کد خبر: 137890 - تاریخ: دوشنبه، 24 آوریل 2017 - 13:08

به دلیل فرسودگی کارخانه‌های شالیکوبی صورت می‌گیرد

ضایعات 24 درصدی فرآوری برنج در گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از ضایعات 17 تا 24 درصدی برنج به دلیل فرسودگی کارخانه‌های شالیکوبی در این استان خبر داد.

به گزارش خوبان ،علیرضا شعبان‌نژاد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به تولید سالانه یک‌میلیون و 200 هزار تن شلتوک در گیلان اظهار کرد: گیلان رتبه دوم تولید برنج در کشور را به خود اختصاص داده است و سال گذشته توانستیم 700 هزار تن برنج سفید برداشت کنیم.

وی بر تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری گیلان تأکید کرد و افزود: امسال 122 میلیارد تومان برای امر مذکور اختصاص داده شده و در مدت پنج سال باید 50 هزار هکتار از شالیزارهای استان تجهیز و نوسازی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه فرسودگی کارخانه‌های شالیکوبی یکی از مشکلات بخش کشاورزی در استان محسوب می‌شود، تصریح کرد: 17 تا 24 درصد از برنج هنگام فرآوری در کارخانه‌های شالیکوبی به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات تبدیل به ضایعات شده و چهار درصد از آن به طور کامل از مصرف غذایی خارجی می‌شود.

شعبان‌نژاد در ادامه آبیاری تحت فشار را از ردیف بودجه‌های اختصاص داده شده توسط مجلس شورای اسلامی در بخش کشاورزی خواند و بیان کرد: قابلیت اجرای آبیاری تحت فشار در تمام مزارع گیلان وجود ندارد ضمن اینکه اکنون 15 میلیارد تومان اعتبار برای آبیاری تحت فشار در استان اختصاص داده شده اما برداشت این اعتبارات نیازمند مجوز شرکت آب منطقه‌ای گیلان است.

وی، ایجاد شبکه‌های آبیاری در کنار آبیاری تحت فشار در گیلان را بسیار تاثیرگذار عنوان کرد و گفت: احداث 11 سد لاستیکی از مصوبات سفر هیأت دولت به استان است و با احداث این سدها بخشی از مشکل آبیاری شالیزارهای گیلان برطرف می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه لایروبی و احیای آب‌بندان‌ها از خواسته‌ها ما محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: سالانه هفت میلیارد متر مکعب آب وارد دریا می‌شود ضمن اینکه سالانه یک‌هزار و 200 میلی‌متر بارندگی در گیلان داریم اما 160 میلی‌متر آن در فصل کشاورزی است.

انتهای پیام/8456664


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads