کد خبر: 138391 - تاریخ: دوشنبه، 1 می 2017 - 09:59

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در رشت:

دولت در کنترل مصرف مواد دخانی موفق عمل نکرده است

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: افزایش مالیات، ساماندهی و برداشتن صندوق‌های فروش توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم فروش سیگار به افراد زیر۱۸ سال موجب کنترل مصرف مواد دخانی می‌شود که دولت در این موارد موفق عمل نکرده است.

به گزارش خوبان، محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی  درباره ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: کشور در سال 866 به عضویت کمیسیون مبارزه با دخانیات سازمان جهانی بهداشت در آمد و ستاد مبارزه با مواد مخدر با تصویب قوانینی در کشور تشکیل شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این ستاد متشکل از 4 وزیر، دو تن از نمایندگان مجلس و برخی دیگر از سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط مانند قوه قضاییه و نیروی انتظامی است و وزارت بهداشت به‌عنوان دبیرخانه این ستاد در حال فعالیت است.

قربانی با اشاره به شیوع مصرف مواد مخدر در بین اقشار مختلف جامعه، زنان، دانشجویان و دانش‌آموزان افزود: آمار استفاده از مواد مخدر در سنین مختلف امری نگران کننده است و سیاستی کلی برای مبارزه با این معضل در بین تمام کشورهای جهان وجود دارد.

وی افزایش مالیات بر دخانیات را تنها عامل کاهش استفاده از مواد مخدر بیان کرد و گفت: در همه جای دنیا افزایش مالیات مولفه‌ای موثر در کاهش مصرف مواد مخدر است و ایران به‌عنوان عضوی از سازمان بهداشت جهانی متعهد است که براساس آیین نامه، سالانه 10 درصد افزایش مالیات بر دخانیات داشته باشد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی در مقایسه مالیات بر دخانیات در سال‌های 95 و 96 بیان داشت: بر اساس عملکرد مثبت مجلس در سال 95، مالیات بر دخانیات از 400 میلیون تومان به 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است که در سال 96 با کاهش این مبلغ روبه‌رو شدیم.

قربانی اشتغال‌زایی از طریق تولید مواد دخانی را موجب افزایش مرگ و میر بیان کرد و افزود: بر اساس نظرات بعضی از آقایان در زمینه اشتغال و تولید مواد دخانی قابلیت اشتغال‌زایی برای تعدادی افراد را داریم ولی در مقابل، دخانیات در روز جان هزاران نفر در کشور را می‌گیرد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و متخصصان هر کسی که تمایل به مصرف مواد دخانی دارد باید هزینه‌اش را پرداخت کند و افزایش مالیات بر دخانیات باعث کاهش  توزیع و در نتیجه کاهش مصرف بسیاری از افراد می‌شود.

وی درباره مولفه‌هایی که منجر به کاهش مصرف مواد دخانی می‌شود ابراز داشت: افزایش مالیات، ساماندهی و برداشتن صندوق‌های فروش توسط سازمان وزارت صنعت معدن و تجارت و عدم فروش سیگار به افراد زیر18 سال موجب کنترل مصرف مواد دخانی می‌شود که دولت در این موارد موفق عمل نکرده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads