کد خبر: 13942 - تاریخ: شنبه، 8 دسامبر 2012 - 13:34

احمدی نژاد و رکوردهایی که در طول 8 سال ریاست جمهوری اش رقم زد !

خوبان خبر: قیمت دلار در سال ۱۳۸۴، زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد و دولت را تحویل گرفت، ۹۰۲ تومان بود و اینک با نوسان مواجه است. این اعداد نشان میدهند دلار در این سالها بیش از ۳/۳ برابر شده و به همین میزان نیز از ارزش پول ملی کاسته شده است

به گزارش خوبان به نقل از همشهری ماه، رئیس جمهوری که پس از انتخاب کابینه‌اش برای نشان دادن ساده زیستی و کاهش هزینه های بیت المال در سال ۸۴ با اتوبوس به همراه هیات دولت جدید به مشهد سفر کرده تا اولین جلسه هیات دولت را در این شهر مقدس برگزار کند ولی هفت سال بعد در سفر پرخرجی مانند سفر به نیویورک، تعداد همراهان او ۱۲۰ نفر اعلام می‌شوند، باید هم در نزد افکار عمومی عجیب باشد.

محمود احمدی نژاد که با پیروزی بر اکبر هاشمی رفسنجانی در دور دوم انتخابات سال ۸۴، به عنوان رئیس جمهور دوره نهم انتخاب شد، در طول هفت سال ریاست جمهوری اش (از ۸۴ تاکنون) دولتی را اداره کرده که از نظر برخی افراد به دولت «ترین ها» شهره شده است.

او و دولت اش در برخی مواقع مشمول تبصره های برخی مواد قانونی شدند که قانون گذاران همیشه برای لحظات احتمالی که در ذهن خود ترسیم میکنند، به عنوان قانون در می‌آورند و از این روست که دولت او دولت پررکوردی است؛ رکوردهایی که اکثرا نه نشان افتخار، بلکه بی قانونی مفرط حاکم بر دولت نهم و دهم بوده و هست.

رکوردهای سیاسی

دولتی که تا لب مرز افتادن از حد نصاب پیش رفت

دریافت نکردن رای اعتماد کامل کابینه پیشنهادی: سال ۸۴ زمانی که محمود احمدی نژاد اولین کابینه خود را برای دریافت رای اعتماد به مجلس اصولگرای هفتم معرفی کرد، از بین ۲۱ وزیر معرفی شده چهار وزیر به دلیل دریافت نکردن رای اعتماد نمایندگان مجلس هفتم، مجوز ورود به کابینه را نگرفتند. در کابینه دوم محمود احمدی نژاد در سال ۸۸ نیز، نمایندگان مجلس به ۱۸ وزیر پیشنهادی وی رای اعتماد دادند و به سه وزیر آموزش و پرورش، رفاه و نیرو رای ندادند. این نخستین بار است که در تاریخ سیاسی انقلاب اسلامی، کابینه پیشنهادی رئیس جمهور موفق به دریافت رای کامل نمایندگان مجلس نشده و رئیس جمهور باید در تلاش بعدی، نسبت به دریافت رای اعتماد کامل نمایندگان و تکمیل کابینه اقدام کند.

در حالیکه پیش از دولت احمدی نژاد، بیشترین حجم تغییرات در کابینه به حداکثر یک یا دو جابه جایی و همچنین استیضاح میرسد، دولت نهم به خاطر شدت تغییرات گسترده در سطح هیات دولت تا مرز افتادن از حد نصاب پیش رفت. براساس اصل ۱۳۶ قانون اساسی درصورتی که بیش از نیمی از وزرا تغییر کنند، رئیس جمهور باید کل کابینه را بار دیگر برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند. شاید اگر ترس از همین از حد نصاب افتادن نبود، چه بسا وزرای بیشتری در سال آخر دولت عزل شده یا توسط مجلس استیضاح میشدند…

سوال از رئیس جمهور برای اولین بار در تاریخ انقلاب

یکی دیگر از رکوردهای سیاسی محمود احمدی نژاد، اجرای اصل ۸۸ قانون اساسی که از زمان تصویب تاکنون دست نخورده باقی مانده و برای هیچ رئیس جمهوری اجرا نشده بود، در مورد وی است. طبق اصل ۸۸ قانون اساسی، «در هر مورد که حداقل یک چهارم کل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهور یا هر یک از نمایندگان از وزیر مسوول، درباره یکی از وظایف آنان سوال کنند، رئیس جمهور یا وزیر موظف است در مجلس حاضر شود و به سوال جواب دهد و این جواب نباید در مورد رئیس جمهور بیش از یک ماه و در مورد وزیر بیش از ۱۰ روز به تاخیر بیفتد مگر با عذر موجه به تشخیص مجلس شورای اسلامی.»…..

اولین حضور زنان در سطح وزارت

یکی دیگر از «ترین ها» و رکوردهای دولت احمدی نژاد، حضور زنان در رده های بالای سیاسی کشور در سطح وزارت است. احمدی نژاد در کابینه پیشنهادی دولت دهم نام سه وزیر زن را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کرد که از این بین، مرضیه وحید دستجردی موفق به کسب رای اعتماد نمایندگان برای تصدی وزارت بهداشت شده و به عنوان اولین وزیر زن در تاریخ کابینه های پس از انقلاب لقب گرفت.

رکورد جابه جایی استانداران در دولت‌های نهم و دهم

تعداد جابه جایی استانداران استانه‌ای کشور از آغاز دولت نهم تاکنون، در حال عبور از عدد ۹۰ است که این مساله یکی دیگر از رکوردهای سیاسی دولت محمود احمدی نژاد است. تعداد جابه جایی استاندار در استانی مانند خراسان شمالی به شش تغییر میرسد که این مساله نشاندهنده بی ثباتی مدیریت در سطح محلی است. این تغییرات سریع در سطح استانداران باعث شده، بی تجربگی برخی استانداران یکی از انتقادات نمایندگان مجلس نسبت به برخی استانداران و همچنین تیم کاری آنها باشد. دلیل واضح است؛ در برخی مناطق به محض آشنایی استاندار با شرایط و مشکلات، باد تغییرات وزیدن کرده و استاندار جدید را جایگزین میکند…

رکوردهای بین المللی

۸ سال، ۸ سفر به نیویورک

حکایت حضور همه ساله احمدی نژاد در جلسات مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به پیشینه این حضور توسط سایر روسای جمهور ایران در نوع خود جالب بوده و یک رکورد برای احمدی نژاد محسوب میشود.در حالی که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا قبل از سال ۸۴، تنها سه بار رئیس دولت برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل عازم نیویورک شدند، از سال ۸۴ به این سو، محمود احمدی نژاد حضوری دائمی و همه ساله در جلسات مجمع عمومی و سخنرانی از تریبون این مجمع بین المللی داشته است……

پیشنهاد مذاکره مستقیم با آمریکا از زبان رئیس جمهور ایران

سفرهای سالانه احمدی نژاد به نیویورک، هر سال به حواشی گوناگونی همراه بود ولی آخرین سفر او و برخی سخنان او در زمینه مذاکره با آمریکا بیش از گذشته در داخل کشور حاشیه ساز شد. احمدی نژاد در سفر پیشین خود با لحن و ادبیات نرمتر نسبت به گذشته، در سخنان خود بارها در خصوص مذاکره با آمریکا سخن گفته بود که با واکنش سرد از سوی مجامع بین المللی و عکس العمل منفی در داخل کشور مواجه شد. صحبت از مذاکره مستقیم ایران و آمریکا از زبان رئیس جمهور ایران، آن هم در خاک آمریکا اولین بار بود که از طرف رئیس جمهور ایران به عنوان شخص دوم کشور مطرح میشد. هرچند همان گونه که انتظار میرفت، این سخنان احمدی نژاد با اعتراض نمایندگان مجلس، فعالان سیاسی و… در داخل ایران همراه شد…….

رکوردهای اقتصادی

چهار برابر شدن کل نقدینگی کشور نسبت به سال ۸۴

ایران به دلیل اتکای اقتصادی اش به نفت، همواره با مشکل افزایش نقدینگی که در کنار خود رشد تورم را به همراه دارد روبه روست. در سالهای اول دولت محمود احمدی نژاد به دلیل افزایش بی سابقه درآمد نفتی، حجم زیادی از نقدینگی به اقتصاد کشور تزریق شد که به گفته الیاس نادران-از اعضای کمسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی- «نقدینگی کشور فقط ظرف سال گذشته بیش از ۲۵درصد افزایش پیدا کرده و نسبت به ابتدای دولت احمدینژاد بیش از چهار برابر شده است؛ یعنی ۳۰۰درصد افزایش پیدا کرده و با این افزایش قیمتها ما موج جدیدی از شوک قیمتی را در بازارهای مختلف به خصوص کالاهای اساسی و مصرفی و نیازمندیهای مصرفی مردم خواهیم داشت.» شایان ذکر است، افزایش حجم نقدینگی در دولتهای قبل از دولت نهم و دهم نیز همواره با رشد زیادی مواجه بوده ولی ثبت رشد ۳۰۰درصدی در نوع خود یک رکورد است.

سکه ۱۳ برابر سال ۸۴، دلار ۳/۳ برابر

آن گونه که در آمار منتشر شده توسط پایگاه خبری عصر ایران به چشم میخورد، هر قطعه سکه بهار آزادی زمانی که احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران سوگند یاد کرد، ۹۶ هزار تومان بود ولی امروز به بالاتر از یک میلیون تومان رسیده که افزایشی قریب به ۱۳ برابری را نشان میدهد.(آمار تقریبی به دلیل نوسان قیمت)

همچنین قیمت دلار در سال ۱۳۸۴، زمانی که محمود احمدی نژاد رئیس جمهور شد و دولت را تحویل گرفت، ۹۰۲ تومان بود و اینک با نوسان مواجه است. این اعداد نشان میدهند دلار در این سالها بیش از ۳/۳ برابر شده و به همین میزان نیز از ارزش پول ملی کاسته شده است.

رکوردی به بزرگی ۳,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان

سه هزار میلیارد تومان برای ایرانیان عددی کاملا گویاست. این عدد بی تردید رکورددار بزرگترین اختلاس تاریخ ایران است که در زمان دولت احمدینژاد، در شبکه بانکی کشور کشف شد. از سوی دیگر، پرونده اختلاس بیمه، گزارش پلیس آگاهی از وقوع ۲۱۸ اختلاس در کشور در سال ۹۰ به ارزش تقریبی یک میلیارد تومان و سایر پروندههای دیگر، دولت محمود احمدینژاد را که با شعار مبارزه با مفاسد اقتصادی روی کار آمد در معرض سوال جدی قرار میدهد. البته اجرای هدفمندی یارانه ها برای نخستین بار و اجرای طرح سهام عدالت از رکورهای مثبت دولت به شمار میرود.

از طولانی‌ترین دیرکرد در ارائه لایحه بودجه تا اصلاح آیین‌نامه برای تصویب کلیات بودجه

۷۶ روز تاخیر دولت در ارائه بودجه سال ۱۳۹۰ به مجلس، موضوعی بود که در سالهای پیش از آن با تاخیری کم و بیش مشابه تکرار شده بود. برخی نمایندگان مجلس بر این عقیده بودند، این اقدام دولت احتمالا برای تحت فشار گذاشتن مجلس برای تصویب لایحه بودجه در روزهای پایانی سال انجام پذیرفته است.

نیکزاد: اولین بار در تاریخ کشور، تعداد خانه ها از تعداد خانوارها بیشتر شدند

وزیر مسکن و شهرسازی در مراسم افتتاح مسکن مهر استان قم، به پیشی گرفتن تعداد خانه ها از تعداد خانوارها در کشور اشاره کرد. به گزارش ایرنا، علی نیکزاد با اشاره به اینکه براساس آمار سال ۹۰، تعداد ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در کشور به ثبت رسیده است، گفت: در این سال با اجرای موفق آمیز طرح مسکن مهر در دولت نهم و دهم، تعداد خانه های مسکونی به ۲۱ میلیون و ۶۰۰ هزار باب رسیده است که درطول ۶۰ سال گذشته، این اتفاق برای اولین بار در کشور رخ داده است که تعداد خانه ها از تعداد خانوارها بیشتر است.

انتهای پیام/ الف.م

نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads