کد خبر: 13821 - تاریخ: پنج‌شنبه، 6 دسامبر 2012 - 09:33

وقتی دلارهای نفتی چشم ما را به تواناییهای دیگر کشور برای کسب درآمد ارزی بست

توسعه صنعت گردشگری امارات، ترکیه و یونان با استفاده از دلارهای نفتی ایرانی

خوبان خبر: توسعه نامتناسب زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر و گران تمام شدن سفر به ایران به علت پایین بودن نرخ ارز نسبت به دیگر کشورهای فعال در صنعت توریسم، کشورهایی مانند امارات متحده و ترکیه و یونان را قادر کرد تا با جذب گردشگران خارجی ای که باید به ایران ورود پیدا می کردند به کشورهایی موفق در جذب گردشگر تبدیل شوند.

به گزارش خوبان به نقل از بولتن نیوز، برابر آمار سازمان جهانی گردشگری وابسته به سازمان ملل متحد در طی سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ میلادی نرخ سالانه گردشگرانی که از کشورهای خارجی به ایران وارد شده اند شاهد رشد 12.7 درصدی بوده است و این در حالی است که در طی همین مدت نرخ سالانه متوسط گردشگری در مجموع کشورهای جهان تنها رشدی حدود ۳.۲ درصد داشته است.

براساس آمار منتشر شده از سوی مقامات رسمی ایران، در سال 1390 حدود سه میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کرده اند و این حجم ورودی گردش گر به داخل ایران چیزی بیش از دو میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کرده است.

افزایش درآمدهای ارزی کشور از محل ورود گردشگر خارجی در حالی در ایران رخ داده است که درآمدهای ارزی ایران از محل فروش نفت کاهش نشان می دهد و توجه بیشتر به بخش گردشگری و توریسم در کشور می تواند جایگزین مناسبی باشد برای افزایش درآمدهای ارزی کشور.

نکته مهم دیگری که در این بین از اهمیت بیشتری برخوردار است اینکه تحریمهای یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران نمی تواند مانعی باشد برای ورود ارزی که از سوی گردشگران خارجی وارد کشور می شود و درآمدهای حاصل از این طریق نمی تواند به وسیله کنترل بر نظام بین المللی نقل و انتقال الکترونیک دلار متوقف شود.

آنچه مهم است اینکه پس از سالها و به میمنت کاهش ارزش دلار در ایران! بخش گردشگری کشور شاهد رونق بوده و ازنظر مسافران خارجی سفر به ایران در این شرایط نسبت به دیگر کشورها کم هزینه تر است. موضوع مهمی که باید مسئولین امر به دقت آن را رصد کرده و با توجه ویژه به آن از فرصت سوزی در این بخش مهم اقتصادی کشور پرهیز شود.

فرصتها و توان درآمد زایی ایران به جهت وجود اقلیمهای مختلف به حدی زیاد است که مدیر دفتر منطقه‌‌یی آسیا و اقیانوسیه‌ی سازمان جهانی جهانگردی در رابطه با آن می گوید: ظرفیت‌های بالقوه‌ی گردشگری ایران، وحشتناک زیاد است.

هری هوانگ، نماینده‌ی کره‌یی‌الاصل سازمان جهانی جهانگردی در گفتگویی با ایسنا در رابطه با ظرفیتهای ایران گفته است: در ابتدا به این نتیجه رسیده بودم که قابلیت‌های فرهنگی ایران زیاد است؛ ولی پس از پنج‌بار سفر به ایران، متوجه ظرفیت‌های بالقوه و به‌شکل وحشتناک زیاد ایران در بخش گردشگری شدم.

به هر حال جاذبه‌هاي فلات قاره ايران نسبت به کشورهايي مانند امارات متحده عربي و ترکيه قابل مقایسه نیست اما عدم سیاستهای جاذب و قوانین لازم برای توسعه و رونق گردشگری در ایران مهر محکمی زده بر تمامی تواناییهای اقلیم های متنوع ایران که می تواند خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی را به خود جذب نماید.

در حال حاضر به دلیل توسعه نامتناسب زیرساختهای لازم برای جذب گردشگر در ایران و تا قبل از این هم به دلیل پایین بودن نرخ ارز و گران تمام شدن سفر به ایران نسبت به دیگر کشورهای فعال در توسعه صنعت توریسم، کشورهایی مانند امارات متحده و ترکیه و یونان توانستد نه تنها گردشگرانی خارجی ای را که باید به ایران ورود پیدا می کردند را جذب خود کنند بلکه در این مسیر بسیاری از گردشگران ایرانی را نیز جذب خود کرده و در واقع با استفاده از دلارهای یارانه ای نفتی ایرانی! به کشورهایی موفق در جذب گردشگر تبدیل شوند. درآمدهایی که با کمی دقت در آنها ملاحظه می کنیم که حجم عظیمی از آن از سوی گردشگران ایرانی به این دو کشور تقدیم شده است و اینها در نبود ایران و با دلارهای نفتی ایران است که عنوان کشور توريستي را يدک مي‌کشند و گوي سبقت را از ما ربوده‌اند.

انتهای پیام/9


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads