کد خبر: 137868 - تاریخ: دوشنبه، 24 آوریل 2017 - 08:37

گزارش /

افزایش ۲۱۵ هزار نفری جمعیت بیکار جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال/ زنگ خطر بیکاری در بخش صنعت

بررسی‌های آماری از داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در عمر دولت یازدهم بیش از ۲۱۵ هزار نفر افزایش یافته است در حالیکه ۱۱۵ هزار نفر نیز از بخش صنعت خارج شده‌اند.

به گزارش خوبان، شاخص‌های نیروی کار به تفکیک جمعیت و سن بیکاری جوانان نشان می‌دهد که در طول سال‌های 92 تا 95 بیش از 213 هزار نفر در محدوده سنی 15 تا 29 سال بیکار شده‌اند.

این در حالی است که بیکاری جوانان 15 تا 24 سال به جمعیتی نزدیک به 870 هزار نفر رسیده است.

این میزان در ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم در محدوده 800 هزار نفر بود که از این میزان 550 هزار نفر از آنان را مردان و 258 هزار نفر از آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

نکته جالب توجه در آمارهای رسمی مرکز آمار ایران این است که علاوه بر روند صعودی نرخ بیکاری در سال‌های 92 تا سال 95 که مستندات آن نیز پیش از این منتشر شد نشان می‌دهد که شاغلان در بخش صنعت کشور ریزش بیش از 113 نفری داشته‌اند به طوریکه اشتغال در بخش صنعت در سال 92 سهم 34.3 درصدی داشت در حالیکه این میزان در سال 95 سهمش به 31.9 درصد کاهش پیدا کرد.

با بررسی آماری داده‌های مرکز آمار ایران مشخص شد که میزان اشتغال جوانان 15 تا 29 سال از رقم یک میلیون و 613 هزار و 874 نفر به یک میلیون و 827 هزارو 525 نفر افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد افراد جویای کار، بیکاری جوانان در محدوده سنی 15 تا 29 سال افزایش چشمگیری داشته که وضعیت آینده بازار کار را با چالش جدی‌تری مواجه می‌کند.

* تناقض واقعیت‌های جامعه با ادعای ایجاد 750 هزار شغل در سال 95

در این باره، آرمان حاجیان فرد، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس با بیان اینکه باید نگاهی به جمعیت دانشجو از سوی مسئولان و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور وجود داشته باشد، چراکه جمعیت حدود 5 میلیون نفری طی چهار سال آینده به جمعیت فعال کشور اضافه خواهد شد، گفت: اگر برنامه‌ریزی صحیح و متناسب با فارغ‌التحصیلان به وجود نیاید، بحران بازار کار تشدید می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عملکرد دولت در حوزه‌های مختلف نشان از کاهش سهم اشتغال در حوزه‌های صنعتی و تولیدی، گفت: کاهش سهم اشتغال درحوزه صنعت نگرانی‌هایی را از آینده به وجود آورده است.

حاجیان فرد با اشاره به اینکه صنایع مادر با واردات بی‌رویه و قاچاق از مبادی رسمی، در حال تعطیلی هستند، گفت: مجموعه اقدامات با توجه به واردات و روند افزایشی نرخ بیکاری در سال‌های 92 تا 95 نشان می‌دهد که ادعای ایجاد 750 هزار شغل در سال تناقضی آشکار‌ با واقعیات اقتصادی کشور دارد.

 

 

براساس این گزارش، طبق آمارهای مرکز آمار ایران، بیکاری جوانان در کل کشور از رقم 2 میلیون و 488 هزار و 372 نفر به 3 میلیون و 203 هزار و 398 نفر افزایش پیدا کرده است.

منبع:فارس

انتهای پیام/آ


مطالب مرتبط:
نظرات بینندگان

نظری ثبت نشده است

  ارسال دیدگاه

  توجه نمایید
  • در زمینه‌ی انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «خوبان خبر» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • خوبان خبر از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
  • تنها خالی نماندن متن دیدگاه الزامی است.
  • telegram khoobankhabar

    telegram khoobankhabaradvads