کد خبر: 139580 - تاریخ: جمعه، 19 می 2017 - 09:45

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست املش:

جمعیت قرقاول در زیستگاه های املش ۱۵ درصد افزایش یافت

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست املش با اشاره به پایان زمان سرشماری قرقاول در این شهرستان از افزایش ۱۵ درصدی جمعیت این پرنده در زیستگاه های این شهرستان خبرداد.

به گزارش خوبان به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست گیلان علی درویشی اظهار کرد:  هرساله با فرارسیدن فصل بهار کارشناسان و محیط بانان این اداره با حضور میدانی در زیستگاه های قرقاول، آنها را سرشماری و ثبت می کنند.

وی افزود: این سرشماری براساس ثبت آوای پرنده نر و مشاهده مستقیم پرنده و همچنین فاکتورهای همانند امنیت، پناه، غذا، شکار و صید و توسعه انسانی صورت می گیرد.

رئیس اداره حفاظت از محیط زیست املش خاطرنشان کرد: ارزیابی زیستگاه و تجزیه و تحلیل داده ها وآمار نهایی نشان از افزایش ۱۵ درصدی جمعیت قرقاول در زیستگاه های شهرستان املش دارد.

وی بهم پیوستگی وتنوع زیستگاه ها و مشارکت روستائیان، باغداران و همیاران محیط زیست در حفاظت از این پرنده، گشت، کنترل و پایش زیست محیطی مستمر مأموران این اداره در عرصه های طبیعی را از مهم ترین عوامل موثر در افزایش جمعیت این پرنده در عرصه های طبیعی برشمرد.

درویشی با بیان اینکه قرقاول از راسته ماکیان سانان و تیره ماکیانیان است، گفت:  این پرنده به واسطه  دم بلند و راه رفتن با شکوه و تنوع رنگ های زیبای طبیعت بر روی بدن خود از سایر ماکیانیان متمایز ویکی از زیباترین پرندگان ایران به شمار می رود.

وی ادامه داد: این پرنده در حاشیه جنگل های پهن برگ خزان کننده، باغات چای و مرکبات و بوته زارها زندگی می کنند و پروازش پرتوان و آغاز آن پر سر صدا بوده و در ارتفاع کم پرواز و مدت پروازش نیز کوتاه است.

به گفته این مسئول برآورد جمعیت گونه های شاخص جانوری و انجام سرشماری حیات وحش به منظور ارزیابی زیستگاه ها و برآورد جمعیت پرنده قرقاول در عرصه های طبیعی برمبنای شاخص های ابلاغی سازمان و سند برنامه راهبردی و سیاست های کلی محیط زیست در مدیریت و ارتقاء سطح حفاظت زیستگاه ها صورت می گیرد.

 

انتهای پیام/852


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads