کد خبر: 138197 - تاریخ: جمعه، 28 آوریل 2017 - 21:03

متن کامل نخستین مناظره انتخاباتی؛

قالیباف: آیا کسب و کار رونق یافته؟/روحانی: قول ۴ میلیون شغل ندادم

نخستین مناظره انتخاباتی با محور فرهنگی و اجتماعی امروز هشتم اردیبهشت با حضور ۶ نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش خوبان، نخستین مناظره انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری امروز ۸ اردیبهشت ماه آغاز شد.

این برنامه به طور زنده از شبکه یک سیما و شبکه رادیویی ایران پخش می شود.

**سوال از میرسلیم درباره حاشیه نشینی

سید مصطفی آقامیرسلیم کاندید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با قرار گرفتن پشت تریبون اولین مناظره زنده تلویزیونی خود از شبکه یک سیما را کلید زد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره طرح دولتش برای مدیریت حاشیه‌نشینی اظهار داشت:  نیروی انسانی باید متناسب با ظرفیت های زیتسی ودر توسعه کشور مشارکت توزیع شود و از استعدادهای آنها به خوبی بهره مند و این استعدادها شکوفا شود اما عدم توجه به مناطق محروم باعث مهاجرت و ایجاد حاشیه نشینی شده است که مشکلات امنیتی، اقتصادی و سیاسی در پی داشته است.

میرسلیم افزود: راه کار دولت ما با توجه به سیاست های آمایش سرزمینی و جمعیت و توجه به مصرف درست آب است، زیرا بسیاری از روستاهای کشور خشک شده و اهالی آن مجبور به مهاجرت به شهرها، حاشیه نشینی و مجبور به کارهایی که دور از شأن آنها است شدند. این عزیزان از تحصیل و آموزش محروم بوده و به اعتیاد روی می آورند. باید پاسخ دهیم که چرا امروز در برخی از استانها مانند سیستان و بلوچستان مواجه با مهاجرت فراوان بوده ایم که اینها به دلیل مدیریت ناصحیح است.

وی در ادامه اظهارداشت: حاشیه نشینی مشکلات فراوان فرهنگی و امنیتی را بوجود آورده است.

نقد هاشمی طبا به سخنان میرسلیم

سیدمصطفی هاشمی طبا  نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد خود نسبت به پاسخ میرسلیم، ضمن تشکرا ز میرسلیم اظهار داشت: لازم می دانم نکته ای را  موردتوجه قرار دهم و آن اینکه بحث آمایش سرزمینی، بحث آب، بحث روستاییان یا بحث های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان برمی گردد در حقیقت میراثی از گذشتگان و خداوند است که به بشر عطا شده است.

وی گفت: وقتی ما اولویت برای برخی مسائل قائل می شویم منجر به این می شود که برخی مسائل بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل دیگری که کمتر به چشم می خورد، کمتر مورد عنایت قرار می گیرد بنابراین می خواهم بگویم که واقعا سرزمین ما ایران دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا درحال از بین رفتن و مصادیق متعددی هم دارد.

هاشمی طبا  افزود: بنابراین اولویت اولی که بایدبرای کشور قائل شویم توجه به زیستگاه و حفظ ایران است و اگر قرار باشد بدون توجه به اولویت مسائل را بررسی کنیم این نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت و دست چندم خواهد شد.

نقد روحانی به سخنان میرسلیم

حسن روحانی در نقد سخنان میرسلیم گفت: حاشیه نشینی از معضلات ایران و همه کشورها است. کشوری را سراغ ندارم که حاشیه نشین نداشته باشد. معمولا حاشیه نشینی در کلان شهرها و شهرهای بزرگ وجود داردو ریشه آن به عوامل مختلف بر می گردد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بیکاری و عدم درآمد کافی را از عوامل پناه بردن مردم به حاشیه شهرها خواند و گفت: فردی که در یک شهر دور و یا روستا زندگی می کند و منابع درآمدی اش کافی نیست مجبور می‌شود مهاجرت کند. معمولا در شهرهای بزرگ شرایط اشتغال بیشتر است.

وی ادامه داد: این فرد برای زندگی به حاشیه شهر پناه برده و بعد از مدتی اقوام و خویشان خود را نیز از روستاها برای کار به شهرها می آورد و آنها نیز در حاشیه شهرها ساکن می شوند.

نقد قالیباف به سخنان میرسلیم

درباره سخنان میرسلیم گفت: مسئله حاشیه‌نشینی مسئله مهم و کلیدی است، امروز حدود ۱۱ میلیون حاشیه‌نشین در شهرها داریم که بر اساس فرصت‌های نابرابر اجتماعی و بحران‌های اقتصادی به وجود آمده‌اند.

وی افزود: یک روش چاره‌اندیشی در دراز مدت است و البته باید در کوتاه مدت هم برنامه‌ریزی برای حل مشکل این قشر صورت گیرد.

قالیباف ادامه داد: در همه دنیا دولت‌ها از محرومان حمایت می‌کنند و بخشی از این محرومان، حاشیه‌نشینان هستند؛ دولت در کشور ما نیز در هفت سال گذشته تدبیری کرد در قالب پرداخت یارانه‌ها که این یارانه طی هفت سال گذشته پرداخت شد اما گلایه این قشر از جامعه، آنجاست که با گرانی‌های به وجود آمده در کشور، ارزش ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۱۵ هزار تومان رسیده است و چرا همپای تورم کشور، یارانه افزایش پیدا نمی‌کند؛ چرا یارانه‌ها بین همه مردم یکسان توزیع می‌شود؟

این کاندیدای ریاست جمهوری خطاب به میرسلیم گفت: جنابعالی برای یک اقدام کوتاه مدت برای محرومان چه اقدامی را انجام می‌دهید و برای دراز مدت که این مشکل ریشه‌کن می‌شود، چه اقدامی را انجام خواهید داد؟

نقد جهانگیری به سخنان میرسلیم

اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نخستین برنامه تلویزیونی مناظره و در نقد دیدگاه های سیدمصطفی میرسلیم نامزد دیگر انتخابات درباره موضوع حاشیه نشینی اظهار داشت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین مشکلات کشور است که در تمام نقاط دیده می شود.

وی تأکید کرد: مسئله مهم این است که باید به این مردم توجه کرد تا آنها دیده شوند؛ نباید آنها را افراد اضافی تلقی کرد.

جهانگیری ادامه داد: در دولت یازدهم با این پدیده به صورت  کارشناسی و علمی برخورد و سازماندهی شد؛ از جمله اینکه شورایی با عنوان بازآفرینی مناطق سکونتی مردم با توجه به بافت های میانی و حاشیه ای تشکیل شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شده اند و مراکز درمانی در نقاط حاشیه ای مستقر شد و برای جوانان آنها که به سن تحصیل رسیده و محروم از تحصیل بوده اند، برنامه درسی پیش بینی شد.

نقد رئیسی به سخنان میرسلیم

سید ابراهیم رئیسی در خصوص سخنان میرسلیم اظهار داشت:  اولین موضوع در بحث حاشیه نشینی بحث آمار است که باید آمار دقیقی در این خصوص منتشر شود چراکه آمار ۱۱ میلیون مربوط به سال ۹۲ است در حالی که امروز آمار حاشیه نشینی در حدود ۱۶ میلیون نفر است.

وی ادامه داد: در خصوص علل پدیده حاشیه نشینی یکی از دلایل آن کم آبی روستاها است که باعث مهاجرت از روستاها به حاشیه شهرهای بزرگ شده است.

رئیسی با بیان اینکه اولین گام برای ساماندهی حاشیه نشینی نوسازی و بهسازی مسکن و نظام شهری است گفت: تثبیت مالکیت، توجه به بهداشت و مشکلات اجتماعی حاشیه نشین ها، دعوت از سرمایه گزاران و صنایع برای رونق حاشیه شهرها از جمله راه کارهای ساماندهی حاشیه شهرهاست.

**سوال از رئیسی درباره رشد عدالت اجتماعی و کاهش طبقات اجتماعی

نوبت به حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی کاندید دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رسید. وی با قرار گرفتن پشت تریبون در پاسخ به این سؤال که چه برنامه‌ای برای رشد عدالت اجتماعی و کاهش طبقات اجتماعی دارید؟ گفت: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم نظام جمهوری اسلامی است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نظام نیست.

وی ادامه داد: آنچه نگران‌کننده است، این است که ضریب جینی نشان‌دهنده این است که در سال‌هایی که هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود، این فاصله کمتر شده و در سال‌های اخیر شاهد افزایش آن از ۰.۳۶ به ۰.۴۳ بوده‌ایم که ۷ واحد افزایش پیدا کرده است.

حجت الاسلام رئیسی در جمع بندی پایان سخنان خود با اشاره به اینکه در مفاهیم دینی ما پس از توحید مفهوم عدالت عنوان شده است گفت: آنچه شاهد آن هستیم بیکاری جوانان تحصیلکرده و تعطیل شدن واحد ها و کارگاه های تولیدی و اقتصادی است که این مشکلات خود به خود سبب افزایش فاصله طبقاتی خواهد شد.

وی افزود: برخی افراد درآمدشان یارانه ای است که از دولت دریافت می کنند و سوال این است که آیا امکان زندگی با این مقدار درآمد وجود دارد؟

رئیسی با بیان اینکه امروز با واقعیات زندگی محرومین مواجه هستیم اظهار داشت: وام های کلانی در اختیار عده ای خاص قرار گرفته در حالی که امروز جوانان برای دریافت تسهیلات ازدواج مدت قابل توجهی را باید در نوبت قرار گیرند.

وی افزود: برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها در دولت باید به گونه ای باشد که فاصله طبقاتی بر اساس شاخص های عدالت اجتماعی کاهش یابد تا موجب کاهش فساد شود.

رئیسی با بیان اینکه در جوامع توسعه یافته شاهد فقر و محرومیت افراد هستیم ادامه داد: در جوامع توسعه یافته نیز برخی افراد کاخ نشین و برخی کوخ نشین هستند که این موضوع بر خلاف شاخص های عدالت اجتماعی است.

وی در پایان گفت: موضوع اصلی امروز حمایت از تولید ملی است که بر اساس آن می توانیم حق محرومان را پرداخت کنیم.

نقد هاشمی طبا به سخنان رئیسی

هاشمی طلبا در نقد برنامه های رئیسی، ضمن تشکر از برنامه های وی گفت: معنی این مسئله آن است که ما باید یارانه هایی را که به صورت عمومی توزیع می کنیم را در دسترس آنها قرار دهیم تا آنها سر و سامان پیدا کنند. این نکاتی که آقای رئیسی فرمودند که درست هم هست منجر به بزرگ تر و بزرگتر شدن دولت می‌شود، به نوعی فروش هر چه بیشتر ارز و واردات هر چه بیشتر به منظور تبدیل ارز به ریال بدنبال خواهد داشت.

وی افزود: ما باید ببینیم توانایی دولت در بزرگ شدن چقدر است که اگر این توقعات را از دولت داشته باشیم که چنین وچنان گفت طبیعتا این ممکن نخواهد بود. ما برای آنکه بخواهیم امکانات بیشتری را در اختیار عموم مردم بخصوص اقشار محروم و طبقات ضعیف قرار دهیم باید تولید ناخالص ملی با گسترش و بهسازی صنعت و کشاورزی و بخصوص با خدمات و به طور ویژه با مسئله توریسم  را حل کنیم و اگر این طور نشود چاره دردها پرداختن به معلول ها نیست.

هاشمی طبا ادامه داد: منابع ما محدود است و ما نمی توانیم با منابع بیشمار زندگی کنیم.

نقد میرسلیم به سخنان رئیسی

میرسلیم از  رئیسی درخصوص مساله «عدالت اجتماعی»، سه سوال از وی مطرح کرد و گفت: آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه انجام گرفته در جهت کاهش تبعیض بوده است؟ چگونگی تغییر روند تبعیض در جامعه را چگونه تبیین می ‌فرمایید؟ نوع سبک زندگی ما در حال حاضر به شکل مطلوب است؟ که برآورنده عدالت اجتماعی باشد؟

روحانی در نقد سخنان رئیسی

حسن روحانی در پاسخ به سخنان رئیسی در خصوص عدالت اجتماعی گفت: کم کردن فاصله اقشار مختلف جامعه اهمیت فراوانی دارد، امروز باید تلاش کنیم تعادلی بین شرق و غرب کشور ایجاد شود؛ غرب کشور شرایط بهتری دارد.

وی ادامه داد: شرق کشور به دلیل کویری و خشک بودن شرایط سخت‌تری دارد، دولت یازدهم توجه بیشتری به شرق کشور کرد و گازرسانی به این مناطق انجام شد و راه‌آهن نیز به این مناطق رسیده است.

روحانی با بیان اینکه به اقشار مستضعف جامعه باید کمک بیشتری شود، اقدامات دولت یازدهم در راستای عدالت اجتماعی را تشریح کرد و گفت: به حقوق کسانی که حقوقشان کمتر بود، افزوده شد، مستمری مستمری‌بگیران کمیته امداد و بهزیستی به بیش از سه برابر در دولت یازدهم افزایش یافت. در خصوص رسیدگی به معلولان نیز برای خانواده‌هایی که دو معلول دارند، خانه ساخته شد و برای خانواده‌هایی که تک معلول نیز دارند، خانه‌هایی در حال ساخت است.

کاندیدای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: برای دستیابی به عدالت اجتماعی باید رانت‌ها را از بین ببریم و با فساد اقتصادی مبارزه کنیم.

قالیباف در نقد سخنان رئیسی

قالیباف درپاسخ به سخنان رئیسی درخصوص عدالت اجتماعی گفت: عدالت اجتماعی از موضوعات مهم و اهداف انقلاب اسلامی بوده است، همه ما شاهدیم وقتی بحران های اقتصادی داریم تحق عدالت سخت است.

قالیباف اظهار داشت: روزی که ما کار در تهران را آغاز کردیم گفتیم که هدفمان این است که فاصله شمال و جنوب شهر را کم کنیم و با توجه به محرومان در بافت های فرسوده این اتفاق افتاد. اما در نابرابری های فرصت های اجتماعی مثل بیکاری و شغل که حق شهروندان است و باید به آن توجه شود. شما به طور مفصل صحبت کردید که در برنامه کاری ما نیز تصمیماتی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ما در برنامه خود اشتغال حمایتی را انجام داده و به سمت اشتغال پایدار می رویم گفت: امروز شکاف طبقاتی در جامعه بیشتر شده و فرصت های اجتماعی نابرابر شده است، بهره ای که آن چهار درصد خاص در جامعه می برند و ۹۶ درصد مردم نمی برند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در برنامه پنجم توسعه همچنین برنامه ای بود، امروز که برنامه پنجم توسعه به پایان رسیده از شما سوال می کنم که براساس ارزیابی شما در برنامه پنجم توسعه این امر چقدر محقق شده است؟

جهانگیری در نقد سخنان رئیسی

اسحاق جهانگیری در ادامه برنامه مناظره امروز و در نقد دیدگاه‌های سید ابراهیم رئیسی درباره راه‌های افزایش عدالت اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: عدالت یکی از آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی است و محدود کردن عدالت به مسائل اقتصادی نیز ظلم به موضوع عدالت است.

وی ادامه داد: عدالت آموزشی یعنی همه کودکان امکان بهره‌مندی از تحصیل را داشته باشند، عدالت سیاسی یعنی اینکه در بین نیروهای سیاسی، عدالت برقرار باشد و عدالت قضایی یعنی تمام مردم در مراجعه به دستگاه قضایی احساس عدالت کنند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه متأسفانه احساس عدالت در جامعه کم شده است، اظهار داشت: یکی از بخش‌های عدالت اقتصادی، توجه به عدالت منطقه‌ای و جغرافیایی است.

جهانگیری تصریح کرد: اینکه کسی ۳.۷ میلیارد دلار اموال ملت را به جیب بزند، یعنی عدالت وجود ندارد و عده‌ای به ثروت‌های بادآورده دست یافته‌اند.

**سوال از هاشمی طبا درباره مسکن

سیدمصطفی هاشمی طبا در ادامه با قرار گرفتن پشت تریبون در پاسخ به این سوال که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه هایی است و شما چه طرحی برای حل مشکل آن به ویژه برای زوج های جوان دارید؟ گفت: ما اصولا اگر بخواهیم معلول ها را مورد توجه قرار دهیم راه به جایی نمی بریم، به طور کلی علت هایی که باعث بروز مشکلات برای اقشار جامعه شده باید به صورت برطرف کردن علت ها باشد و باید این را مورد توجه قرار دهیم.

هاشمی طبا  افزود: در تمام فرمایشاتی که در سوال های اخیر مطرح بود، نوعا حرکت به سمتی بود که دولت این کار را بکند دولت آن کار را نکند، دولت در حال حاضر خدمات بسیار زیادی را ارائه می کند و حقیقتش این است که اصلا بزرگ تر شدن دولت بدون اینکه اقتصاد جامعه توانمند بشود، بدون اینکه بتوانیم درآمد ملی را افزایش دهیم این مسئله امکانپذیر نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهیم در حوزه مسکن و حل مشکلات زوج های جوان کاری صورت بگیرد از طریق پرداخت های وام در جامعه است. بخشی از جامعه چه از تهران چه شهرهای دیگر مسکن هایی کوچک ساخته شده و برای این منظور و در این مورد باید به توانایی های آینده زوج های جوان توجه شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مهمتر از مسئله مسکن مشکل اشتغال جوانان است، گفت: مسئله کار بدون توجه به ابعاد مختلف ایجاد سرمایه گذاری برای صنعت، کشاورزی و خدمات امکانپذیر نیست. یعنی اگر زوجی کار کنند و درآمد داشته باشند آینده خود را می توانند تضمین کنند و وام هایی را که برای مسکن گرفته اند را می توانند تامین کنند. امروزه به نظر می رسد با حجم وامی که از طریق بانکها مصوب شده حداقل در اطراف شهرهای بزرگ مسکن با توجه به شرایط اندکی رکود که از آن برخوردار است، امکان خریداری آن  هست.

روحانی در نقد سخنان هاشمی طبا

روحانی در پاسخ به سخنان هاشمی طبا در خصوص برنامه‌های دولت در بخش مسکن گفت: برای مسکن برنامه‌های مختلفی در دولت‌های قبل وجود داشت. در دولت گذشته سرمایه‌گذاری در مسکن مهر انجام شد، با مشکلاتی که داشت، این دولت متعهد گردید این پروژه را تکمیل کند؛ تا پایان دولت پروژه‌های مسکن مهر تحویل داده می‌شود به جز ۱۰۰ هزار و خورده‌ای مسکن مهر که هیچ داوطلب و خریداری ندارد.

وی تصریح کرد: باید به مردم برای ساخت و خرید مسکن مورد نظر یاری کنیم.

روحانی در خصوص اقدامات دولت یازدهم در این بخش اظهار داشت: وام‌های لازم در اختیار خانه‌اولی‌ها قرار داده شده و خانه اولی‌ها می‌توانند ۸۰ میلیون وام بگیرند.

وی نوسازی بافت‌های فرسوده را یکی از راه‌های جایگزین مسکن مهر برای حل مشکل مسکن در کشور خواند و گفت: با نوسازی بافت‌های فرسوده می‌توانستیم خانه‌های نو به جای مسکن مهر در اختیار مردم قرار دهیم که این امر تحولی در بخش مسکن بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه برای مسکن جوانان برنامه‌های خوبی وجود دارد، اظهار داشت: برای ازدواج جوانان نیز دو وام ۱۰ میلیونی پرداخت می‌شود که کمک خوبی به آنهاست.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی طبا

قالیباف در نقد سخنان هاشمی طبا گفت: در حوزه اجتماعی به این مسئله بر می گردیم که ۴ درصد مردم از همه چیز برخوردارند و ۹۶ درصد از هیچ چیزی برخودار نیستند این ۴ درصد با رانت برخوردار شده اند.

وی افزود: در مسئله مسکن در حال حاضر ۳ میلیون مسکن خالی است اینها کجاست و متعلق به چه کسانی است؟ متعلق به همان ۴ درصدی است که یک ویلا در شمال کشور و یک ویلا در شمال تهران دارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: درباره بافت فرسوده برنامه این بود که دولت سالانه ۱۰ درصد از این بافت را احیا کند، اما نتوانست این کار را انجام دهد، ۵ تا۶ سال است که از این مسئله می گذرد و پیشرفت در این مسئله حدود ۷ تا ۸ درصد است البته در تهران که مسئولیت احیای بافت فرسوده با شهرداری است. بنا بر گزارش وزارت مسکن، ۳۴ درصد پیش رفتیم. دولت باید کمک می کرد که نکرد اما ما وظیفه خود را انجام دادیم.

قالیباف گفت: باید با این ۴ درصد برخورد شود، اجازه ندهید این رقم تکرار شود اما امروز هم تکرار می‌شود؛ در سال ۹۵ بیش از ۵۳۰ میلیارد تومان وام دادیم. به چه کسانی پرداخت شد؟ چند هزار نفر وام گرفتند و چندصد هزار نفر در صف وام ازدواج هستند؟

وی خاطرنشان کرد: اگر سیستم را اصلاح نکنیم موفق نخواهیم شد به مشکلات فائق آئیم.

نقد جهانگیری به سخنان هاشمی طبا

اسحاق جهانگیری در ادامه برنامه مناظره در نقد دیدگاه‌های سید مصطفی هاشمی‌طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در موضوع راه‌های تأمین مسکن، اظهار داشت: به دلیل صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب در شهرداری‌ها و دلالی شدن موضوع مسکن، مشکلات این بخش افزایش یافته است.

وی افزود: بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش واحدهای مسکونی است که امروز خالی هستند و این سرمایه راکد شده است.

این نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه ما در حوزه مسکن چند اولویت داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: یکصد هزار مسکن اجتماعی برای گروه‌های نیازمند مانند کمیته امداد و بهزیستی مورد نیاز است و سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی هم باید استحکام‌بخشی شوند.

جهانگیری گفت: در این دولت سقف تسهیلات مسکن برای زوجین جوان ۱۶۰ میلیون تومان شده است و برای خانه‌ اولی‌ها هم امکان باز شدن حساب ۶ ماهه در صندوق پس‌انداز مسکن برای دریافت وام و خانه‌دار شدن پیش‌بینی شده است.

رئیسی در نقد سخنان هاشمی طبا

رئیسی در نقد سخنان سید مجتبی هاشمی طبا گفت: اساس در توانمند سازی مردم برای تهیه مسکن و نوسازی بافت فرسوده است اما با وجود جوانان و زوج های جوانی که قصد تشکیل زندگی دارند چاره ای جز ارائه تسهیلات به آنها برای اجاره مسکن وجود ندارد.

وی افزود: نمی توان مدعی تسهیل ازدواج جوانان بود اما در این راه اقدامی عملی انجام نشود و دولت موظف به ارائه تسهیلات در این خصوص است.

رئیسی با اشاره به اجرای طرح مسکن مهر در دولت های قبل گفت:مسکن مهر با همه اشکلات ایجاد شد، و توانست عده ی زیادی را صاحب خانه کند، امروز نیز باید با حمایت از آن صاحبان مسکن مهر را از بلاتکلیفی خارج کرد.

وی در پایان گفت: با اجرای نوسازی بافت های مسکونی و ارائه تسهیلات مسکن، با ایجاد کمتر از یک میلیون مسکن در سال کماکان عقب خواهیم بود.

نقد میرسلیم به سخنان هاشمی طبا

میرسلیم از هاشمی طبا  پرسید سرمایه گذارانی هستندکه سرمایه خود را صرف مسکن تجملاتی می کنند به نظر شما چگونه می شود سرمایه ها را به سمت مسکن مناسب و ارزان برد؟

آیا به نظر شما چاره زوج های جوان برای مسکن وام است چطور باید از همان ابتدا زوج های جوان را درگیر وام کنیم و شما چرا بحث مسکن اجاره ای به شرط تمدید را مطرح نمی کنیم؟

**سوال از روحانی درباره اشتغال جوانان

حسن روحانی در ادامه مناظره در پاسخ به سوالی در خصوص اشتغال جوانان گفت: مسئله ازدواج یکی از نیازهای طبیعی انسانها و جوانان ما است. امروز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد. اولین مشکل، مشکل اقتصادی است.

وی تاکید کرد: فضای امید به آینده باید در جامعه بوجود آید. اولین اقدام برای مسائل اجتماعی، ایجاد امید نسبت به آینده است. زمانی که جامعه نسبت به آینده در حال تردید باشد و هر روز یک مسئله ای جامعه را تهدید کند و هر روز مردم یک حصر و تهدید جدید برای کشور خود را شاهد باشند و نشاطی برای جامعه باقی نگذاریم و هر روز یک محدودیت سلیقه ای برای جوانان بوجود آوریم نشاط مردم نسبت به آینده را دچار مشکل می کنیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهور تصریح کرد: جامعه را باید به آینده امیدوار کنیم و شغل لازم را برای جوانان ایجاد کنیم. در طول سالهای ۸۳ تا ۹۳ شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آماده ورود به بازار کار بودند که ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند. این وضع در شرایطی بود که وضعیت درآمدی کشور خوب بود می توانستیم همه کسانی که در دهه ۶۰ متولد شدند را در دهه ۸۰ به بازار اشتغال وارد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز امید به آینده در بین جوانان افزایش یافته بود ایجاد اشتغال یعنی شرایط کسب و کار در جامعه بهبود یابد،  رتبه کسب و کار ایران از ۱۵۲ به ۱۲۰ کاهش یافت و این امر نشان می دهد شرایط کسب و کار در جامعه بهبود یافته است. اعتماد به سرمایه گذاری در جامعه افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در جامعه امروز ما مردم به فضای مجاز دست یافته اند. اگر دولت یازدهم نبود همه این راهها مسدود می شد و دوستان ما نمی توانستند از این فضا برای تبلیغات خود استفاده کنند. امید به آینده و اشتغال از موضوعات مهم است.

قالیباف در نقد سخنان روحانی

قالیباف در نقد سخنان روحانی گفت: مشکل جدی امروزما در بحث ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره در همان ابتدای مذاکرات به مردم قول دادید چهار میلیون شغل ایجاد کنید.

روحانی در پاسخ به این سخن قالیباف گفت: یک سایت گمنام حرفی می‌زند و یک سایت معروفی آن را نقد می‌کند و یک روزنامه هم آن را نقل می‌کند و شما هم می‌خواهید از آن نقل کنید؛ من هرگز به مردم قول ایجاد چهار میلیون شغل نداده‌ام.

قالیباف گفت: ما از سایت خود شما نقل می‌کنیم، تحمل کنید چند دقیقه اتفاقی نمی‌افتد، اجازه دهید صحبت کنم.

وی افزود: امید و نشاط مهم است، حتماً حقوق شهروندی مهم است، شبکه‌های اینترنتی هم لازمه امروز زندگی است اما واقعاً امروز افسردگی در کشور چقدر شده است؟ بنابر آمار دولت، شرایط غیرقابل قبول است.

قالیباف ادامه داد: نشاط مردم با زندگی خوش است، شما می‌گویید زندگی خوش هست و کسب و کار رونق دارد؛ مردم عزیز آیا شما حستان این است که کسب و کار رونق پیدا کرده است!؟ آیا در چند سال گذشته آمار بیکاری اضافه شده یا نه!

وی گفت: آقای روحانی اجازه حرف زدن نمی‌دهد و در حرف من می‌آید، اگر اینها را حل کردید، نشاط را آورده‌اید؛ اشکال اساسی ما سرمایه نیست، سرمایه در داخل و خارج هست، بلکه نوع مدیریت و اینکه اجازه حرف زدن نمی‌دهید، مشکل است.

نقد جهانگیری به سخنان روحانی

در ادامه جهانگیری با اشاره به دیدگاه های حسن روحانی درباره راههای افزایش زمینه ازدواج اظهار داشت: احترام و کرامت جوانان بایدحفظ شود تا زمینه اشتغال آنها فراهم شود.

وی افزود: در این کشور بیشترین زمینه برای گردشگری و اشتغالزایی وجود دارد؛ چه کسانی باعث شدند وقتی ۷۰۰ هزارنفر برای زیارت وارد مشهد می شدند و زمینه اشتغال برای مردم مشهد فراهم می شد، این مسئله منتفی شود؟ ما که به سفارت عربستان حمله نکردیم؛ چه کسانی زمینه این کارها را فراهم کردند و حمایت هم کردند!؟

رئیسی در نقد سخنان روحانی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در نقد سخنان حجت الاسلام حسن روحانی گفت: وقتی که دختر و پسر جوانی نتوانند ازدواج کنند قطعا نشاطی که باید در جامعه باشد، وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر تسهیلاتی را فراهم کنیم می توانیم آمار ازدواج را که در حال حاضر ۷۰۰ هزار مورد در سال است به یک میلیون ازدواج در سال برسانیم.

رئیسی با بیان اینکه شرایط دریافت وام ازدواج باید تسهیل شود اظهار داشت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر در صف دریافت وام ازدواج هستند که باید در شرایط تخصیص آن مانند دریافت وثیقه تجدید نظر شود.

وی افزود: مبلغ وام ازدواج نیز در حال حاضر ۱۰ میلیون تومان است که بر اساس شرایط موجود جامعه پیشنهاد ما افزایش آن به ۲۰ میلیون تومان است.

رئیسی سه عامل ازدواج، مسکن و شغل را سه عامل مهم در ایجاد نشاط در جامعه برشمرد و تصریح کرد: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه که دولت را مکلف به ایجاد یک میلیون شغل در سال کرده، اگر در کنار آن شاهد یک میلیون مسکن باشیم با برنامه ریزی صحیم میتوانیم شاهد یک میلیون ازدواج نیز خواهیم بود.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی

میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت: جناب آقای روحانی شما مساله ازدواج را به اشتغال موکول کردید اما این کامل نیست، شما چه تدبیری اندیشیده اید برای مقابله با جنگ نرمی که هدف اصلی‌اش تضعیف خانواده است. چگونه می‌شود از امنای محله برای حمایت از جوانان استفاده کرد؟ شما باید به این نکته توجه کنید که گرایشات خانواده سست شده و گرایش به طلاق افزایش یافته است.

وی افزود: توجه به نهادهای مشاوره برای ازدواج و هدایت جوانان بسیار مهم است. علت طلاق چیست و چگونه است که شما فکر می کنید می توانیم موضوع اشتغال را با در نظر گرفتن خانواده در نظر گرفته شود؟

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی

هاشمی طبا در مناظره انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبتهای روحانی گفت: اینکه ما فلش همه کارها را به سمت دولت بگیریم و ادعای اینکه دولت می تواند کاری را انجام بدهد یا ندهد و در امر مسئله مسکن و ازدواج جوانان هم دخالت کند، یک مقداری خوش بینی است.

وی افزود: به نظر من آن چیزی که برای زندگی امروز لازم دیده می شود و آنچه که دست و پای جوانان را امروز بسته و بجای آنکه با یکدیگر زندگی کنند خودشان و خانواده هایشان می خواهند با هم معامله کنند و شرایط سختی رابرای هم قرار می دهند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در این مناظره جای جامعه شناسان که اطلاعات دقیقی در این مسائل دارند خالی است، من فکر می کنم بحث مسائل فرهنگی یکی از مهمترین مسائلی است که در امر ازدواج جوانان دخیل است. البته باید حتما جوانان کار و شغل داشته باشند و به قول حضرت امام(ره) جوانان بروند و با هم بسازند اما متاسفانه این مسئله در جامعه کمرنگ شده است.

**سوال از جهانگیری درباره رضایت ارباب رجوع

جهانگیری در نخستین برنامه مناظره و در پاسخ به این سوال که راه حل شما درباره عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دستگاه های اجرایی چیست و چه اقدامی برای کاهش بوروکراسی در ادارات انجام خواهید داد، اظهار داشت: سرمایه اجتماعی یعنی اعتماد و رضایت به مشارکت مردم؛ اگر این سرمایه کاهش یابد باعث آسیب اجتماعی می شود.

وی ادامه داد: رویکرد غالب در دولت یازدهم به مسائل اجتماعی، منحصر به فرد بود؛ به گونه ای که نگاه آمرانه و خشن و قضایی را به نگاه علمی تغییر داد که در این نگاه اخلاق دورنمایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

جهانگیری با بیان اینکه باطل السحر فریب، آگاهی مردم است، افزود: در جلساتی که در محضر مقام معظم رهبری با حضور سران سه قوه درباره مسائل اجتماعی تشکیل شد تصمیمات خوبی گرفته شد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: در رابطه با رضایت ارباب رجوع در ادارات نیز پایش های مهمی در سطح ملی، استانی و شهرستانی انجام دادیم که مشخص شد بیشترین عدم رضایت مردم از شهرداری ها، بانکها و دستگاه قضایی است.

وی با تأکید بر اینکه باید شفافیت رعایت شود و مردم نسبت به حقوق خود مطلع باشند، گفت: دولت الکترونیک باید به طور جدی مدنظر باشد و کشور به صورت الکترونیک اداره شود؛ سامانه های الکترونیکی در دستگاه ها باید با هم مرتبط باشند.

جهانگیری تصریح کرد: مهمترین هدفی که ما از استقرار دولت الکترونیک دنبال می کنیم این است که روند خدمت رسانی به مردم تسهیل شود و پس از آن نظارت جدی بر فرآیندهای دستگاه ها، اهمیت دارد و مجوزهای غیرضروری هم باید لغو شود.

قالیباف در نقد جهانگیری

قالیباف در نقد جهانگیری گفت: شما به  اخلاق اشاره کردید و کاش اخلاق رارعایت می کرددی این از پدیده های عجیب است که شما به عنوان معاون رئیس جمهور نامزد شدید البته این حق شماست می گویید ما با هم رقیبیم اما صداقت شما چند روز آینده معلوم می شود که هستید یانه؟

وی افزود: صادقانه بگویید آمده اید که گزارش کار دولت را دهید پس حداقل اگر  می خوواهید گزارش کار دولت را بدهید گزار ش درست دهید

قالیباف گفت: یک مطالعه اولیه نشان می دهد صدور پروانه ساخت و ساز در تهران مجانی است ما هیچ وقت اقتصادی نگاه نکرده ایم. در باره منطقه ۱۲ که شما رفتید بازدید خودتان توضیح دهید چه ساختید؟

وی ادامه داد: متعجب هستم از شما که حاضر ید دستاویز سیاست دیگران شویم؛ اگر بحث می شود اختیار را به مردم دهیم خوب است بدانیم یک دهه از ایجاد شورایاری ها می گذرد اما دولت دو ماه پیش ابلاغ کرد که حق واگذاری کار به مردم را ندارید.

قالیباف ادامه داد مشکل دولت شما این است که می گویید نمی شود و از همان چهاردرصد دفاع می کنید. مردم قضاوت کنند که وقتی کسی می خواهد وام بگیرد هزار مسیر جلوی پای او می گذارند تا نتوانند وام بگیرند اما وام های بانکی به همان چهار درصد می رسد این بی صداقتی است.

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: در خصوص نظام اداری که مستقیما با مردم در ارتباط است، در نمایشگاهی در سال ۸۳ تمام آسیب های اداری کشور را برای بازدیدکنندگان به نمایش در آوردیم.

وی گفت: وضعیت اداری فعلی کشور همه کسانی که دغدغه نظام اداری سالم را دارند کماکان رنج می دهد.

رئیسی در خصوص آمار ارائه شده در خصوص دولت الکترونیک توسط جهانگیری تصریح کرد: در زمینه دولت الکترونیک ۱۵ درصد از کار پیش رفته است و بسیاری از بخش های لازم در دولت الکترونیک کماکان عملیاتی نشده است.

وی افزود: امکان اصلاح نظام اداری بدون شفاف سازی و نقد پذیری وجود ندارد و سلامت نظام اداری باید بگونه ای باشد تا مناقصه ها و مزایده ها در اختیار مردم و اصحاب رسانه باشد.

رئیسی گفت: اکر شرکت ها و نظام اداری منضبط نباشند شرکت های دولتی حیاط خلوت افراد خواهد شد.

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری گفت: شغل کارمندی شغل مقدسی است و انگیزه آن عشق به خدمت است نه کیسه دوختن . چرا زیر میزی گرفتن رواج دارد و آزادی اطلاعات وجود ندارد؟ چرا هنوز برخی کارمندان دولت از محل اطلاعات امانتی درآمد کسب می کنند؟

وی افزود: چرا هنوز با افرادی که با داشتن اطلاعات به نفع خود حرکت کرده اند برخورد نشده است. چرا باید کارمندانی از دولت به امکانات نجومی دست یابند و بعد برای آن ها توجیه هم بیاوریم؟

روحانی در نقد سخنان جهانگیری

روحانی در خصوص اظهارات جهانگیری گفت: یکی از مسائل مهمی که دکتر جهانگیری توجه دارد، واگذار کردن مسائل اقتصادی و مدیریتی به مردم است؛ باید بخش خصوصی ما فعال شود. در مورد بخش عمومی غیردولتی در جای خودش صحبت می‌کنیم.

وی با تأکید بر لزوم افزایش سرمایه اجتماعی بین دولت‌ها و مردم گفت: باید دولت به مردم و مردم به دولت اعتماد کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از عملکرد برخی رسانه‌ها تصریح کرد: برخی رسانه‌ها از طریق تخریب و اتهام می‌خواهند سرمایه اجتماعی را در کشور تضعیف کنند و بین نظام و مردم فاصله ایجاد کنند که خطر بزرگی برای نظام است.

روحانی، ایجاد دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات را از اقدامات مهم دولت خواند و گفت: دو مرحله از شبکه ملی اطلاعات اجرایی شده است، زیرساخت‌ها در حال تکمیل و شفافیت مهمترین مسئله است.

وی از تدوین لایحه‌ای برای شفافیت خبر داد و گفت: بر اساس این لایحه، همه دستگاه‌ها به صورت شفاف، درآمدهایشان را اعلام خواهند کرد.

هاشمی طبا در نقد سخنان جهانگیری

سید مصطفی هاشمی طبا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد اظهارات جهانگیری نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در بحث دستگاههای دولتی و عملکرد کارکنان آن شاهد برخی سرگردانی ها و معطل شدن ها برای مراجعین هستیم. تجربه شخصی بنده از مراجعات به دستگاههای مختلف دولتی نشان می دهد که در برخی موارد بسیار خوب عمل می کنند و در برخی موارد دیگر صرفا به دلیل انگیزه های شخصی، کارکنان و یا مدیران دولتی این امر امکانپذیر نشده است که بتوانند این عزیزان به مراجعین یاری برسانند.

وی افزود: از آنجایی که این مسئله بسیار پیچیده است من فکر می کنم اگر بشود نیروهایی نه به عنوان بازرس بلکه به عنوان مراجعه که مورد اطمینان هم باشند به دستگاههای دولتی مراجعه و گزارشاتی عملیاتی از این دستگاهها ارائه دهند.

نامزد انتخابات ریاست جمهور ادامه داد: بنابراین لازمه اش این است که از درون دستگاهها و از مدیریت دستگاهها مطلع باشیم چرا که آنها به نوعی پنهان هستند و بعضا از آسانسورها و مزایای شخصی استفاده می کنند و وقت اینکه بتوانند با مردم رو در رو صحبت بکنند را ندارند. در این زمینه باید یک مقدار بیشتر عملیاتی اقدام کنیم.

**سوال از قالیباف درباره محیط زیست

قالیباف در پاسخ به این سوال که چه راهکار و برنامه موثری در مقابله با چالش های زیست محیطی مصرف بی رویه آب و جنگل زدایی و پدیده ریزدگردها پیشنهاد می کنید گفت: بحث مربوط به بحران محیط زیست از مشکلات بزرگ کشور است، امروز مشکلات جدی اقتصادی تاثیر خود را در حوزه اجتماعی گذاشته و در حوزه محیط زیست نیز با مشکل ریزگردها است.

وی افزود: روندی که تا به امروز پیش رفته مطلوب نبوده و ریزگردها تا مرکز تهران هم پیش آمده است.

قالیباف ادامه داد: گفته می شود این مشکل از آن سوی مرزها است، این چه سهمی است که بخش قابل توجه این مشکل برای بی توجهی های داخل است در همین مشکل اخیر اهواز که مردم می گفتند، ریزمرگ. مشکلات داخلی بود. وقتی درختکاری و ماچ کاری را رها می کنید طبیعی است که این مشکلات پیش می آید.

قالیباف گفت: امروز از حقوق شهروندی حرف می زنید، اولین حق مردم هوا است ما با بی تدبیری هوا را از مردم گرفته ایم. در آلودگی هوای تهران گفتید این مشکل قابل حل است با دولت جلسه گذاشتید طرح دادیم و دولت قبول کرد اما گفتند خودمان اجرا می کنیم. آقای جهانگیری توضیح دهند چه کردند ماشین هایی که ۳۰ سال در جاده بود دوباره وارد شهر کردند.

این نامزد انتخابات تصریح کرد: مشکل محیط زیست مثل بحران اجتماعی و اقتصادی حل نشده است و این دولت می گوید برای فلان طرح پول نداریم اما برای فلان طرح روش نیست یا می گوید نمی توانیم؛ ما می توانیم ظرفیت ها مشخص است نگویید این حرف شعاری است.

قالیباف خاطرنشان کرد: شما می گویید آی تی را اجرا کردیم چرا به این کسانی که از حوزه آی تی بهره مند نیستند فرق قائل نیستید.

هاشمی‌طبا در نقد سخنان قالیباف

سید مصطفی هاشمی‌طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در نقد صحبت‌های محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: من متأسف هستم از اینکه انجام برنامه توسعه ششم کشور از آمال و آرزوها شده است. ما یکسری تصورات از خودمان داریم که فکر می‌کنیم می‌توانیم همه کارها را با هم انجام دهیم اما باید اولویت‌بندی داشته باشیم.

وی ادامه داد: از نظر خود من اولین و مهمترین کار در کشور، مسئله احیای محیط‌زیست، حفظ زیستگاه ایران همراه با اصلاح مسئله کشاورزی است ولی سؤالی که از آقای قالیباف دارم، این است که آیا در اجرای برنامه توسعه ششم، اصرار بر موازی عمل کردن همه مواردی که در برنامه توسعه ششم هست، دارند یا واقعاً حیات مردم و حیات ایران که میراثی از گذشتگان است را در اولویت قرار می‌دهند و این را مهمترین برنامه خودشان تلقی خواهند کرد؟

روحانی در نقد سخنان قالیباف

حسن روحانی در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: جناب آقای قالیباف گفتند که ما هوا را نباید از مردم بگیریم. خوب در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است. ایشان مرتب می خواهد جامعه غنی و فقیر درست کند. جامعه ۴ درصدی و ۹۶ درصدی.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: خوب این برج های بزرگ را مجوزش را به آن ۴ درصد بدهید. من معتقد به ۴ درصد و ۹۶ درصد نیستم اما شما که مرتب این شعار را می دهید مجوز این برج های بلند را به چه کسی دادید. شما مجوز برج ۳۳ طبقه را به همان فردی دادید که اموال مرد م را غارت کرد و ۳.۸ میلیارد از پول مردم خورد را دادید.

وی اظهار داشت: شما این مجوزهایی را که در کوچه های ۱۰ متری و ۱۲ متری برای ساخت برج ۲۰ طبقه می دهید با چه مجوزی این کار را می دهید. تمام درخت های ۲۰۰ و ۳۰۰ تهران در حال قطع شدن است و به جای آن درخت یک ساله کاشته می‌شود. در بوستانها، پارک ها مجوزهای ساخت و ساز داده شده است. بنده پرونده های متعددی را دارم که شورای عالی شهرسازی شکایت کرده است.

حسن روحانی ادامه داد: بیشتری کاری که این دولت انجام داده است مدرن کردن آبیاری کشاورزی است. بیش از همه دولت های گذشته ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری مدرن شده است. ۴۰۰ میلیون متر مکعب به خاطر بستن چاههای غیر مجاز صرفه جویی شده است.

میرسلیم در نقد سخنان قالیباف

میرسلیم خطاب به آقای قالیباف گفت: شما به عنوان نامزد ریاست جمهوری و البته نه به عنوان شهردار بفرمایید چرا بیابان های کشور رو به افزایش است آیاراهکاری برای حل این بحران دارید؟

وی ادامه داد: یکی از مشکلات شهرهای بزرگ تراکم جمعیت در این کلانشهر هاست آیا چاره ای برای رفع این تراکم جمعیت دارید یا خیر؟

میرسلیم افزود: مشکل دیگری که داشتیم این است که استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیر زمینی مشکل ساز شده و بسیاری از سفره های آب زیر زمینی دیگر همچون گذشته نخواهد بود. چگونه می توانیم جنگل ها را احیا و با جنگل زدایی مقابله کنیم؟

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف درباره موضوع محیط زیست و راههای حفظ آن، گفت: بحث‌های زیست‌محیطی جزء مهمترین مسائلی است که مردم درگیر آن هستند و دولت‌ها وظیفه دارند کار جدی انجام دهند.

وی افزود: محیط زیست مهمترین اقدام دولت یازدهم بود؛ هم در زمینه دریاچه ارومیه و هم در زمینه بنزین پتروشیمی که به طور کامل آن را حذف کردیم؛ امروز در بیش از ۴۰ شهر، بنزین یورو ۴ استفاده می‌شود.

نامزد انتخابات ادامه داد: ریزگردها طبق مطالعات دقیق ۷۰ درصد منبع خارجی دارد که در گفتگوهای بین‌المللی پیگیر آن هستیم.

جهانگیری عنوان کرد: آقای قالیباف ۱۲ سال شهردار تهران است چطور نتوانستید تفکیک زباله کنید؟ ایشان فقط شهردار سازه و پروانه ساخت دادن است. بروید منطقه ۲۲ را ببینید.

وی افزود: شما طوری صحبت می‌کنید که انگار مسئول کل عالم هستید! شما ما را متهم می‌کنید به مدیریت ۶۰ سال قبل.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: باید بپذیرید با روش‌های تند نظامی نمی‌توانید تهران را بگردانید.

جواب قالیباف به نقدهای جهانگیری

سپس قالیباف در جواب جهانگیری گفت: اینکه می‌گویند شما دولت چهار درصدی‌ها هستید به همین خاطر است که هیچ‌وقت بین مردم نیستید، امروز شهرداری از زباله، برق تولید می‌کند و مابقی آن در کمپوست استفاده می‌شود. از اتاق‌هایتان بیرون بیایید و این مسئله را ببینید. این دوستان شما بودند که زباله را از روی زمین جمع می‌کردند و نمی‌دانستند که امروز می‌شود آن را مکانیزه کرد.

وی افزود: شما پول حمل و نقل را نه به تهران و نه به هیچ شهر دیگری نداده‌اید، اما ۷۰ کیلومتر مترو را تحویل گرفتیم و امروز به ۲۳۰ کیلومتر رسیده‌ایم. بیش از ۲۰ هزار هکتار جنگل‌کاری در اطراف تهران کرده‌اید و امروز به ۳۹ هزار هکتار در اطراف تهران رسیده‌ایم.

این کاندیدای انتخابات ادامه داد: اگر بلندمرتبه‌سازی را می‌گویید، باید بگویم این جز قانون دولت چهار درصدی‌ها است. در بحث مهاجرت حداکثر ۲۴ درصد مردم به دشت تهران آمده‌اند. شما بحث از صداقت و اخلاق می‌کنید؛ همه دیدند که شما قول تحول اقتصادی ۱۰۰ روزه را دادید، چون خودتان گفتید، من می‌گویم که اینها عقل ندارند؛ شما صداقت ندارید.

قالیباف گفت: کشور امروز در دست چهار درصد دلال و زالوصفت است؛ همان فردی که امروز در زندان است، بگویید چه کسی به او لوح تقدیر داد؟ شما از او تقدیر کردید؛ من متأسفم.

وی ادامه داد: مهمترین کار دولت قبل این بود که به روستاها می‌رفت، شما کی به روستاها رفتید و به مردم سر زده‌اید؛ جز اینکه در دو جلسه در یک استان شرکت می‌کنید و برمی‌گردید. امروز مردم می‌دانند این کشور ظرفیت دارد. آقای جهانگیری شما آمده‌اید کمک حال آقای روحانی و اعداد و رقم‌ها را می‌گویید. دقت کنید که ارز کشور می تواند به دو برابر تبدیل شود. البته نه با روش رانتی که شما پیش می‌گیرید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در تهران بلندمرتبه‌سازی است، اما مشکل اراک، کرج و اهواز چیست؛ مدیریت شما سنتی است، این اعتقاد همه جامعه است.

قالیباف خاطرنشان کرد: شما اعتقاد واگذاری به مردم را ندارید، چه کسی شورایاری‌ها را منحل کرد؟

وی یادآور شد: مردم عزیز ایران، یکی از برنامه‌های من واگذاری تصدی‌گری به استان‌هاست.

**سوال از جهانگیری درباره بهره گیری از نخبگان

اسحاق جهانگیری در بخش دوم برنامه مناظره امروز و در پاسخ به سوالی درباره بهره گیری از نخبگان برای آینده کشور اظهار داشت: همه پایش ها نشان می دهد که مردم و نخبگان ما وضعیت موجود را سیاه نمی بینند و امیدوارند که مسائل آینده کشور قابل حل است.

وی افزود: امروز کشور ما از دانش بالایی برخوردار است و یکی از وظایف معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری نیز این است که نخبگان کشور را ساماندهی کرده و از آنها استفاده کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: در گزارشی هم که اخیراً از مراجع جهانی دریافت شده، رتبه علمی ایران در سطح منطقه و جهان قابل قبول است.

جهانگیری افزود: مهم این است که ارتباط دستگاه ها با صنعت و مراکز تولیدی کشور برقرار شود و اگر مراکز پژوهشی در مراکز تولیدی مستقر شوند می توانیم از توان نخبگان بهتر استفاده کنیم.

**سوال از رئیسی درباره ورزش پهلوانی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در پاسخ به سوال مجری مبنی بر  برنامه هایش در جهت تقویت ورزش پهلوانی و مقابله با معضلات ورزش گفت: ورزش امری بسیار ضروری برای آحاد جامعه است و کشور ما استعداد این را دارد که در ورزش حرفه ای همگانی و قهرمانی حائز مقام های برتر بین المللی باشد.

وی با مهم ارزیابی کردن ورزش قهرمانی و مدال آوری در ورزش حرفه ای ادامه داد: ورزش همگانی باید با حمایت دولت در جامعه دنبال شود چراکه باعث نشاط در جامعه خواهد شد.

رئیسی با اشاره به نقش ورزش در ایجاد اشتغال اظهار داشت: یکی از میادین ارز آوری و اشتغال زایی در کشور ورزش است و امروز در کشورهایی مانند کشورهای آمریکای جنوبی، ورزش بعنوان یکی از ابزارهای ارز آوری و اشتغال نقش بسیار مهمی دارد.

وی گفت: جوانان حامی اشاعه ورزش قهرمانی و پهلوانی هستند و وظیفه دولت این است که با حمایت و سرمایه گزاری در امر ورزش به پویایی و نشاط ورزشی در جامعه کمک کند.

**سوال از هاشمی طبا درباره بازگشت ایرانیان نخبه و کارآمد

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه مناظره امروز در پاسخ به سوالی مبتنی بر اینکه چه اقداماتی را شما جهت بازگشت ایرانیان نخبه و کارآمد خارج از کشور انجام می دهیدT اظهار داشت: طبیعتا فضای کسب و کار منجر به این می شود که افراد گرایش به بازگشت و سرمایه گذاری و هچنین استفاده از امکانات کشور را داشته باشند. در حقیقت با شناسایی این افراد و ایجاد تسهیلات لازم برای آنها و سرگردان نکردنشان در ادارات و اجازه دادن به سرمایه گذاری و استخدام بدون قید و شرط و هرگونه تشریفات منجر به بازگشت بسیاری از این عزیزان می شود.

وی افزود: من اطلاع دقیق دارم که امروز در یکی از ایالت های امریکا بسیاری از کارشناسان نفتی ما در آنجا هستند، اما به هر حال ضوابط پیچیده و مشکلاتی که در ارائه خدمات به آنها وجود دارد باعث می شود که آنها در بازگشت به کشور تردید کنند.

هاشمی طبا با بیان اینکه وقتی کسی در آنجا ماهی چهار یا پنج هزار دلار درآمد دارد ما نباید انتظار داشته باشیم که بخواهند اینجا با ماهی سه یا چهار میلیون تومان زندگی کنند، خاطرنشان کرد: ما باید از سرگردان ماندن آنها جلوگیری کنیم و زمینه و علاقه انجام این کار در کشور وجود دارد.

سید مصطفی هاشمی طبا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در اظهارات پایانی خود در مناظره امروز گفت: همه ما دغدغه کار و خدمت به کشور را داریم اما برخی از دوستان، بعضی مسائل و وظایف که بیش از حد و حدود امکانات دولت است را بر خودشان تحمیل می کنند و به نوعی برخورد می شود که خدمات دولت ها که خدمات کمی هم نبوده است نادیده گرفته می شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت ها باید حتما در انجام اقدامات و وظایف خود اولویت بندی داشته باشند. سرمایه کارآفرینان و بخش خصوصی و تلاش آنها باید محترم شمرده شود و زمینه برای آنها و بخصوص شرایط برای جذب سرمایه گذاری خارجی صورت گیرد.

وی اظهار کرد: شخصا معتقد هستم با توجه به تاکیدی که دوستان بر حفظ زیستگاه ایران به عنوان میراث گذشتگان در قبال ما داشتند در درجه اول از نظر من باید حفظ کشور و زیستگاه ایران بپردازیم و همچنین رسیدگی به محرومان و مستضعفان و اقشار ضعیف جامعه در حد حداقل یک زندگی شرافتمندانه از طرف دولت مورد تاکید قرار می دهم.

هاشمی طبا با بیان اینکه سرمایه گذاری در بخش صنعت، خدمات و گردشگری برای ایجاد اشتغال مورد تاکید وی است خاطرنشان کرد: هر اشتغالی با ارزش نیست چراکه اشتغال باید با ارزش افزوده همراه باشد، تولید باید تولید باکیفیت صادراتی و قابل و صادر کردن به خارج از کشور باشد تا اشتغال بتواند موقعیت و جایگاه مناسب خودش را در کشور بیابد.

**سوال از قالیباف درباره مؤلفه‌های اقتدار یک حکومت

قالیباف نیز در بخش دوم مناظره در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه جمعیت جوان یکی از مؤلفه‌های اقتدار یک حکومت است، مهمترین طرح و برنامه شما در جهت افزایش نرخ جمعیت چیست؟ گفت: قبل از پاسخ به این سؤال باید بگویم که در بخش قبلی سخنانمان، آقای روحانی گفتند آماری که من عرض کردم دروغ است. متأسفانه ما با پدیده‌ای روبرو هستیم که به دوربین نگاه می‌کنیم، چیزی می‌گوییم اما حرف دیگری می‌زنیم. شما قول دادید چهار میلیون شغل ایجاد کنید و تحول ۱۰۰ روزه در اقتصاد به وجود بیاورید؛ اما می‌گویید من این مسئله را از سایت‌های غیرمجاز گرفته‌ام.

وی در حالی که تصویر پرینت گرفته شده از سخنان حسن روحانی از سایت ریاست جمهوری را در مقابل دوربین گرفت، گفت: من تصویر و صوت این اظهارات آقای روحانی را آورده‌ام که در تبلیغات انتخاباتی ۹۲ این وعده‌ها را دادند؛ گفتم صوت این اظهارات هم پخش شود اما به من اجازه ندادند.

قالیباف گفت: این کار خوبی نیست، تهمت زدن خوب نیست.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع جوانان مهمترین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود؛ بزرگترین فرصت ما، نیروهای جوان هستند که به خاطر همان چهار درصد و رانت‌خواران، نتیجه این شده که از این جوانان استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: اگر همین‌گونه پیش رویم، در سال ۱۴۰۰ بخشی از جامعه ما پیر خواهد شد، بنابراین باید نرخ رشد جمعیت را متعادل کنیم.

** سوال از میرسلیم درباره مشکل ترافیک

میرسلیم در مورد مهمترین برنامه دولت برای حل مشکل ترافیک گفت: یکی از مسائل بغرنجی که در کشور رخ داده عدم توجه به ترابری عمومی بوده است، که سرمایه های مردم در ترافیک به هدر برود و وقت و اعصاب مردم ضایع شود.

وی ادامه داد: سیاست های کلی ترابری را مشخص کردیم و آن اصالت دادن به ترابری عمومی بوده که یعنی استفاده از امکانات شخصی تحت الشعاع امکانات عمومی قرار بگیرد. باید گرایش به سمت استفاده از امکانات ترابری عمومی و راه آهنی و مترو باشد و اوقات مردم تلف نشود و دولت وظیفه مند است در این زمینه اقدام کند، ترابری عمومی چاره گشای بسیاری از مشکلات کشور خواهد بود.

** سوال از روحانی درباره حقوق زنان

روحانی نیز در دور دوم مناظره در خصوص حقوق زنان گفت: اشتغال زنان اهمیت زیادی دارد، در این دولت اقدام مهمی صورت گرفت. اشتغال زیادی دولت برای جوانان ایجاد کرد، ۷۰۰ هزار شغل برای بانوان ایجاد کردیم، در استخدام اخیری که ابلاغیه‌اش فقط برای مردان بود و بعد عوض شد، خانم‌ها ۵۳ درصد در آزمون برای استخدام موفق شدند.

وی با بیان اینکه زنان درصد بالایی از دانشجویان را تشکیل می‌دهند، گفت: در برخی زمینه‌ها استعدادهای زنان بیشتر از آقایان است. صیانت از آنها مهم است. باید کاری کنیم خانواده‌ها استحکام داشته باشند.

روحانی دلیل اصلی آسیب‌های اجتماعی را از بین رفتن استحکام و صیانت خانواده خواند و گفت: نتوانستیم همه افراد خانواده را برای شرایط امروز آماده کنیم.

روحانی اظهار داشت: من قصد داشتم جمع‌بندی راجع به مسئله سرمایه‌های اجتماعی و مسائل اجتماعی داشته باشم، منتهی چون سه نسبت به من داده شد که نادرست بود و شاید بعداً فرصتی برای پاسخگویی نداشته باشم، فعلاً از همین فرصت برای پاسخگویی استفاده می‌کنم.

وی ادامه داد: ارائه برنامه ۱۰۰ روزه از سوی کاندیداها در دنیا معمول است، در دوره قبل هم بنده یک برنامه ۱۰۰ روزه داشتم که در پایان ۱۰۰ روز اعلام کردم که چه کارهایی انجام دادم؛ یکی از آنها توافق هسته‌ای بود که در همان مدت ۱۰۰ روز، توافق موقت ژنو صورت گرفت، بنابراین این حرف کاملاً روشن است.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص وعده اشتغال چهار میلیونی‌اش نیز گفت: بنده در مصاحبه‌ای گفتم اگر ۱۰ میلیون گردشگر در سال اضافه شود، این اشتغالزایی صورت می‌گیرد.

در میانه مناظره فرصت یک دقیقه و هشت ثانیه‌ای روحانی به پایان رسید و مجری به وی تذکر داد که دیگر فرصتی برای صحبت ندارد، اما روحانی به اظهارات خود ادامه داد و گفت: اتهام دروغ به من زده شد، صادرکننده‌ها جلسه گذاشتند، از من دعوت کردند و من سخنرانی کردم. در آنجا به صادرکنندگان برتر جوایزی داده شد، اصلاً نمی‌شناختیم این افراد چه کسانی هستند.

وی با اشاره به قالیباف گفت: ایشان این مطلب را بدون اینکه با دقت اعلام کنند، بیان کردند.

در ادامه محمدباقر قالیباف که از سوی روحانی متهم شده بود، اظهار داشت: شما لوح دادید، مصاحبه رئیس قوه قضائیه وجود دارد، همین آقایی که در زندان است، رئیس قوه قضائیه اعتراف کردند همین آقا به ستاد شما کمک کردند؛ این پدیده زشت است، به دوربین نگاه می‌کنید و نمی‌گویید.

روحانی خطاب به قالیباف گفت: ایشان اتهام می‌زند، ستاد من تکذیب کرده، همه هم شنیدند، او هم نگفته که کمک کرده، بلکه گفته‌اند آن فرد مدعی شده است، یک فرد مفسد محکوم به اعدام، یک ادعایی کرده است، از آدم مفسد که کسی نقل‌قول نمی‌کند؛ از اینجا به مردم می‌گویم که در این جلسه هر سه مورد دروغ محض بوده است.

پایان مناظره با سخنان میرسلیم

میرسلیم که سه دقیقه وقت اضافه آورده بود در پایان این مناظره فرصت یافت تا در خصوص برنامه های دولتش صحبت کند. وی گفت: سرمایه اصلی ما در جمهوری اسلامی، نیروی انسانی است. ما به فضل خدا می توانیم راه پیشرفت را به دور از دعواهای سیاسی پیش بگیریم و برای این کار باید به آموزش و پرورش و تربیت جوانان توجه شود و با گسترش سرمایه انسانی به جنگ با فقر و بیکاری برویم.

وی افزود:چاره جویی معضل اعتیاد و رسیدگی به معتادان به عنوان بیماری از دیگر برنامه های ما است. همچنین باید مشکل حاشیه نشینی از طریق توزیع مناسبت جمعیت حل شود. فهم و پاسداری عالمانه و مدبرانه و فنی از محیط زیست با شناخت آسیب ها و بکارگیری تجربه ۴۰ ساله ای که من در این زمینه دارم می تواند راهکار بسیاری از مشکلات کشور باشد.

 

منبع:مهر

انتهای پیام/8520


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads