مبنی براینکه این انتقاد متوجه چه کسی است، یادآور شد:‌ بنده به عنوان وزیر کشور مجری برگزاری انتخابات هستم و پوزش هم طلبیدم اما این به معنی این نیست که پیش‌بینی  صورت نگرفته و اعلام کردم ۵۳ هزار شعبه را به ۶۴ هزار شعبه افزایش دادیم و در واقع فرایند رأی‌گیری را تسریع کردیم.

وی تأکید کرد: ما در تهران تقریباً هر ۴۸ ثانیه و در کشور هر یک دقیقه از مردم یک رأی گرفتیم؛ بین ساعت ۱۲ تا ۱۳ و ۱۹ تا ۲۰ بیشترین حضور مردم برای رأی‌گیری بود که در این ساعات حدود ۲۵۰ هزار رأی گرفتیم؛‌در ساعات پایانی رأی‌گیری هجوم و تراکم مردم به اندازه ساعات میانی نبود و بیشترین تراکم به مناطق شمالی شهر اختصاص داشت.

رحمانی فضلی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه براساس توافقی که با شورای نگهبان داشتیم به این توافق رسیدیم که افرادی که در شعب اخذ رأی حضور داشتند پس از ۱۲ شب به بعد اخذ رأی صورت نگیرد، گفت: برای رفع این مشکل در تهران که در برخی از نقاط شاهد تراکم جمعیت بودیم صندوق سیار منتقل کردیم تا این تراکم را کاهش دهیم و همچنین در ساعات پایانی اخذ رأی نیز با شورای نگهبان توافق کردیم که در برگه تعرفه‌ها فقط کد ملی افراد یادداشت شود تا سرعت کار بالا برود.

وی در ادامه افزود: همچنین در تهران نیز ۲۰۰ هزار نفر را در شعب مستقر کردیم تا سرعت اخذ رأی بیشتر شود و بتوانیم از افراد بیشتری رأی‌گیری داشته باشیم اما اینها دلیل براین نمی‌شود که از مردم پوزش نطلبیم چرا که آنها با شوق و ذوق به پای صندوق‌های رأی آمده بودند.

وزیر کشور تأکید کرد: مهم‌ترین مسئله‌آی که منجر می‌شود این اتفاقات نیفتد باید به این فکر باشیم که انتخابات الکترونیکی برگزار شود و ان‌شآئالله پس از این بتوانیم با تدابیری که اندیشه می‌شود و تأمین نظر شورای نگهبان انتخابات را الکترونیکی کنیم چرا که در این صورت معطلی مردم بسیار کمتر خواهد شد.؟؟

وی در پاسخ به این سؤال برخی معتقد بودند در هنگام اخذ رأی سیستم احراز هویت منجر به کند شدن فرایند رأی‌گیری شده بود، گفت: نه اینطور نیست چرا که در سیستم احراز هویت کلاً از بین ۵ تا ۸ ثانیه زمان می‌برد تا هویت افراد را شناسایی کند این کندی که اشاره داشتید مربوط به تراکم بسیار بالایی بود که در سیستم مشاهده می‌شد، در خود تهران نیز یک میلیون ۱۵۰ هزار نفر نسبت به دوره قبل بیشتر پای صندوق رأی آمدند ما هم حدود ۱۷۰ شعبه در تهران نسبت به دوره قبل بیشتر کردیم.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شد در انتخابات اخیر با کمبود تعرفه مواجه بودییم‌ آیا این را تأیید می‌کنید، اظهار داشت:مبنای ارسال تعرفه برای هر شهر میزان مشارکت آنها در دوره‌های گذشته بوده است اما ما در این دوره براساس جمعیت واجدین شرایط رأی‌ دادن تعرفه فرستادیم یعنی برای ۱۰۰ درصد جمعیت شهرها تعرفه چاپ کرده و ارسال کردیم و تعرفه‌ها را در فرمانداری‌ها توزیع کردیم که آنها براساس یافته‌ها و داده‌های قبلی خود نسبت به توزیع آنها در شعب اقدام کردند. براساس گزارشی که ما داریم بیشترین معطلی که در یک شعبه برای این منظور مشاهده کردیم حدود یک ساعت بود بنابراین مجدداً تأکید می‌کنم هیچ کمبود تعرفه‌ای نداشتیم چرا که در هر شعبه بازرس و نماینده فرماندار و دیگر عوامل اجرایی حضور داشتند و این موضوع قابل پیش‌بینی و انجام فرایند مورد نظر بود و ما هیچ تعرفه جدیدی هم نفرستادیم چرا که امکانات لازم از قبل پیش‌بینی شده بود.

وی بیان کرد: برای تعرفه‌های انتخابات نیز ۱۴ کد امنیتی پیش‌بینی شده بود و حمل، نگهداری و توزیع این تعرفه‌ها دارای پروتکل است و به جرأت می‌توانیم بگویم که یک تعرفه تقلبی هم نداشتیم.

وزیر کشور با بیان اینکه لایحه جامع انتخابات در دستور کار دولت قرار دارد و برگزاری ۱۰۰درصد الکترونیکی انتخابات را در نظر گرفته‌ایم، گفت: پس از اینکه این لایحه مورد تأیید دولت قرار گرفت به مجلس ارسال می‌شود.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که گفته شده تجمیع آرای انتخابات شوراهای شهر در وزارت کشور انجام گرفته در حالی که این کار باید در فرمانداری‌ها صورت می‌گرفت، گفت: تجمیع آرا در انتخابات شوراها در فرمانداری‌ها بوده است نه در وزارت کشور، در تهران اعتراضاتی وجود داشت که رئیس مجلس تصمیم گرفتند آرای ۵۰ نفر اول بازشماری شود که براساس گزارشی که تا عصر امروز به بنده دادند ۵۰۰ هزار آرا شمارش شد و تفاوت معناداری هم ایجاد نشد.

وی تأکید کرد: همچنین در انتخابات میاندوره‌ای مجلس در اصفهان گفتند که ۱۷۰ هزار رأی باطل کردند که این مطلب درست نیست، در حالی که به افرادی رأی داده شده بود که نامزد نبودند و برخی آرا هم باطل بود بنابراین حدود ۱۷۰ هزار رأی در این شهر آرای باطله داشتیم.

وزیر کشور ادامه داد: نامزدی که ادعا دارد تخلفی شده سه روز بعد از اعلام نتیجه انتخابات می‌تواند شکایت خود را به شورای نگهبان اعلام کند و شورای نگهبان هم ۱۰ روز فرصت دارد رسیدگی کند بنابراین وقتی به صداقت و عملکرد شورای نگهبان اعتماد داریم برخی‌ کارها به‌ جز تخریب نتیجه‌ای ندارد شورای نگهبان هم تحت تأثیر تبلیغات قرار نمی‌گیرد.

رحمانی فضلی تأکید کرد: بسیاری از شکایت‌ها را هم همزمان برای ما فرستادند و در برخی موارد گفته شد که چون می‌دانستند فلان نامزد در یک شهری رأی زیاد دارد در آنجا تعرفه کم فرستادند که ما آمار جزیی شهرهای مورد نظر را درآوردیم و اعلام کردیم که تعرفه‌ها را برای این شهرها به میزان لازم ارسال کردیم.

وی در پاسخ به این سؤال که در فضای مجازی فیلم‌هایی منتشر شده که گفته می‌شود تعرفه‌ها جعل و یا مهر نخورده، آیا این مطلب صحت دارد، گفت: بنده کاملاً این موارد را تکذیب می‌کنم تمامی این فیلم‌ها و موارد را حراست، بازرسی و حتی وزارت اطلاعات بررسی کردند و اعلام شد که درست نیست و صحت ندارد.

وزیر گفت: اینکه در یک انتخابات بسیار بزرگ مانند شوراها بحث خرید و فروش رأی مطرح می‌شود که همواره تاکنون مطرح می‌شده و اینکه نامزدی طرفدارانش را دعوت می‌کند و پس از سخنرانی و مراسم به آنها شام و ناهار می‌دهد خلاف قانون نیست اما اینکه خرید و فروش رأی براساس پرداخت پولی باشد این موضوع خلاف قانون است اما تاکنون به ما گزارشی در این خصوص نیامده اما اگر مواردی باشد شورای نگهبان بررسی می‌کند.

رحمانی فضلی در پاسخ به این سؤال که آقای رئیس جمهور در نشست خبری گفتند اگر اجازه می‌دادند ۲-۳ میلیونی که در صف بودند می‌گذاشتند رأی بدهند و این تعداد به رأی من اضافه می‌شد خطاب سخنان رئیس جمهور به کیست، گفت: حتماً خطاب ایشان به ما بوده است که ایشان به بنده هم اشاراتی در این خصوص داشته‌اند که گفتم اخذ رأی بعد از ۱۲ شب خلاف بوده و این موضوع هم براساس توافق با شورای نگهبان صورت گرفته که ناظر بر انتخابات بوده است لذا آقای رئیس جمهور فردی قانون‌مدار هستند و آقای رئیس جمهوری که حقوق شهروندی را مطرح کردند حتماً با ما همراه هستند و براساس آرایی که آقای روحانی و آقای رئیسی کسب کردند در صورتی که از این افرادی که در صف بودند رأی اخذ می‌شد به همان نسبت به آرای‌شان افزوده می‌شد.

 

منبع:مشرق

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads